• Anonym (förvi­rrad mamma)
    Äldre 10 Dec 12:41
    1504 visningar
    1 svar
    1
    1504

    Vad ska min son äta?

    Min son är snart 13 månader och jag är så förvirrad när det gäller hans mat. Får han äta vad som helst nu?

    Han får gröt (sempers 12 månader) på morgonen sen lagad lunch och middag och blir det flera timmar mellan dom stora målen får han frukt eller smörgås som mellan mål. Välling på kvällen innan läggdags.

    Vad för bröd ska jag ge honom? Får han äta yoghurt? Isf vilken är bra? Mjölk är det okej? Vi äter väldigt mycket kött, är det okej för en liten mage?

    Han har fått burkmat hittills därav min förvirring men nu vill vi ge honom hemlagad mat.

    Tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden Vad ska min son äta?
  • Äldre 11 Dec 17:29
    #1

    Hej!
    Jag tycker att din beskrivning av era måltider låter i det närmaste exemplarisk!
    Barn, som är över 1 år, kan äta ungefär samma mat som vuxna. Barn behöver mycket energi (kalorier) och näring i förhållande till sin vikt. Ettåringar kan ju inte äta så stora portioner åt gången och det är därför bra om det inte går mer än 2-2,5 timme mellan varje måltid. Tre huvudmål (frukost, lunch och middag) och 2-3 mellanmål, d.v.s ungefär så som ni brukar äta.
    Servera gärna lite mosade bär eller fruktmos till gröten på morgonen, eller lite juice för C-vitaminets skull
    Kanske behövs  ett litet mellanmål i form av frukt och/eller grönsaker på förmiddagen och lite större mellanmål på eftermiddagen, om det är lång tid mellan lunch och middag. I ett större mellanmål kan ingå bröd eller flingor, mjölk och frukt.
    Bra principer är att vänja barn vid att äta någon frukt eller grönsak vid varje måltid.

    Gröt på morgonen och välling på kvällen är utmärkt. Det näringsämne som kan vara svårast att få i sig i tillräcklig mängd för växande barn, är järn. Både gröten och vällingen är ju berikade med järn.

    Bröd? Bra att vänja barn att äta lite grövre brödsorter.

    Mjölk? Yoghurt, fil och mjölk är ur näringssynpunkt i stort sett samma sak. Välj de magrare sorterna. Sammanlagt en halv liter mjölk per dag kan vara lagom. Om din son också äter ost, kan man räkna med att 1-2 skivor ost kan ersätta 1 dl mjölk. Även välling är lite ”i stället för mjölk”.
    Servera gärna vatten till lunch och middag (så att mjölken inte konkurrerar ut den lagade maten) och välj istället att ha mjölk till gröten på morgonen och till mellanmål. Fruktyoghurtar innehåller mycket tillsatt socker. Man kan blanda själv och välja om man vill ha lite socker eller helt osötad fruktyoghurt.

    Kött? Din lille son klarar säkert av att äta mycket kött, men det är bra om han också lär sig att tycka om fisk - och förstås de andra bitarna av tallriksmodellen!

     

Svar på tråden Vad ska min son äta?