• kalie6­7
    Äldre 21 Dec 21:32
    69203 visningar
    235 svar
    235
    69203

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • EllisB­ell
    Äldre 26 Jun 07:08
    #91

    Snöviolen: För barn har biologi ingen betydelse. Barnet har sin anknytning hos familjehemmet. En 5-årings anknytningsprocess går inte att göra om. Läs anknytningsteori så förstår du. Det här är ett beslut taget av vuxna för vuxna. Barnet kommer förmodligen att fara oändligt illa av det här. Det är jämförbart med barn som lyfts ur sina biofamiljer vid 5 år. Har du själv barn? Hur tror du att de skulle reagera på att förlora dig och flytta hem till en bekant vid 5 års ålder?

  • Anonym (undra­r)
    Äldre 26 Jun 09:24
    #92

    Hej!

    En seriös fråga eftersom jag väntar mitt andra barn här alldeles snart och ligger i riskzonen för förlossningsdepression (har haft depression tidigare i mitt liv, innan jag blev mamma).

    KAN ett barn bli omhändertaget enbart pga. att mamman får en förlossningsdepression? Vi har aldrig haft någon kontakt med soc och min man  tar lika stort ansvar, om inte större faktiskt, eftersom jag är högre avlönad än vad han är (föräldraledighet m.m.) som jag för vår lille son. Vi planerar att vara hemma båda två det första halvåret med nummer två.

  • Äldre 26 Jun 13:21
    #93
    EllisBell skrev 2013-06-26 07:08:31 följande:
    Snöviolen: För barn har biologi ingen betydelse. Barnet har sin anknytning hos familjehemmet. En 5-årings anknytningsprocess går inte att göra om. Läs anknytningsteori så förstår du. Det här är ett beslut taget av vuxna för vuxna. Barnet kommer förmodligen att fara oändligt illa av det här. Det är jämförbart med barn som lyfts ur sina biofamiljer vid 5 år. Har du själv barn? Hur tror du att de skulle reagera på att förlora dig och flytta hem till en bekant vid 5 års ålder?
    Ja jag har barn och mina barn har bott på familjehem i 3 månader. De var LVUade. Alla var under sex år. Fast som tur var så förstördes ju inte anknytningen mellan mig och mina barn.
    Men självklart så kommer pojken till ts knyta an till sina biologiska föräldrar, men det kommer ta tid.
  • Äldre 26 Jun 17:47
    #94

    Och som vanligt så går man på föräldrarnas rätt till barnen, inte barnets rätt till en trygg uppväxt. Stackars pojke


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (lisa)
    Äldre 26 Jun 18:24
    #95
    Dr Mupp skrev 2013-06-26 17:47:52 följande:
    Och som vanligt så går man på föräldrarnas rätt till barnen, inte barnets rätt till en trygg uppväxt. Stackars pojke
    Varför tycker du synd om en pojke som får växa upp med sina riktiga föräldrar?

    Det vore förödande för pojken att INTE få vara med sina föräldrar!

    Sånt här görs för barnets rätt till sina föräldrar och inget annat! 
  • Äldre 26 Jun 18:40
    #96
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-26 18:24:55 följande:
    Varför tycker du synd om en pojke som får växa upp med sina riktiga föräldrar?

    Det vore förödande för pojken att INTE få vara med sina föräldrar!

    Sånt här görs för barnets rätt till sina föräldrar och inget annat! 
  • EllisB­ell
    Äldre 26 Jun 19:26
    #97

    Anonym (lisa): För barnet är familjehemmet de RIKTIGA föräldrarna.

  • kalie6­7
    Äldre 26 Jun 22:18
    #98

    Anonym (mor) skrev 2013-06-26 00:30:02 följande:
    Men hur kommer det att vara för ert barn????

    Jag tror fortvarande stenhårt på att det skadligaste för ett barn känslomässigt är att flyttas mellan olika hem, oavsett om det är ett biologiskt hem eller ett fosterhem.

    Vi har ett barn som vi fått vårdnaden om då hon bott hos oss  i tre år. (domen kom då hon var 5, pga. överklaganden)

    Vi pratar med henne ständigt om hennes bakgrund, vi har gjort det till en fantastisk saga om hur mycket hennes mamma älskade henne, men var för sjuk för att ta hand om henne (narkoman, fast det säger vi dåhon blivit nog gammal att förstå.

    Visst  -i den bästa av världrar skulle alla mammor och pappor vara lyckliga och glada över att ha fått en GÅVA ett barn, men så enkelt är inte livet!

    Men alla kan ta sig en funderade hur  är det bäst för det oskyldiga barnet???          
    Vi har underbar kontakt med vår son!
  • kalie6­7
    Äldre 26 Jun 22:30
    #99
    kalie67 skrev 2013-06-26 22:18:56 följande:

    Vi har hela tiden haft mycket god kontakt med vår son. Umgänge varannan vecka, brevkontakt, telefonkontakt och speciellt umgänge vid högtider såsom jul, påsk o födelsedagar m m Han har hela tiden vetat att vi är hans riktiga föräldrar och att vi älskar honom väldigt mycket! Han bodde med oss helt tom 1 års åldern och jag kände själv att jag var för deprimerad och ringde SJÄLV socialen och bad dom hämta honom. Min man som hade tagit det största ansvaret var ju tvungen att bl a jobba. Detta var den bästa lösningen då... men inte nu!!!

    Han kommer att få det jättebra och det är VÅRAT barn och vi älskar honom!!!

    Hälsningar Karina, Jakobs MAMMA!       
  • Äldre 26 Jun 22:31

    Jag skulle med kämpa för mina barn! 

Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?