• kalie67

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • Zayco
    Dr Mupp skrev 2013-06-27 00:49:16 följande:
    Just ja för soc brukar lotta om vilka barn de ska ta.
    Du tror inte det finns mängder av fall där soc begår tjänstefel eller misstag? 

    För övrigt vet du inte hur din pappas relation hade varit med din syster ifall din pappa hade brytt sig om att hämta henne, för jo.. Jag skulle bli jävligt besviken ifall mina föräldrar sket i att hämta mig! Man kämpar för det käraste man har.  
  • Anonym (lisa)
    Dr Mupp skrev 2013-06-27 00:49:16 följande:
    Just ja för soc brukar lotta om vilka barn de ska ta.
    Ja........ självklart är det så.

    Eller inte.............. DU (om du ens har egna barn?) kan förlora dina barn lika lätt som din alkoholiserade granne, har du ens tänkt på det? Drömmer 
  • Anonym (lisa)
    Zayco skrev 2013-06-27 00:52:51 följande:
    Du tror inte det finns mängder av fall där soc begår tjänstefel eller misstag? 

    För övrigt vet du inte hur din pappas relation hade varit med din syster ifall din pappa hade brytt sig om att hämta henne, för jo.. Jag skulle bli jävligt besviken ifall mina föräldrar sket i att hämta mig! Man kämpar för det käraste man har.  
    Exakt och den här gången gick det väldigt väl........ barnen kommer HEM....... helt otroligt glad blev jag av att läsa detta!
  • EllisBell

    Det spelar ingen roll för barnet om soc gjort misstag eller ej. För honom kommer det vara en tragedi att tvingas ifrån sina psykologiska föräldrar. När den ena föräldern är sjukskriven kan den andra vara föräldraledig och från 1 år har barn rätt till förskola. Så att TS man/sambo inte kunde ansvara för barnet när hon var sjuk samt att hon själv lämnade bort barnet trots att det fanns ytterligare en förälder tycker jag är allvarligt. Kan det ligga begåvningshandikapp eller liknande i botten?

  • Dr Mupp
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-27 00:53:45 följande:
    Ja........ självklart är det så.

    Eller inte.............. DU (om du ens har egna barn?) kan förlora dina barn lika lätt som din alkoholiserade granne, har du ens tänkt på det? Drömmer 
    Nej normala välfungerande föräldrar förlorar inte sina barn. Visst om både jag och pappan fick en psykos som gjorde oss olämpliga att ta hand om barnen så kanske vi skulle förlora dem men knappast annars.

    Och ja jag har barn och ja jag har blivit anmäld till soc, de gjorde till och med en utredning och kom fram till att vi var utmärkta föräldrar som tog väl hand om våra barn.
    Zayco skrev 2013-06-27 00:52:51 följande:
    Du tror inte det finns mängder av fall där soc begår tjänstefel eller misstag? 

    För övrigt vet du inte hur din pappas relation hade varit med din syster ifall din pappa hade brytt sig om att hämta henne, för jo.. Jag skulle bli jävligt besviken ifall mina föräldrar sket i att hämta mig! Man kämpar för det käraste man har.  
    Visst sker det tjänstefel, men det är ändå väldigt sällan jämfört med när de gör rätt och föräldrarna inte kan acceptera sina brister. 

    Mina systrar är tacksam över att de fick stanna hos sina föräldrar (jag har kontakt med dem båda idag). Blod är inte alltid tjockare än vatten.
     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • kalie67
    Dr Mupp skrev 2013-06-27 00:19:10 följande:
    Han kan säkert få det jättebra, men han kommer också bli skadad för livet. Om ni älskade honom så hade ni inte tagit ifrån honom hans föräldrar. Familjehmmet är hans föräldrar, de är de som funnits där för honom i fyra år medan ni varit en rolig lektant. Biologi är inte det viktigaste.

    Jag förstår....
  • Anonym (lisa)
    kalie67 skrev 2013-06-27 12:11:45 följande:

    Jag förstår....
    Lyssna inte på muppen. Ditt barn kommer hem och ditt barn kommer få växa upp där han hör hemma, det är det viktigaste.

    Han har garanterat tagit lite skada av placeringen, men du/ni har lång tid på er att årgärda det och ge honom ett tryggt hem där han är ÄLSKAD! 
  • kalie67
    klaracarola skrev 2013-06-26 22:59:21 följande:
    Många barn som under det första levnadsåret växt upp med en förälder i depression blir rädda för föräldern pga att barnet inte kan "läsa av" föräldern och blir skrämmd! Detta resulterar oftast i att barnet avvisar föräldern när det blir större och gör barnet det så är det något som kommer sitta kvar hela livet för då har liksom föräldern bränt sitt skepp!!!

    Jag rådde inte för att jag blev deprimerad och dessutom är det jättevanligt!!!..Dessutom hade vår son sin Pappa som var Pappa-ledig under hela den här tiden.....det var sedan när han började arbeta som vår son flyttade!
  • kalie67
    EllisBell skrev 2013-06-27 05:32:13 följande:
    Det spelar ingen roll för barnet om soc gjort misstag eller ej. För honom kommer det vara en tragedi att tvingas ifrån sina psykologiska föräldrar. När den ena föräldern är sjukskriven kan den andra vara föräldraledig och från 1 år har barn rätt till förskola. Så att TS man/sambo inte kunde ansvara för barnet när hon var sjuk samt att hon själv lämnade bort barnet trots att det fanns ytterligare en förälder tycker jag är allvarligt. Kan det ligga begåvningshandikapp eller liknande i botten?

    Du vet inte hela storyn... ditt pucko (för du hade väl ett begåvningshandikapp????...)
  • kalie67

    HD tar INTE upp vårt fall till prövning så det är Kammarrättens dom som gäller!!!!

    Alltså vår son flyttar hem och vi är mycket, mycket glada! Har träffat honom i dag och han mådde
    toppen och i morgon börjar vi med att tapesera om hans rum!

    Tack alla som stöttat och inom kort kommer jag avsluta tråden!

    Hälsningar Karina      

Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?