• kalie6­7
    Äldre 21 Dec 21:32
    69564 visningar
    235 svar
    235
    69564

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • Anonym
    Äldre 2 Jan 22:09
    #41
    Queenie70 skrev 2013-01-02 22:04:05 följande:


    Jag tror att det kan vara möjligt att ta hem barnet efter ganska länge om det till bioföräldrna finns en grundanknytning och att barnet under hela placeringsstiden haft mycket tät kontakt med dem, och då menar jag flera långa besök varje vecka där barnet på ett åldersadekvat sätt får infotmation vad namma jobbar på med sig själv under placeringen. Att upprätthålla den värdefulla kontakten är socialtjänsten ofta dålig på. Man glesar idra ut kontakten med hänvisning till att barnet behöver " landa" eller att barnet i samband med besök blir oroligt. Det skulle inte behöva bli oroligt för barnet om både bio och fosterfamilj fick mer utbildning och handledning omkring situationen och hur man hanterar dessa
    Möten. Barnet plockar nämligen upp oron som de vuxna känner. Om barnet dessutom visste att han får träffa biosarna igen om två dagar istället för om två veckor så kommer det inte heller efter att så skett några
    Gånger att böi så traumatskt för barnet när han träffar mamma och pappa. Socialtjänsten brister enligt
    Mig ofta vad det gäller
    Umgänge, istället för att sätta in extra resurser när. Umgänget blir svårt för barnet,väljer man allt för
    Ofts att istället ta time out, och det anser jag vara ett feltänk.
    Där är vi av samma åsikt! :)
  • Anonym (mor)
    Äldre 6 Jan 10:51
    #42

    Jag blir väldigt frågande då Kalie67 skriver om "normala" problem med    "......porrsurfande sambo....."
    Om jag vore du, skulle jag först och främst slänga ut honom! Jag har full förståelse för att du inte får hem ditt barn till den miljön! 

  • kalie6­7
    Äldre 6 Jan 20:04
    #43
    Anonym (mor) skrev 2013-01-06 10:51:02 följande:
    Jag blir väldigt frågande då Kalie67 skriver om "normala" problem med    "......porrsurfande sambo....."
    Om jag vore du, skulle jag först och främst slänga ut honom! Jag har full förståelse för att du inte får hem ditt barn till den miljön! 

    Näe!! Någon porrsurfande sambo har jag INTE!..Det har jag verkligen inte sagt...Jag är för det första gift med vår LVU-placerade sons Pappa och han är en fin, ödmjuk och underbar äkta make och Pappa. Anledningen var att jag mådde så dåligt att jag inte hade möjligthet att ta hand om min son, jag var rädd och hade svår ångest och sa saker i affekt i ett sjukdomstillstånd som jag varken rådde över eller kan göra ogjort...Jag ringde soc jouren och bad dom ta vår son ...
  • Anonym
    Äldre 6 Jan 21:30
    #44

    Det var jag och Inte Kalie67 som hade en porrsurfande gubbe. Problemet för soc var att jag ogillade det inte att han porrsurfade. Jag är för fattig för att kunna kasta ut honom.

  • Anonym
    Äldre 6 Jan 21:35
    #45

    Tycker ingen att det är hjärtskärande att barnen vill vara hemma med bioföräldrarna istället för att fara till fosterföräldrarna och soc säger att det finns inget att klaga på bioföräldrarna. Varför får då barnen inte komma hem. Jo för höjdaren säger att anknytningen är dålig och det är en total lögn. Barnet vill hem men höjdarn vill separera vår familj av någon anledning och det är en hel hop proffs som inte får in monstret på rätt spår. Ja det finns psykopater inom många yrkesgrupper.

  • Anonym (mor)
    Äldre 7 Jan 16:40
    #46

    Oj, förlåt Kalie67! Jag hade för bråttom med alla desa inlägg. Nu förstår jag att du har det svårt, och det ÄR en svår dilemma med dessa placeringar. Jag tror, att dina soc. assistenter befarar, att du åter igen blir sjuk, då kanske barnet måste placeras i ett nytt familjehem, så det blir flera uppbrått för honom. Tills vidare tycker jag, att du håller bra kontakt med barnet, familjehemmet och soc. tjänsten. Dra absolut aldrig in barnet i konflikten, utan förklara för honom, att ALLA vill hans bästa, och ni föräldrar älskar honom, men att det just nu är bra för honom att bo hos den andra familjen osv, Men, du måste ju se till att de är snälla med honom, det märker du lätt,och att DE aldrig talar illa om dig eller pappan vad som än händer. Det skadar ett litet barn mest, för de älskar sina biologiska föräldrar utan förbehåll! Hör de att det är fel på föräldrarna, är det fel på dem själva!!

  • Anonym
    Äldre 7 Jan 18:38
    #47
    Anonym (mor) skrev 2013-01-07 16:40:49 följande:
    Oj, förlåt Kalie67! Jag hade för bråttom med alla desa inlägg. Nu förstår jag att du har det svårt, och det ÄR en svår dilemma med dessa placeringar. Jag tror, att dina soc. assistenter befarar, att du åter igen blir sjuk, då kanske barnet måste placeras i ett nytt familjehem, så det blir flera uppbrått för honom. Tills vidare tycker jag, att du håller bra kontakt med barnet, familjehemmet och soc. tjänsten. Dra absolut aldrig in barnet i konflikten, utan förklara för honom, att ALLA vill hans bästa, och ni föräldrar älskar honom, men att det just nu är bra för honom att bo hos den andra familjen osv, Men, du måste ju se till att de är snälla med honom, det märker du lätt,och att DE aldrig talar illa om dig eller pappan vad som än händer. Det skadar ett litet barn mest, för de älskar sina biologiska föräldrar utan förbehåll! Hör de att det är fel på föräldrarna, är det fel på dem själva!!
    Så du menar att hennes barn skall vara placerad för säkerhets skull? IFALL hon skulle bli sjuk igen?!
  • Anonym (mor)
    Äldre 7 Jan 22:37
    #48

    Ja, ungefär så menar nog soc. också. Det händer väldigt ofta, att barnen placeras om och om igen, och det är inte bra. Det kom en ny socialtjänstlag för något år sedan (minns tyvärr inte när exakt), som säger, att man skall överflytta vårdnaden till familjehemmet efter att barnet har vistats i det hemmet i mer än tre år. Detta just på grund av att skapa trygghet för barnet, att inte biologiska föräldrar skall kunna "kräva" barnet tillbaka, då de tex. har gift om sig, slutat med missbruk, blivit psykiskt friskaosv.

  • kalie6­7
    Äldre 8 Jan 06:01
    #49

    Jag tror inte att vår son behöver vara placerad försäkerhetskull,,,,..Jag äter medicin vilket gör att jag inte blir sjuk igen och min man är  helt frisk och skulle naturligtvis ställa upp om  det skulle hända i alla fall...

    Nej, det beror på att soc tycker han har knytit an familjehemmet och vill inte ändra på det när han varit placerad så pass länge som han ändå har (3,5 år).... 

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 14:40
    #50
    Anonym (mor) skrev 2013-01-07 22:37:06 följande:
    Ja, ungefär så menar nog soc. också. Det händer väldigt ofta, att barnen placeras om och om igen, och det är inte bra. Det kom en ny socialtjänstlag för något år sedan (minns tyvärr inte när exakt), som säger, att man skall överflytta vårdnaden till familjehemmet efter att barnet har vistats i det hemmet i mer än tre år. Detta just på grund av att skapa trygghet för barnet, att inte biologiska föräldrar skall kunna "kräva" barnet tillbaka, då de tex. har gift om sig, slutat med missbruk, blivit psykiskt friskaosv.
    Vårdnaden SKA inte överflyttas! Det skall övervägas om det är det bästa för barnet om föräldrarna tex inte kommer på sina umgängen osv, som en säkerhet för barnet. Om en förälder sköter sig och håller sina tider så ska vårdnaden INTE överflyttas!
Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?