• Äldre 3 Dec 14:28
    3102 visningar
    1 svar
    1
    3102

    Barnspel till MAC

    Hej Pernilla!

    Min systerson som är 6 år fick en mac-dator av sin morfar och tänkte då passa på att köpa datorspel till honom i juklapp.
    Han har precis börjat förskolan och tjatar redan på sin fröken om att han vill ha hem läxor. Han är en väldigt klyftig pojke och har en stor törst för kunskap. Han älskar bland annat matematik.

    Då är min fråga: Finns det något bra barnspel till en macdator (nyare modell tror jag att det är) som är rik på kunskap?
    Tex, kalle kunskap osv. Har hittat till PC men ingen som jobbar i butikerna jag varit i vet om det funkar till macdatorer.

    MVH Sara

  • Svar på tråden Barnspel till MAC
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 5 Dec 11:06
    #1

    Hej Sara!

    Macdatorer var länge kända för att ha ett väldigt sparsamt spelutbud. I takt som att Apple har fått fler och fler kunder har det kommit fler spel till Macdatorerna, men tyvärr är det fortfarande ganska tunt på just barnspelsfronten med spel för de lite yngre.

    Vissa av de lite mer klassiska titlarna som Pettsson & Findus, Fem myror är fler än fyra elefanter, Magnus och Myggan, Anki och Pytte och vissa spel ur Josefin och Lek & Lär serierna har spel som går att spela på Mac. Jag är dock inte 100% säker på vilka titlar det gäller, men detta brukar oftast stå på själva förpackningen. Särskilt på de nyare utgåvorna.

    En annan lösning som förvisso är lite mer komplicerad, men kanske är värd besväret i längden, är också att ordna på själva datorn så att det går att spela PC-spel.
    Detta kan man göra på lite olika sätt. En möjlig lösning vore att exempelvis installera gratisprogammet Wine på datorn, som helt enkelt gör att man kan köra Windowspgrogram på den.

    Hoppas ni hittar något kul till systersonen!

    //Pernilla

Svar på tråden Barnspel till MAC