• kalie6­7
    Äldre 21 Dec 21:32
    69233 visningar
    235 svar
    235
    69233

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • Anonym (Vann i FR)
    Äldre 14 Jan 19:21
    mastress skrev 2014-01-14 00:26:18 följande:
    Hennes mamma vakna är nog bara en dröm, hon stödjer inte ens min vän så hon får hem för att få hem sitt barn.
    Jag har upptäckt flera saker angående socialen, dom kring går lagen när det gäller om hände tagande av barn, har bett en som jag känner inom miljöpartiet som sitter i riksdagen att kolla om det finns luckor som i lagen som socialen använder sej av för att slippa gå via domstol, gör det kommer miljöpartiet ta upp det i oppositionen och göra en motion som gör att alla luckor i sociallagen och LVU lagen täpps igen och socialen blir tvungna går via domstol för att kunna placera barn i familjehem' till med medlemmar som sitter i sitter i socialnämnden i Umeå kommun har upptäckt att socialen på något sätt kring går lagen, kan vara så i andra kommuner också. är det så i hela landet. Då ligger många ensamstående föräldrar  illa till som är skötsamma och kan ta hand om sina barn, för lagen säger att socialen måste ha ett domstolsbeslut för att hämta ett barn och placera det i familjehem, dom kan inte med sina pedagoger fatta ett sånt beslut inom socialen.
    Ett av de stora problemen med SOL och LVU är att de är så kallade ramlagar. Detta gör att det är lätt att kringgå och hitta luckor, eftersom en av poängerna med en ramlag är att det ska gå att anpassa efter aktuell situation. Det låter fint och bra, men öppnar som sagt också för olika typer av fel och missbruk.
  • Anonym (Vann i FR)
    Äldre 14 Jan 19:29
    mastress skrev 2014-01-05 16:10:54 följande:
    Är det inte ett lagbrott om Socialen tar barn från kristna familjer och säger att barn lever i en psykisk ovänlig miljö, där dom blir uppfostrad i en kristen miljö. Att säga att kristna familjer inte kan ge barn kärlek, att skrifterna inte sak finnas i ett barns uppfostran, och att barn inte ska uppfostras till kristendom. För det står inget om det i sociallagen att barn i kristna familjer ska placeras i familjehem på grund av att dom lever i en kristen familj.
    Att säga att kristna familjer som använder skrifterna till att ge för att kunna ge barn kärlek och att dom tar skrifterna till hjälp att uppfostra barn. Socialen placera inte barn i kristna familjehem på grund av socialen anser att barn inte ska uppfostras att bli kristna. barn som växer upp i en kristen familj väljer själv om dom vill vara kristna eller inte. Kristna familjer tvingar inte sina barn att leva efter skrifterna som socialen tror dom gör.
    Det står inget i skrifterna hur man ska uppfostra barn, och hur man ska ge barn kärlek. 
    Det var en av de sakerna som anfördes mot oss, att vi var kristna (Svenska Kyrkan). Det stod uttalat i utredningarna att socialsekreterarna inte tyckte att det var bra att vi var öppna med vår tro och lärde barnen vad vi trodde var rätt.  De flesta sakerna de skrev var baserat enbart på fördomar, de skrev vad de ansåg att vi trodde och tänkte utan att ens ha frågat mig eller min man en enda sak om religion, och de formulerade sig som om deras fördomar var sanning.

    Detta var naturligtvis ett brott mot mänskliga rättigheter, och det fick socialen sedermera kritik för. Jag kan tillägga att utredarna var unga, nyutexaminerade och jag kan sätta en ordentlig slant på att de var vänsterorienterade (även om jag naturligtvis vet att det är en fördom från min sida, och min mans, och våra ombud, och andra socialsekreterares).
  • Anonym (Stämm­er inte !)
    Äldre 14 Jan 19:41
    mastress skrev 2014-01-07 13:59:25 följande:
    Står inte i skrifterna om hur man ska sköta ett barn, och inte heller om dom får gå i skolan eller inte, och skrifterna tillåter inte att slå barn. Även om man är kristen ska man följa landets lagar, och lagarna i skrifterna har inget med landets lagar att göra. Att påstå att skrifterna är orsaken till att ta barn till familjehem, är en dålig ursäkt, och att skrifterna är orsaken till att slå barn och förbjuda dem gå i skolan är också en dålig ursäkt, för skrifterna säger ingenting om det, den som tror skrifterna gör det, misstolkar skrifterna. Skrifterna misstolkas väldigt mycket och att dom är orsaken till allt som sker i vårt samhälle och ställer till problem. det stämmer inte, det är vi själva som ställer till problem i samhället inom familjer, skrifterna har inget med det att göra.

    Finns massa människor som är troende utan att bli av med sina barn ! Finns också massa familjehem som är religiösa däremot görs ju matchningar så familjehemmets och biologfamiljens hem/tro inte skall gå helt isär ,dvs man sätter inte ett barn ur en starkt ikke troendes familj till ett par hängivna tex pingstvänner !
    mastress skrev 2014-01-05 16:10:54 följande:
    Är det inte ett lagbrott om Socialen tar barn från kristna familjer och säger att barn lever i en psykisk ovänlig miljö, där dom blir uppfostrad i en kristen miljö. Att säga att kristna familjer inte kan ge barn kärlek, att skrifterna inte sak finnas i ett barns uppfostran, och att barn inte ska uppfostras till kristendom. För det står inget om det i sociallagen att barn i kristna familjer ska placeras i familjehem på grund av att dom lever i en kristen familj. Att säga att kristna familjer som använder skrifterna till att ge för att kunna ge barn kärlek och att dom tar skrifterna till hjälp att uppfostra barn. Socialen placera inte barn i kristna familjehem på grund av socialen anser att barn inte ska uppfostras att bli kristna. barn som växer upp i en kristen familj väljer själv om dom vill vara kristna eller inte. Kristna familjer tvingar inte sina barn att leva efter skrifterna som socialen tror dom gör. Det står inget i skrifterna hur man ska uppfostra barn, och hur man ska ge barn kärlek. 

  • Äldre 5 Apr 10:33

    Har kollat upp socialens regler hur barn ska uppfostrar enligt socialens pedagogers regler, Barn får inte se på TV, barn får inte leka, barn får inte spela spel, barn får inte hålla på med dator. Dom ska gå i skolan och gå till dom fritidsakviteter dom har efter skolan.  Socialen menar att lek i hemmet, spela spel, titta på tv och hålla på med dator skadar ett barns utveckling. Att barn enligt socialen bara ska hålla på med det som lär dom hur man sej bli självständig den dagen dom blir vuxen. En familj som är under utredning, där är det pedagogerna som ser vilka fritidsakviteter som är lämpliga för barn. Dom menar att som förälder kan man inte se vilka fritidsakviteter som är lämpliga för barn. Sen menar dom också om en förälder har en sjukdom så kan det skada barnets uppväxt. Allt det låter som om att socialen tror dom är experter och tror dom är bäst på hur barn ska tas om hand. Idag placeras allt mer barn i familjehem, socialen ser det som vinstsyfte och att det är det bästa sättet att barn ska få växa upp i en trygg miljö. Socialen menar att att familjehem där det finns både en mamma och pappa är den bästa miljön för ett barn, och att en familj som det bara finns en mamma eller pappa är en dålig miljö för ett barn att växa upp i. Socialen hittar på en massa ursäkter för att kunna placera så många barn som möjligt i familjehem. har en förälder en sjukdom som inte är alvarlig enligt en läkare, så ser socialen alla sjukdomar som alvarliga och anser att barn uppfostras i en olämplig miljö. Socialen borde tänka om och följa lagen och inte bedriva hetsjakt, på dom som utredare tills dom bryter ihop och inte orkar mera och ger upp och lämnar ifrån sej sina barn. Det är så socialen jobbar idag dom jagar ensamstående med barn tills dom bryter ihop totalt och låter socialen ta barn och placera dom i familjehem, och sen inte får ha någon som helst kontakt med sitt barn nå mer. Socialen går inte bara efter svensk lagstiftning när det gäller LVU, utan också efter dom lagar som EU har när det gäller LVU. Det har också get att socialen med hjälp av en EU lag kan omyndigförklara en som lever ensam med barn, eftersom vi har en lag i vårt land som gör att man inte kan omyndigförklara nån. Men i EU finns det en lag som gör att man kan bli omyndigförklarad, ovasett om man, är skötsam eller inte. 

  • Anonym (soc.)
    Äldre 5 Apr 10:44
    mastress skrev 2014-04-05 10:33:49 följande:
    Har kollat upp socialens regler hur barn ska uppfostrar enligt socialens pedagogers regler, Barn får inte se på TV, barn får inte leka, barn får inte spela spel, barn får inte hålla på med dator. Dom ska gå i skolan och gå till dom fritidsakviteter dom har efter skolan.  Socialen menar att lek i hemmet, spela spel, titta på tv och hålla på med dator skadar ett barns utveckling. Att barn enligt socialen bara ska hålla på med det som lär dom hur man sej bli självständig den dagen dom blir vuxen. En familj som är under utredning, där är det pedagogerna som ser vilka fritidsakviteter som är lämpliga för barn. Dom menar att som förälder kan man inte se vilka fritidsakviteter som är lämpliga för barn. Sen menar dom också om en förälder har en sjukdom så kan det skada barnets uppväxt. Allt det låter som om att socialen tror dom är experter och tror dom är bäst på hur barn ska tas om hand. Idag placeras allt mer barn i familjehem, socialen ser det som vinstsyfte och att det är det bästa sättet att barn ska få växa upp i en trygg miljö. Socialen menar att att familjehem där det finns både en mamma och pappa är den bästa miljön för ett barn, och att en familj som det bara finns en mamma eller pappa är en dålig miljö för ett barn att växa upp i. Socialen hittar på en massa ursäkter för att kunna placera så många barn som möjligt i familjehem. har en förälder en sjukdom som inte är alvarlig enligt en läkare, så ser socialen alla sjukdomar som alvarliga och anser att barn uppfostras i en olämplig miljö. Socialen borde tänka om och följa lagen och inte bedriva hetsjakt, på dom som utredare tills dom bryter ihop och inte orkar mera och ger upp och lämnar ifrån sej sina barn. Det är så socialen jobbar idag dom jagar ensamstående med barn tills dom bryter ihop totalt och låter socialen ta barn och placera dom i familjehem, och sen inte får ha någon som helst kontakt med sitt barn nå mer. Socialen går inte bara efter svensk lagstiftning när det gäller LVU, utan också efter dom lagar som EU har när det gäller LVU. Det har också get att socialen med hjälp av en EU lag kan omyndigförklara en som lever ensam med barn, eftersom vi har en lag i vårt land som gör att man inte kan omyndigförklara nån. Men i EU finns det en lag som gör att man kan bli omyndigförklarad, ovasett om man, är skötsam eller inte. 



    Skulle kunna hugga av mig ena armen för att få tillgång till skrivelsen som sätter upp dessa riktlinjer. Snälla jag ber på mina bara knän om en länk där jag kan läsa detta med mina egna ögon..
  • Anonym (Vann i FR)
    Äldre 5 Apr 11:52
    Anonym (soc.) skrev 2014-04-05 10:44:47 följande:


    Skulle kunna hugga av mig ena armen för att få tillgång till skrivelsen som sätter upp dessa riktlinjer. Snälla jag ber på mina bara knän om en länk där jag kan läsa detta med mina egna ögon..
    Det är nog snarare så att har väl socialen den uppfattningen att man av någon anledning är en undermålig förälder, så letar utredarna fel i allt föräldrarna då gör. Jag kan ge exempel på hur socialen resonerat i fall jag själv sett, läst och erfarit under åren:

    -I en familj hade de inte TV. Då var det synd om barnet som inte kunde se samma program som sina kompisar och därför hamnade utanför (att barnet tittade på i alla fall vissa program på nätet ignorerades). I en annan familj hade de TV. Då var det synd om barnet som tittade en del (inte ovanligt mycket enligt vad man kunde utläsa ur utredning och föräldrars svar) på TV och inte aktiverades med "bättre" underhållning/stimulans av föräldrarna.

    - Ett barn hade en fritidsaktivitet som föräldrarna skjutsade till och från två-tre gånger i veckan, med tävlingar vissa helger. Då var det synd om barnet som hetsades till all denna träning och prestation, vilket gjorde att barnet hamnade efter i skolan (att barnet själv insisterade på att fortsätta och inte alls hade dåliga skolresultat var naturligtvis ingenting som framkom i socialens skrivelser). Ett annat barn hade ingen fritidsaktivitet alls, utan tillbringade sin tid hemma, vid datornätverk och med kompisar. Då var det synd om barnet som inte fick stimulans, sociala kontakter eller hade engagerade föräldrar.

    O.s.v.

    Bland det första mitt ombud sade till mig, var just att enligt hans erfarenhet (25 år med LVU-mål), så kunde en förälder inte göra rätt i socialens ögon. Istället för att skriva objektiva, utredningsmetodiskt korrekta utredningar (som det faktiskt är lag på), skriver socialen vad docent Edvardsson kallar "övertalningsdokument till domstolen". Ett av de absolut vanligaste utredningsmetodiska felen är just ensidigt bekräftelsesökande. Socialsekreterare uppvisar ingen kunskap i hur man genomför och skriver objektiva utredningar, helt enkelt.
  • Äldre 5 Apr 11:54

    Gäller att man är kunnig och vet hur man hanterar och har kontakter som gör att man kan få fram information, som inte läggs ut. Socialen har egna regler som dom följer, som gör att dom kan undvika lagar. Har man rätta kontakterna kan man få fram dom. Socialen här i Umeå är väldigt duktiga tror dom när dom placerar barn i familjehem, ovasett om det är en familj som håller på med droger eller inte. En som är ensam och har barn och har barn ser socialen här i Umeå lika alvarligt som en familj som dom som har drogproblem och allt som stämplas som kriminelt ovasett vad polisens utredning säger. domstolbeslut för hämting av barn existrerar inte.
    När det väl kommer till domstol, finns ingen utredning, papperna på utredningen är försvunna och det blir ord mot ord som leder till att socialen vinner och advokaterna enas och står båda på socialens sida.. Socialen här i Umeå ser sej själva som domare och att det är deras advokater som är bäst och att dom ska respenterar båda sidor. Bästa sättet är att familjer som varit utsatt för socialens maktmissbruk och varit placerade på socialnes utredningslägenheter träder fram och säger vad dom upplevt, i en utrednigslägenhet med militärisk dicplin som dom anser ska ingå i barns uppfostran.

  • Anonym (??)
    Äldre 10 Apr 13:11
    Anonym (Kunnig) skrev 2012-12-24 23:54:20 följande:
    Du kan ha en poäng, å ena sidan. Men - så länge han är fosterhemsplacerad kommer han knappast bli älskad som av de riktiga föräldrarna. Han är fosterföräldrarnas guldgalv, de får en god slant för honom varje månad.
    Och oavsett hur mycket han trivs kan soc en dag få för sig att rycka upp honom och placera honom någon annanstans - flera gånger per år om de har lust med det.
    Tonåriga fosterbarn är ofta trasiga barn, de saknar sina rötter, saknar identitet, soc styr deras liv och man har varken tillhörighet eller trygghet. Trasiga tonåringar blir trasiga vuxna.

    Så gör ALLT ni kan för att få hem honom!
    Hur kan du säga att barnet inte blir älskat av fosterföräldrarna som av de biologiska? Jag vet flera fosterföräldrar som har haft sorg i flera år efter att de har förlorat barn som de har haft i flera år och älskat precis som sina egna.
    Det är just såna tankar som gör att vi tvivlar till att bli familjehem: Rädslan att förlora ett barn som man älskar som sitt eget till bioföräldrar som tidigare inte brytt sig.
    Av egen erfarenhet (är inhemsk adopterad) så kan jag lätt säga att blodsband inte spelar så stor roll i alla lägen. Jag älskar min adoptivpappa mest i hela världen medans min biopappa är som vilken gubbe som helst.
  • Anonym (??)
    Äldre 10 Apr 13:14
    Queenie70 skrev 2012-12-25 19:48:44 följande:


    Fast det handlar egentligen inte längre om ifall ts är olämplig. Hon skulle kunna vara jordens bästa och mest välbeställda förälder idag. Men barnet har idag andra föräldrar som barnet känslomässigt och på alla sätt betraktar som sina på alla plan. Det vore traumatiskt och skadligt för barnet att förlora det som barnet idag vid 4 års ålder betraktar som sin känslomässiga familj hur frisk och bra än ts idag är. Om man verkligen har en genuin föräldrarkärlek för sitt barn så skulle man aldrig vilja orsaka barnet ett så stort trauma som det skulle bli för barnet att " ta hem" det. Då skulle man hellre ta smärtan av förlusten på sina egna axlar.
    Håller med till 100 procent!! Varför ska det alltid handla om föräldrars rätt till barn istället för barnets rätt till föräldrar. Det finns inga tvivel i det här fallet efter så många år med så liten kontakt med bio-föräldrarna vilka barnet ser som sina föräldrar!
  • Anonym (dx)
    Äldre 10 Apr 16:18
    mastress skrev 2014-04-05 11:54:25 följande:
    Gäller att man är kunnig och vet hur man hanterar och har kontakter som gör att man kan få fram information, som inte läggs ut. Socialen har egna regler som dom följer, som gör att dom kan undvika lagar. Har man rätta kontakterna kan man få fram dom. Socialen här i Umeå är väldigt duktiga tror dom när dom placerar barn i familjehem, ovasett om det är en familj som håller på med droger eller inte. En som är ensam och har barn och har barn ser socialen här i Umeå lika alvarligt som en familj som dom som har drogproblem och allt som stämplas som kriminelt ovasett vad polisens utredning säger. domstolbeslut för hämting av barn existrerar inte.
    När det väl kommer till domstol, finns ingen utredning, papperna på utredningen är försvunna och det blir ord mot ord som leder till att socialen vinner och advokaterna enas och står båda på socialens sida.. Socialen här i Umeå ser sej själva som domare och att det är deras advokater som är bäst och att dom ska respenterar båda sidor. Bästa sättet är att familjer som varit utsatt för socialens maktmissbruk och varit placerade på socialnes utredningslägenheter träder fram och säger vad dom upplevt, i en utrednigslägenhet med militärisk dicplin som dom anser ska ingå i barns uppfostran.
    Hur hittar socialen de ensamstående föräldrarna att de hittar de som håller på med droger är inte så konstigt om föräldrar anmäls av skola,, barnomsorg eller andra när de påträffas påverkade med sina barn eller om polis kallas till plats för fyllebråk och det anträffas barn på platsen?
    Har socialen i Umeå register på alla ensamstående föräldrar?
Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?