• Äldre 12 Dec 23:58
    305179 visningar
    614 svar
    614
    305179

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Äldre 22 Mar 16:16
    #21
    Rabarbapuppa skrev 2013-03-22 13:53:32 följande:
    Suck pust stön.. bytt vevhusventilation och ventilkåpspackning på BMW 330'n nu i veckan.... bara det sista är kvar, sätta dit några kosmetiska platslock och kupéluftfiltret och fixa en vacuum-slang som var så torr i nippeln att jag fick den i handen. Sen såklart uppstart och se att allt funkar som det ska.

    Och det sista jag gör är att tappa ned ett litet spärrskaft framför kylarfläkten så det hamnar längst ned i detta trånga motorrum. Ålar ner armen och får tag i det, och...... spräcker ett fläktblad. ArgghhHH!!!

    /puppa 
     
    En helt vanlig mekar dag Glad när man tror att man är klar , så händer nått oväntat.
  • Äldre 22 Mar 16:26
    #22
    ander25k skrev 2013-03-22 16:16:03 följande:
    En helt vanlig mekar dag Glad när man tror att man är klar , så händer nått oväntat.
    Exakt!!
  • Äldre 25 Mar 19:49
    #23

    Jaha, ses vi i garaget på lördag då? Har besiktigat den gule, fule fan och fick 2 2:or och ett bra att veta. Styrled ytter höger glapp och ojämn bromsverkan bak. Bra att veta: avgasläckage fram (med största sannolikhet det som ger felkoden 0171 - system too lean bank 1.

    Bara att kavla upp ärmarna i helgen och lägga sig och gråta under vraket. Hoppas jag kan röja så jag kan vara i garaget...

    Tycker ni jag ska byta båda styrlederna, när jag ändå håller på? Det var ju inga skitdyra grejer. 

  • Äldre 25 Mar 22:03
    #24
    Pallas skrev 2013-03-25 19:49:36 följande:
    Jaha, ses vi i garaget på lördag då? Har besiktigat den gule, fule fan och fick 2 2:or och ett bra att veta. Styrled ytter höger glapp och ojämn bromsverkan bak. Bra att veta: avgasläckage fram (med största sannolikhet det som ger felkoden 0171 - system too lean bank 1.

    Bara att kavla upp ärmarna i helgen och lägga sig och gråta under vraket. Hoppas jag kan röja så jag kan vara i garaget...

    Tycker ni jag ska byta båda styrlederna, när jag ändå håller på? Det var ju inga skitdyra grejer. 
    Ja varför inte. 
  • Äldre 25 Mar 22:11
    #25
    Topps skrev 2013-03-25 22:03:24 följande:
    Ja varför inte. 

    Ååå bra med sällskap! Vi kan dricka öl och spela hög musik! Du är välkommen vid 10-snåret!
  • Äldre 26 Mar 09:13
    #26

    Ack nej, jag gör dig inte sällskap Pallas. Jag har inga tårar kvar nu och har spenderat kvällarna i en hel vecka nu i garaget. 

    Minns ni vad jag sa ovan, att det bara var "det sista kvar" och "uppstart".,.?

    Just det där med "uppstart", lördag morgon.... tjena. Han startade inte.
    Felsökning och tänka, Googla, tänka, Googla HELA lördagen (fick skicka iväg fru o barn för att de inte skulle se mig i min misär) och sen ladda batteriet under natten och ringa folk och fortsätta gnugga geniknölar halva söndagen, men så vid söndag lunch, pang, gick han igång igen efter lite åtgärder.

    Tvätt måndag kväll och så en liten roadtrip med familjen nu, och efter påsk blir det.... tadaa: Byte av baktorkarmekanism.

    Höres 

  • Äldre 26 Mar 20:03
    #27

    Vad åker Pallas för bil?? 

  • Äldre 26 Mar 22:22
    #28
    Topps skrev 2013-03-26 20:03:07 följande:
    Vad åker Pallas för bil?? 
    Det beror på vilken som funkar för tillfället!

    Har fem bilar, just nu funkar 2 skapligt.

    -91 Renault Clio RT
    -94 Renault Clio
    -95 VW Passat VR6 Syncro
    -97 BMW E36 TDS
    -01 Seat Cordoba Vario

    Det är BMW:n (älska) och Seaten som funkar just nu.
    RT:an har totaldött. Antingen tändningen eller jordfläta som lossnat eller möjligen startmotorn som avlidit. Har inte haft tid att kolla den. Måste fixa ett avgasläckage och framdörrsprintarna för besiktning.
    Den andra Clion har hål på avgassystemet och fastrostade bromsar. Köpte den för att fixa till den och sälja, men det sket sig. Har inte haft tid att ge den någon kärlek alls, sedan jag hade av en glidpinne i oket och inte fick loss den på några villkors vis.
    Passaten stendör när den blir varm. Slutar svara på gas. Har felsökt och bytt en jävla massa utan att hitta felet.

    BMW:n är lite kinkig på start på plant underlag, dock går det utmärkt i nerförsbacke. Ska byta bränsleledning och se om det blir någon skillnad. Ska även kolla upp förpumpen som sitter i tanken, för den stora pumpen är flång ny och bör inte vara kass. Eller så fuskar jag med en backventil mellan pump och filter. Få se vad som blir.

    Kanske jag borde säga upp mig från jobbet för att ha tid med allt detta... Som nybörjarskruvare tar ju allt så förbannat lång tid! Du som var så snabb, du råkar inte bo i Uppsala-trakten?

     
  • Äldre 26 Mar 22:24
    #29
    Rabarbapuppa skrev 2013-03-26 09:13:31 följande:
    Ack nej, jag gör dig inte sällskap Pallas. Jag har inga tårar kvar nu och har spenderat kvällarna i en hel vecka nu i garaget. 

    Minns ni vad jag sa ovan, att det bara var "det sista kvar" och "uppstart".,.?

    Just det där med "uppstart", lördag morgon.... tjena. Han startade inte.
    Felsökning och tänka, Googla, tänka, Googla HELA lördagen (fick skicka iväg fru o barn för att de inte skulle se mig i min misär) och sen ladda batteriet under natten och ringa folk och fortsätta gnugga geniknölar halva söndagen, men så vid söndag lunch, pang, gick han igång igen efter lite åtgärder.

    Tvätt måndag kväll och så en liten roadtrip med familjen nu, och efter påsk blir det.... tadaa: Byte av baktorkarmekanism.

    Höres 
    Styrkekram! Hjärta Skål
  • Äldre 26 Mar 22:45
    #30
    Pallas skrev 2013-03-26 22:22:55 följande:
    Det beror på vilken som funkar för tillfället!

    Har fem bilar, just nu funkar 2 skapligt.

    -91 Renault Clio RT
    -94 Renault Clio
    -95 VW Passat VR6 Syncro
    -97 BMW E36 TDS
    -01 Seat Cordoba Vario

    Det är BMW:n (älska) och Seaten som funkar just nu.
    RT:an har totaldött. Antingen tändningen eller jordfläta som lossnat eller möjligen startmotorn som avlidit. Har inte haft tid att kolla den. Måste fixa ett avgasläckage och framdörrsprintarna för besiktning.
    Den andra Clion har hål på avgassystemet och fastrostade bromsar. Köpte den för att fixa till den och sälja, men det sket sig. Har inte haft tid att ge den någon kärlek alls, sedan jag hade av en glidpinne i oket och inte fick loss den på några villkors vis.
    Passaten stendör när den blir varm. Slutar svara på gas. Har felsökt och bytt en jävla massa utan att hitta felet.

    BMW:n är lite kinkig på start på plant underlag, dock går det utmärkt i nerförsbacke. Ska byta bränsleledning och se om det blir någon skillnad. Ska även kolla upp förpumpen som sitter i tanken, för den stora pumpen är flång ny och bör inte vara kass. Eller så fuskar jag med en backventil mellan pump och filter. Få se vad som blir.

    Kanske jag borde säga upp mig från jobbet för att ha tid med allt detta... Som nybörjarskruvare tar ju allt så förbannat lång tid! Du som var så snabb, du råkar inte bo i Uppsala-trakten?

     
    Snabb är jag pga träning och det blir mycket träning med saabarna jag har. 

    RT:n går den att knuffa igång?  Snabbt sätt att se om den går utan startmotorn. Sprintarna till dörrarna borde inte besiktningen gnälla på.

    Bmw:n har jag inget bra förslag på tyvärr 

    Får Vr6:an soppa när den är varm?  
Svar på tråden Mekarskryt!