• Äldre 12 Dec 23:58
    305193 visningar
    614 svar
    614
    305193

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Äldre 13 Dec 00:04
    #1

    Kom igen när du har bytt halv/helljuslampor på en Volvo V70 säger jag bara

    Första gången tog det över 2 timmar och jag stod utomhus i 15 minus, det var många svärord, blodiga och frusna händer samt att jag krossade frugans sminkspegel så jag kunde kika hur det skulle se ut.
    Andra gången jag fick göra det plockade jag bort hela fronten på bilen och det var inte en dans på rosor heller...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 13 Dec 00:10
    #2
    Frontline skrev 2012-12-13 00:04:36 följande:
    Kom igen när du har bytt halv/helljuslampor på en Volvo V70 säger jag bara

    Första gången tog det över 2 timmar och jag stod utomhus i 15 minus, det var många svärord, blodiga och frusna händer samt att jag krossade frugans sminkspegel så jag kunde kika hur det skulle se ut.
    Andra gången jag fick göra det plockade jag bort hela fronten på bilen och det var inte en dans på rosor heller...
    Jag försökte byta på en SAAB 9-5 en gång, jag gav upp. Asså för fan, det är en LAMPA! Hur svårt kan man göra det?

    För övrigt lär inte det där lampbytet vara någon match mot kupéfläkt på en Volvo 240 från -75. Fy FAAAN, säger jag bara! Låg på en grusplan i hällregn utan för ett skrotupplag i nästan fem timmar. Fick riva hela inredningen.
  • Äldre 13 Dec 08:29
    #3

    Det är rätt vidrigt...
    Polarn bytte kupéfläkt på sin Golf IV häromveckan i minus 10.
    Lampor är helt sjukt, läste Frontlines inlägg ovan, det är ju för fan helt besinningslöst.
    Byggde om Xenonet på en Audi S6 från gamla D1'or till nya D2S med ny elektronik för ett par år sen, men det var på sommaren. Tog bättre delen av en hel dag i anspråk. Sen nya dämpare och nya fjädrar, riktigt jädra lastbilsmeck på de där stora tyska vagnarna. Vidrigast och mest klaustrofobiskt var att byta handbromswire'ar på samma bil. Fyrhjulsdrivet ju med en stor fet kardan ivägen. Verkstadshandboken dikterar nedtagande av avgassytem för denna operation men med fingrar likt sånna där långa italienska bröd-pinnar så gick det ändå...

    Värst var nog farsan, rev ur motor (och monterade i en ny) på en Saab V4'a i en vindpinad carport mitt i vintern. Men det var runt 1975... riktigt rallymeck.

    /Puppa 

     

  • Äldre 21 Feb 20:47
    #4

    Kopplingsbyte på K70 går lätt på 20-30 minuter utan rutin eller specialverktyg. Enklare än att byta glödlampa på många moderna bilar

  • Äldre 22 Feb 08:20
    #5
    Isfjord skrev 2013-02-21 20:47:13 följande:
    Kopplingsbyte på K70 går lätt på 20-30 minuter utan rutin eller specialverktyg. Enklare än att byta glödlampa på många moderna bilar
    Tror fasen det, men nu pratar du ju om en bil från tidigt 70-tal.
    En längsmonterad 1600-kubikare i en relativt rymlig kaross/motorutrymme.
    (min farfar hade en VW K70)

    Allt var lättare på äldre bilar.
    Utom kanske bromsskivor, för de satt väl inne vid växellådan på just K70'n... 

    /P 
  • Äldre 22 Feb 08:37
    #6

    Själv fyllde jag på spolarvätska häromdagen.

  • Äldre 22 Feb 18:40
    #7
    Rabarbapuppa skrev 2013-02-22 08:20:49 följande:
    Tror fasen det, men nu pratar du ju om en bil från tidigt 70-tal.
    En längsmonterad 1600-kubikare i en relativt rymlig kaross/motorutrymme.
    (min farfar hade en VW K70)

    Allt var lättare på äldre bilar.
    Utom kanske bromsskivor, för de satt väl inne vid växellådan på just K70'n... 

    /P 

    Många småskruvar, annars var de också ganska enkla. Problemet var att oken satt med en föregångare till det som blev Torx. Hittade ett par på skroten som satt med insex, köpte dem och renoverade. Sedan tog jag vinkelslipen på de gamla
    Generellt var det en ganska avacerad bil, men även lättmekad. Indviduella ventilkåpor till varje kamlyfftare som lossades och monterades på någon sekund vardera utan packningsbyte. 
  • Äldre 25 Feb 10:19
    #8
    Isfjord skrev 2013-02-22 18:40:06 följande:

    Många småskruvar, annars var de också ganska enkla. Problemet var att oken satt med en föregångare till det som blev Torx. Hittade ett par på skroten som satt med insex, köpte dem och renoverade. Sedan tog jag vinkelslipen på de gamla
    Generellt var det en ganska avacerad bil, men även lättmekad. Indviduella ventilkåpor till varje kamlyfftare som lossades och monterades på någon sekund vardera utan packningsbyte. 
    Ja det var en intressant vagn det där, helt klart. Faktum är att jag tror den hade rätt trevlig gång också. Minns att både farfar och far min var nöjda, den gick bekvämt och hade fin väghållning. Synd att rosten tog dem. 
  • Äldre 25 Feb 12:34
    #9

    Nu har jag sanerat vevhusventilationen och tätat ventilkåpan på min Seat Cordoba. VHV frös och fördärvade tätningen på kåpan så tändstiften blev dränkta i olja. Nu återstår att få dit kamremmarna (maken till bänglig ventilkåpa har jag inte sett, kammarna sitter fast i locket), provstarta och byta olja/filter.

  • Äldre 25 Feb 20:56
    #10

    Provstart - check! Nu purrar den som en katt igen. Passade på att byta G62:an också. Återstår att släcka motorlampan och besiktiga.

    Nästa projekt är storservice på BMW:n... Usch, jag orkar inte ens tänka på det! Ska nog överväga att leja ut bakaxeloljebyte och växellådsoljedito. Resten torde jag klara själv.

Svar på tråden Mekarskryt!