• kalie6­7
    Äldre 21 Dec 21:32
    69243 visningar
    235 svar
    235
    69243

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • Queeni­e70
    Äldre 21 Dec 21:38
    #1

    Hur ofta har ni träffas under den här tiden?

  • kalie6­7
    Äldre 21 Dec 21:45
    #2

    Vi har träffat honom ca varannan vecka 2 timmar i ett bibliotek i närvaro av hans familjehemsmamma...

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 21 Dec 21:47
    #3

    Varför familjehemsplacerar man ett barn om ena föräldern får förlossningsdepression? Pappan var och är väll frisk?

  • Äldre 21 Dec 21:55
    #4

    Har inget svar, men hoppas du får hem ditt barn. Måste vara fruktansvärt att förlora sitt barn så pga av förlossningsdepression. att det ens får gå till så? Kram

  • Anonym
    Äldre 21 Dec 22:11
    #5

    Svårt för er med det mest kärleksfulla ni kan göra i det här läget när han träffat er så lite är att låta barnet vara hos de föräldrar han känner som sina. Har själv en 4 åring härhemma och när jag tänker på hur illa han skulle fara av att flyttas över till en annan familj som han inte har såna känslomässiga band till som han har härhemma så ryser jag. Det vore förödande för den lille. Om jag nånsin hamnade i er svåra situation så hoppas jag att jag skulle vara stark nog att åsidosätta mina egna önskningar, min egen längtan och min egen sorg för mitt barns bästa. Tycker ni ska ha rejält utökat umgänge så ni kan bygga en bättre relation, men tycker samtidigt att barnet ska bo kvar i sin känslomässiga familj.

  • kalie6­7
    Äldre 21 Dec 22:31
    #6

    Ja, min man är helt frisk och tog ledigt från jobbet när jag blev sjuk men när han sen blev tvungen att gå tillbaka tyckte dom nog att jag inte hade hämtat mig tillräckligt för att klara ut situationen....Men ett utökat umgänge kunde vara bra att börja med så han får en starkare anknytning till oss.

  • Anonym (Kunni­g)
    Äldre 24 Dec 23:54
    #7
    Anonym skrev 2012-12-21 22:11:53 följande:
    Svårt för er med det mest kärleksfulla ni kan göra i det här läget när han träffat er så lite är att låta barnet vara hos de föräldrar han känner som sina. Har själv en 4 åring härhemma och när jag tänker på hur illa han skulle fara av att flyttas över till en annan familj som han inte har såna känslomässiga band till som han har härhemma så ryser jag. Det vore förödande för den lille. Om jag nånsin hamnade i er svåra situation så hoppas jag att jag skulle vara stark nog att åsidosätta mina egna önskningar, min egen längtan och min egen sorg för mitt barns bästa. Tycker ni ska ha rejält utökat umgänge så ni kan bygga en bättre relation, men tycker samtidigt att barnet ska bo kvar i sin känslomässiga familj.
    Du kan ha en poäng, å ena sidan. Men - så länge han är fosterhemsplacerad kommer han knappast bli älskad som av de riktiga föräldrarna. Han är fosterföräldrarnas guldgalv, de får en god slant för honom varje månad.
    Och oavsett hur mycket han trivs kan soc en dag få för sig att rycka upp honom och placera honom någon annanstans - flera gånger per år om de har lust med det.
    Tonåriga fosterbarn är ofta trasiga barn, de saknar sina rötter, saknar identitet, soc styr deras liv och man har varken tillhörighet eller trygghet. Trasiga tonåringar blir trasiga vuxna.

    Så gör ALLT ni kan för att få hem honom!
  • kalie6­7
    Äldre 25 Dec 19:19
    #8

    Tack...ja vi älskar vårt barn över allt annat! Vi vill själva vara hans föräldrar och vi är sunda, goda, ärliga och bra människor med bra ekonomi m m Han får under inga omständigheter byta familjehem.!!!......det skulle vara fruktansvärt. Vi har en bra men dyr advokat som är expert på LVU-frågor och vi får hoppas han hjälper oss och vi ska upp i Förvaltningsrätten snart så vi hoppas!
     

  • Äldre 25 Dec 19:25
    #9

    En bra läkarkontakt som kan gå i god för att du är återställd, så borde det gå vägen. Lycka till!

  • Queeni­e70
    Äldre 25 Dec 19:42
    #10
    kalie67 skrev 2012-12-25 19:19:35 följande:
    Tack...ja vi älskar vårt barn över allt annat! Vi vill själva vara hans föräldrar och vi är sunda, goda, ärliga och bra människor med bra ekonomi m m Han får under inga omständigheter byta familjehem.!!!......det skulle vara fruktansvärt. Vi har en bra men dyr advokat som är expert på LVU-frågor och vi får hoppas han hjälper oss och vi ska upp i Förvaltningsrätten snart så vi hoppas!

     



    Låt dig inte skrämmas av anonym här ovan. Personen är snarare en rättshaverist snarare än " kunnig".
Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?