• Fyan
    Äldre 21 Dec 13:21
    13002 visningar
    69 svar
    69
    13002

    Är djur och människor lika mycket värda?

    Ja, vad säger ni?

  • Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?
  • molly8­0
    Äldre 21 Dec 13:25
    #1

    I teorin tycker jag det ja, sedan finns det en praktisk verklighet också, jag äter kött, och dödar flugor. På samma sätt som jag hävdar alla människors lika värde, och ändå skulle kunna tänka mig att döda i krig till exempel.

  • molly8­0
    Äldre 21 Dec 13:53
    #2

    Egentligen tycker jag att allt liv är värdefullt, men att det inte går att rangordna

  • Äldre 21 Dec 13:57
    #3

    Jag tycker den här frågan är komplicerad. För som samhället ser ut är människor har större värde än djuren, men individuellt kan djurägare tycka att deras djur är mer värdefulla än personer de knappt/ inte alls känner. Beroende på vilken relation man har enskilda personer så kan också individer tycka att ens djur betyder mera än personer man känner.

  • molly8­0
    Äldre 21 Dec 14:32
    #4
    Fanny b skrev 2012-12-21 13:57:31 följande:
    Jag tycker den här frågan är komplicerad. För som samhället ser ut är människor har större värde än djuren, men individuellt kan djurägare tycka att deras djur är mer värdefulla än personer de knappt/ inte alls känner. Beroende på vilken relation man har enskilda personer så kan också individer tycka att ens djur betyder mera än personer man känner.
    ja, jättesvårt
  • Äldre 21 Dec 14:34
    #5

    Ja och nej, det beror på vad det handlar om!

    Jag kan anse att djur är mer värda då man kan avliva de vid en svår sjukdom osv men människor får lida..

    Om man ska hårddra det alltså.. 

  • Äldre 21 Dec 14:39
    #6

    Nej, för mig är varje människa mångfalt mer värd än vilket djur som helst.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Äldre 21 Dec 14:41
    #7
    cloudberry79 skrev 2012-12-21 14:39:33 följande:
    Nej, för mig är varje människa mångfalt mer värd än vilket djur som helst.
    Mångfalt va ordet jag letade efter Tack!
  • Äldre 21 Dec 14:58
    #8
    Amarians skrev 2012-12-21 14:34:42 följande:
    Ja och nej, det beror på vad det handlar om!

    Jag kan anse att djur är mer värda då man kan avliva de vid en svår sjukdom osv men människor får lida..

    Om man ska hårddra det alltså.. 

    Håller med om det första, det beror på vad det handlar om. Generellt tror jag inte människor överlag alltid priorieterar människor i situationer där det står mellan att hjälpa en människa och köpa något till en själv.
  • molly8­0
    Äldre 21 Dec 15:04
    #9
    cloudberry79 skrev 2012-12-21 14:39:33 följande:
    Nej, för mig är varje människa mångfalt mer värd än vilket djur som helst.
    varför
  • La Lola
    Äldre 21 Dec 15:07
    #10

    Näe.

    Inte ens alla människor är värda lika mycket.
    Jo, jag vet det är mer korrekt att säga att alla har lika värde men jag kan inte se hur en pedofil tex kan ha lika värde som barnet som blev utsatt.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?