• Äldre 12 Dec 23:58
    305463 visningar
    614 svar
    614
    305463

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Äldre 24 Apr 09:34
    #41
    Topps skrev 2013-04-23 16:43:11 följande:
    Vilken årsmodell är det på bmwn? är den hyfsat ny kan man kanske läsa av den hos något av besiktningsföretagen. för en 200kr
    Det är en e46'a, en 02'a tillverkad november 01'

    Nja, det är just ett av besiktningsföretagen (Opus) som gav mig tvåa på airbaglampa. Ombesiktning kostar 200:-
    De kollar inte "på djupet" vad felet är, vllken enhet som felar, de ger bara beskedet "SRS error, airbag/säkerhetssystem felsignal" - de har varken utrustning eller mandat att speca koderna. 

    /puppa

     
  • Äldre 24 Apr 23:45
    #42

    Du borde kunna göra en E-diagnos där för en 200ing och då kollar dom alla felkoder. Pma mig så kanske vi kan lösa något. Du bodde i sthlm va.

  • Äldre 25 Apr 09:16
    #43
    Topps skrev 2013-04-24 23:45:20 följande:
    Du borde kunna göra en E-diagnos där för en 200ing och då kollar dom alla felkoder. Pma mig så kanske vi kan lösa något. Du bodde i sthlm va.
    Tack Topps! Jag kanske PM'ar dig framöver, men för tillfället verkar det lugnt.

    Sedan i måndags (då besiktningen var) har jag / vi använt bilen vid ett flertal tillfällen, i olika ärenden under veckan - inte en enda gång har lampan tänts igen. Inte i morse heller. Då åkte jag upp till Opus (bor bara 400 m därifrån) och gjorde en obokad ombesiktning. Besiktningsmannen var nöjd, och bilen är godkänd.
    Kan ha varit något kontaktproblem när vi flyttat stolen fram och åter.

    Ja jag bor i norra Sthlm. Vi hörs nog framöver!

    /Puppa

     
  • Äldre 30 Apr 16:15
    #44

    Så, nu har jag legat i hagelstorm och bytt yttre styrled på Cordoban, samt tätat oljepluggsläckaget. I går fick jag hjälp att svetsa dit ett nytt flexrör, eftersom det gamla var sprucket och troligen orsakade fel 0171 - System to lean on bank 1. Återstår att boka tid för hjulinställning och sen besiktning. Känner mig duktig! Det blev ett litet blodvite och fram med storsläggan, men annars gick allt enligt planerna. Kommer ha träningsvärk imorgon.

  • Äldre 1 May 15:29
    #45
    Pallas skrev 2013-04-30 16:15:24 följande:
    Så, nu har jag legat i hagelstorm och bytt yttre styrled på Cordoban, samt tätat oljepluggsläckaget. I går fick jag hjälp att svetsa dit ett nytt flexrör, eftersom det gamla var sprucket och troligen orsakade fel 0171 - System to lean on bank 1. Återstår att boka tid för hjulinställning och sen besiktning. Känner mig duktig! Det blev ett litet blodvite och fram med storsläggan, men annars gick allt enligt planerna. Kommer ha träningsvärk imorgon.
    Härligt
  • Äldre 1 May 15:33
    #46

    Satan vad jag har ont i de sneda magmusklerna idag!

    Funderar på att felsöka centrallåset på bakluckan i dag, hoppas på att det är ett enkelt kabelbrott bara.

    Nästa projekt är ju storservicen på BMW:n, men ack vad jag drar mig för det. Har dessutom någon läcka på insuget.  

  • Äldre 1 May 15:37
    #47

    *skulle vilja komma och vara prao-elev hos er*


    Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • Äldre 1 May 16:19
    #48
    Themis skrev 2013-05-01 15:37:12 följande:
    *skulle vilja komma och vara prao-elev hos er*
    Du är välkommen!
  • Äldre 1 May 16:27
    #49
    Pallas skrev 2013-05-01 15:33:40 följande:
    Satan vad jag har ont i de sneda magmusklerna idag!

    Funderar på att felsöka centrallåset på bakluckan i dag, hoppas på att det är ett enkelt kabelbrott bara.

    Nästa projekt är ju storservicen på BMW:n, men ack vad jag drar mig för det. Har dessutom någon läcka på insuget.  
    Inga slangar som har fått ålderstecken ?
  • Äldre 1 May 16:55
    #50
    ander25k skrev 2013-05-01 16:27:12 följande:
    Inga slangar som har fått ålderstecken ?
    Jo, jag har nya slangar liggande för att byta ut allihop, men när ska jag ha tid.... suck. Hittar ingen handbok för min bilmodell heller.
Svar på tråden Mekarskryt!