• Äldre 12 Dec 23:58
    305514 visningar
    614 svar
    614
    305514

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Sat 20 Apr 2019 09:13
    Noname00 skrev 2019-04-19 12:44:02 följande:

    Det är tyst i tråden är det några som hänger kvar här, rabarberpuppa, rataxes?


    Jodå, jag är fortfarande aktiv i garaget. Har byggt mig en enkel lackeringsbox i ett av uthusen. Ska göra ett försök att få till en hyfsad lack på camaron.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Sat 20 Apr 2019 10:23

    Vad är det för årsmodell och motor i den?

  • Mon 22 Apr 2019 09:19
    Noname00 skrev 2019-04-20 10:23:29 följande:

    Vad är det för årsmodell och motor i den?


    87a, strokad till 383 kubiktum
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Mon 22 Apr 2019 09:21

    Har 3 st Saab 900 som står på gården också. Ska få ihop en vettig bil av dem hade jag tänkt. Men prio 1 är camaron.


    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Mon 15 Jul 2019 14:02

    Hur går det mer erat mekande?

  • Wed 24 Jul 2019 23:53
    Noname00 skrev 2019-07-15 14:02:40 följande:

    Hur går det mer erat mekande?


    För egen del går det bra. Camaron är färdig. Lackad och besiktigad 2 år framåt. Saabarna har blivit en bra bil som också besiktigats, det som var värt att spara av de andra ligger på logens vind. Blev en bra förtjänst på Saaben iallafall. Och en nöjd dam som ny ägarinna.

    Resten av sommaren ska vara mekfri, bara åka runt och trivas med bilarna (och husvagn)
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Tue 6 Aug 2019 09:30
    Noname00 skrev 2019-07-15 14:02:40 följande:

    Hur går det mer erat mekande?


    Det går "sådär".
    Vi har flyttat, och jag har inget garage. 
    Eller rättare sagt: Jag har numer dubbelgarage, men p.g.a flytten och husrenovering så är det fullt med verktyg, flyttkartonger, virke, sågbockar och dyl. Framöver ska även detta garage få sig en överhalning, jag har börjat med att låta installera en rejäl eldriven port (den förra var ju påväg att ruttna bort). 
    Så kör vi el/belysning och målning på det. Sen hyllor och arbetsbänk. SEN kan jag nog börja skruva lite igen.

    Bilarna har gått bra, eller... nja, koppling och svänghjul på min Mini hade gett upp, inget jag klarar själv utan lyft och en massa tid (som jag inte har) så det fick bli min verkstad som tog det. Men nu är han som ny igen! Och så har vi AC'n som inte kyler på min Mercedes.... det måste jag adressera nu. 

    Igår bytte jag bromsar på en kompis Mercedes S350. 

    /Puppa
  • Mon 16 Sep 2019 09:03

    Sommaren är slut och det har blivit dags att förbereda fordonen för vintern.
    Jag blev ju med ytterligare en Camaro i början på sommaren, en GenIV med LS-motor. Synd att jag inte hittade den innan jag la ner alldeles för mycket tid och pengar på GenIII:an. Pengar jag aldrig lär få igen. Nåja, jag har lärt mig en del på vägen och bilen kostar ju inget där den står, den är betydligt råare än GenIV:an men den går betydligt bättre på vägen, har kört den hela sommaren som bruksbil till/från jobbet, den är en "keeper" trots att jag måste betala vägskatt för den, vilket annars är motbjudande i min värld.


    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Tue 17 Sep 2019 13:28

    Hej på er!
    Jag är ingen meckare men jag är rätt stolt ändå över vad jag åstadkom i helgen. Fick en fix idé om att jag ville byta bromsskivor och belägg själv istället för att lämna in på verkstad som jag annars skulle gjort. Läsa i Haynes och se youtube filmer gjorde mig ännu mer pepp. Ett mindre missöde med kolven fick mig dock att tvivla rätt rejält men med guidning och pepp från en kompis lyckades jag :) För mig som bara bytt däck och några lampor förr så var det här ett stort steg!
    *stolt*

    P.S. Bilen både rullar och bromsar som den ska ;) D.S.

  • Wed 18 Sep 2019 14:15
    Confused87 skrev 2019-09-17 13:28:06 följande:

    Hej på er!
    Jag är ingen meckare men jag är rätt stolt ändå över vad jag åstadkom i helgen. Fick en fix idé om att jag ville byta bromsskivor och belägg själv istället för att lämna in på verkstad som jag annars skulle gjort. Läsa i Haynes och se youtube filmer gjorde mig ännu mer pepp. Ett mindre missöde med kolven fick mig dock att tvivla rätt rejält men med guidning och pepp från en kompis lyckades jag :) För mig som bara bytt däck och några lampor förr så var det här ett stort steg!
    *stolt*

    P.S. Bilen både rullar och bromsar som den ska ;) D.S.


    Kul! Grattis, och bra jobbat!


    Det är så det börjar för många. Till synes jobbiga jobb på en bil, blir till slut inte jobbiga alls utan bara en serviceåtgärd som man klarar själv. Innan man vet ordet av, så är man igång och reparerar/byter något annat.

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!