• kalie67

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • mastress

    Socialen i Umeå på står att det inte finns några familjer med droger och spritproblem. Så dom ger sej på familjer som är skötsamma i ställe och försöker få dom bli problemfamiljer. Genom att pedagogerna säger åt föräldrarna att dom ska slå sina barn för att få dom lyda. Skolan får inte kontakta socialen,när blir det problem med ett barn i skolan, utan ska skolan kontakta föräldrarna. Socialen i Umeå ifråga sätter religon hos familjer och anser att det är fel att uppfostra barn till att bli troende. LVU lagen är totalt snurrig den går inte längre att förstå. Alla lagar som har med vård att göra går under LVU lagen nu, det har gjort den helt obegriplig, så fort socialen tar till LVU lagen blir föräldrar omyndigförklarad tills utredningen är klar om barnen, fast lagen om omyndighets förklaring inte finns mera. vad ger socialen rätt att bryta mot lagar och agera domstol?
    Socialen håller på att ställa till att ingen vågar skaffa barn längre utan att vara rädd att dom ska få barn placerade i familjehem. 

  • Queenie70
    mastress skrev 2014-04-12 23:31:50 följande:
    Socialen i Umeå på står att det inte finns några familjer med droger och spritproblem. Så dom ger sej på familjer som är skötsamma i ställe och försöker få dom bli problemfamiljer. Genom att pedagogerna säger åt föräldrarna att dom ska slå sina barn för att få dom lyda. Skolan får inte kontakta socialen,när blir det problem med ett barn i skolan, utan ska skolan kontakta föräldrarna. Socialen i Umeå ifråga sätter religon hos familjer och anser att det är fel att uppfostra barn till att bli troende. LVU lagen är totalt snurrig den går inte längre att förstå. Alla lagar som har med vård att göra går under LVU lagen nu, det har gjort den helt obegriplig, så fort socialen tar till LVU lagen blir föräldrar omyndigförklarad tills utredningen är klar om barnen, fast lagen om omyndighets förklaring inte finns mera. vad ger socialen rätt att bryta mot lagar och agera domstol?

    Socialen håller på att ställa till att ingen vågar skaffa barn längre utan att vara rädd att dom ska få barn placerade i familjehem. 



    Www.psykakuten.se
  • Anonym (dx)
    mastress skrev 2014-04-12 23:31:50 följande:
    Socialen i Umeå på står att det inte finns några familjer med droger och spritproblem. Så dom ger sej på familjer som är skötsamma i ställe och försöker få dom bli problemfamiljer. Genom att pedagogerna säger åt föräldrarna att dom ska slå sina barn för att få dom lyda. Skolan får inte kontakta socialen,när blir det problem med ett barn i skolan, utan ska skolan kontakta föräldrarna. Socialen i Umeå ifråga sätter religon hos familjer och anser att det är fel att uppfostra barn till att bli troende. LVU lagen är totalt snurrig den går inte längre att förstå. Alla lagar som har med vård att göra går under LVU lagen nu, det har gjort den helt obegriplig, så fort socialen tar till LVU lagen blir föräldrar omyndigförklarad tills utredningen är klar om barnen, fast lagen om omyndighets förklaring inte finns mera. vad ger socialen rätt att bryta mot lagar och agera domstol?
    Socialen håller på att ställa till att ingen vågar skaffa barn längre utan att vara rädd att dom ska få barn placerade i familjehem. 
    Det är väl klart att skolan inte ska kontakta socialen om barn får problem i skolan, föräldrarna är de som är ansvariga för hur barn uppför sig i skolan och på andra platser. Socialen kopplas in om kontakten med föräldrarna inte får ordning på barnen eftersom det då kan bero på dåligt föräldraskap.
    Barn får visst uppfostras troende om det inte strider mot lagen med exempelvis aga, inte fullfölja skolplikt.
  • mastress

    Aga är inte tillåtet enligt lag, och ingen religon har aga i sin tro.
    Hon jag hjälper mot Socialen här i Umeå som nu är på Skogsdungen, hade pedagogerna sagt åt henne att hon skulle daska sina barn i ändan för att dom ska lära sej lyda, jag sa åt henne att det skulle hon inte göra, för att det var för att dom skulle få henne att göra det för att dom skulle kunna ta barnen ifrån henne. När utredningen är klar kommer jag tillsammans med henne och hennes advokat göra som när jag hamnade i familjehem, som jag bodde i när jag var 16 tills jag var 18.  Utredningen på mej och mina syskon, finns inte hos socialen utan i ett statligt arkiv. När socialen vill ha reda på något från den utredningen om mej eller om mina syskon måste vi alla syskon och pappa skriva under för att utredningen ska lämnas ut. Familjer som råkar ut för socialen kan, få till ett sånt beslut i en domstol att utredningen sak placeras i ett arkiv och att den inte får lämnas ut för än alla berörda inom familjen skrivit under. Skulle psykakuten ställa diagnos på socialtjänsten skulle dom nog hitta en spykisk sjukdom som är obotlig att inga mediciner hjälper. 

  • Anonym (Vann i FR)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 23:36:43 följande:

    Www.psykakuten.se
    Är det roligt att sätta amatör-diagnoser på människor? Njuter du av att vara nedlåtande? Socialsekreterare är kanske ett yrke för dig, då du i sådana fall kommer att få tillfälle att odla detta eftersom rättssäkerheten när det kommer till LVU är icke-existerande.

    (Nu säger jag inte att alla socialsekreterare saknar empati eller gillar att trycka ned folk. Tvärtom, jag har erfarenhet av båda ändarna av spektrumet, men faktum kvarstår att systemet tillåter detta maktmissbruk och på sätt och vis även uppmuntrar det.)
  • Anonym (Ja)

    Hon är socialsekreterare...


    Anonym (Vann i FR) skrev 2014-04-13 00:28:17 följande:
    Är det roligt att sätta amatör-diagnoser på människor? Njuter du av att vara nedlåtande? Socialsekreterare är kanske ett yrke för dig, då du i sådana fall kommer att få tillfälle att odla detta eftersom rättssäkerheten när det kommer till LVU är icke-existerande. (Nu säger jag inte att alla socialsekreterare saknar empati eller gillar att trycka ned folk. Tvärtom, jag har erfarenhet av båda ändarna av spektrumet, men faktum kvarstår att systemet tillåter detta maktmissbruk och på sätt och vis även uppmuntrar det.)

  • Anonym (Vann i FR)
    Anonym (dx) skrev 2014-04-12 23:47:34 följande:
    Det är väl klart att skolan inte ska kontakta socialen om barn får problem i skolan, föräldrarna är de som är ansvariga för hur barn uppför sig i skolan och på andra platser. Socialen kopplas in om kontakten med föräldrarna inte får ordning på barnen eftersom det då kan bero på dåligt föräldraskap.
    Barn får visst uppfostras troende om det inte strider mot lagen med exempelvis aga, inte fullfölja skolplikt.
    Just vår tro framhölls som något väldigt dåligt och utredarna "frågade sig" i utredningarna om vår tro verkligen var till barnens bästa. Och då är vi kristna inom svenska kyrkan och ingenting konstigt. Utredarna hade fördomar om exakt vad vi trodde och lärde barnen, och dessa fördomar presenterades i utredningarna som om de vore sanning. Ingen av utredarna ställe en enda fråga om vad vi trodde på och om denna tro i sådana fall förmedlades till barnen. Utredarna "visste" uppenbarligen det ändå, och när vi frågade om källa till deras påståenden fick vi inga svar.

    Så, religionsfrihet kanske är lagstadgat, men det hindrade verkligen inte "våra" socialsekreterare från att försöka hindra våra mänskliga rättigheter. Det mest skrämmande är att de öppet skrev sådana saker om oss i utredningen, de kan helt enkelt inte ha förstått att de bröt mot mänskliga rättigheter med den attityden, de trodde ju uppenbarligen att de beskrev fullt legitima skäl till varför vi var dåliga föräldrar. Annars hade de ju inte svart på vitt skrivit ned denna privata åsikt, utan försökt dölja den.
  • mastress

    Jag jobbar inte som socialsekreterare, har aldrig gjort, kommer aldrig göra.
    Jag avskyr socialen, dom gjorde så jag hamnade i familjehem när jag var 16 år med sitt maktmissbruk, LVU existerar inte i socialens arbete, dom skapa egna lagar som dom följer, för att hitta fel hos familjer med barn, dom låter inte en läkares diagnos om man är sjuk eller inte bedöma det, utan socialen själva ska efter diagnos från läkare bedöma om man är sjuk, enligt socialen är alla sjukdomar farliga även dolda sjukdomar och handikapp, en förälder får inte ha nån typ sjukdom, handikapp, dolda sjukdomar eller dolda handikapp. Socialen sätter sej över läkare, domstolar, polis och advokater med mera som har med rättsliga rättigheter att göra. Verkar som socialen inte var med när Genev avtalet skrevs under, missade det när vårt land skrev under det.  Socialen drar alla religoner under samma streck och anser att alla religoner är olämpliga för barn att växa upp i. Dom anser också att tv, lek, datorer, spel och andra akviteter är skadliga för barn. Ett barn enligt social ska inte göra nånting mer än att lyda och sitta still. När dom börjar skolan ska dom lära sej allt i skolan hur samhället fungerar, och sen gå hem och äta och lägga sej. Socialen tror att den utbildning dom får om familjer och barn är en utbildning hur barn ska uppfostras. Sen sitter det höga socialchefer och tar fosterbarn också om det inte finns något familjehem vilket enligt lag kallas för jäv, när en socialchef gör saker som dom inte får göra. Ända sättet är att låta staten ta över socialen så att en statlig myndighet kan granska socialens arbete varje år, och kolla om  dom följer lagarna som dom ska följa när dom ska placera barn i familjehem. Som det är nu placeras barn i familjehem för vinstsyfte för socialen och då bryr dom sej om om det är en problemfamilj eller inte. Dom låter privata företag ta fram familjehem som inte är godkända som familjehem, där det förekommer droger  och brottslig verksamhet med mera.

  • Anonym (dx)
    mastress skrev 2014-04-13 09:37:16 följande:
    Jag jobbar inte som socialsekreterare, har aldrig gjort, kommer aldrig göra.
    Jag avskyr socialen, dom gjorde så jag hamnade i familjehem när jag var 16 år med sitt maktmissbruk, LVU existerar inte i socialens arbete, dom skapa egna lagar som dom följer, för att hitta fel hos familjer med barn, dom låter inte en läkares diagnos om man är sjuk eller inte bedöma det, utan socialen själva ska efter diagnos från läkare bedöma om man är sjuk, enligt socialen är alla sjukdomar farliga även dolda sjukdomar och handikapp, en förälder får inte ha nån typ sjukdom, handikapp, dolda sjukdomar eller dolda handikapp. Socialen sätter sej över läkare, domstolar, polis och advokater med mera som har med rättsliga rättigheter att göra. Verkar som socialen inte var med när Genev avtalet skrevs under, missade det när vårt land skrev under det.  Socialen drar alla religoner under samma streck och anser att alla religoner är olämpliga för barn att växa upp i. Dom anser också att tv, lek, datorer, spel och andra akviteter är skadliga för barn. Ett barn enligt social ska inte göra nånting mer än att lyda och sitta still. När dom börjar skolan ska dom lära sej allt i skolan hur samhället fungerar, och sen gå hem och äta och lägga sej. Socialen tror att den utbildning dom får om familjer och barn är en utbildning hur barn ska uppfostras. Sen sitter det höga socialchefer och tar fosterbarn också om det inte finns något familjehem vilket enligt lag kallas för jäv, när en socialchef gör saker som dom inte får göra. Ända sättet är att låta staten ta över socialen så att en statlig myndighet kan granska socialens arbete varje år, och kolla om  dom följer lagarna som dom ska följa när dom ska placera barn i familjehem. Som det är nu placeras barn i familjehem för vinstsyfte för socialen och då bryr dom sej om om det är en problemfamilj eller inte. Dom låter privata företag ta fram familjehem som inte är godkända som familjehem, där det förekommer droger  och brottslig verksamhet med mera.
    Föräldrar får visst ha dolda sjukdomar och handikapp så länge det inte utgör hinder för god föräldraförmåga, många som får sina barn omhändertagna har just brister i föräldraförmåga pga funktionshinder som exempelvis svårt att läsa av signaler, tolka saker på ett bokstavligt sätt som att tv och liknande skulle vara skadligt för barn.

    I vissa domar man läser har föräldrar i princip placerat sina barn framför TV hela deras vakna tid från mycket låg ålder, matats vid Tv och inte fått någon social kontakt med andra människor.
  • Anonym (Vann i FR)
    Anonym (dx) skrev 2014-04-13 09:49:35 följande:
    Föräldrar får visst ha dolda sjukdomar och handikapp så länge det inte utgör hinder för god föräldraförmåga, många som får sina barn omhändertagna har just brister i föräldraförmåga pga funktionshinder som exempelvis svårt att läsa av signaler, tolka saker på ett bokstavligt sätt som att tv och liknande skulle vara skadligt för barn.

    I vissa domar man läser har föräldrar i princip placerat sina barn framför TV hela deras vakna tid från mycket låg ålder, matats vid Tv och inte fått någon social kontakt med andra människor.
    Problemet är att det är godtyckligt vad socialsekreterare anser främja eller förhindra god föräldraförmåga. Som jag skrev ovan så handlar det ofta om att utredarna inte klarar av att vara objektiva, utan de försöker hitta och framhålla saker som stödjer deras uppfattning utan att vrida och vända på saker ordentligt. Ensidigt bekräftelsesökande, kallas det.

    Självklart finns det föräldrar vars funktionshinder utgör en brist i föräldraförmågan. Jag har däremot sett olika fall där ungefär samma brister bedömts mycket olika beroende på rent ut sagt utredarnas vilja och inställning. Dessutom får inte socialsekreterare någon vidare utbildning i funktionshinder (varken hos barn eller vuxna), men trots denna brist på kompetens ska de göra en bedömning av sådana människor. Det är skandal.

    Vår äldste har Aspergers, något "våra" utredare saknade ens grundläggande kunskaper om. De gjorde några riktigt pinsamt felaktiga uttalanden/slutsatser om vår son i utredningen, som en barnpsykolog med expertis inom NPF skrattade och suckade åt och även skrev och rättade utredarna. Trots det fick dessa rena felaktigheter stå kvar oförändrat. Sonens beteende var det starkaste "beviset" för att vi var dåliga föräldrar, och både expertens uttalande samt att lillasyster inte uppvisade samma beteende ignorerades totalt. De kunde helt enkelt inte erkänna sin okunskap och att de begått ett misstag. Prestige, hur kan det sägas vara till barns bästa?

    Så, ett funktionshinder hos föräldrarna kan antingen ignoreras/förminskas eller användas som slagträ, helt beroende på socialsekreterarna i ärendet. Godtycklighet och bedömningar gjorda av personer som saknar kompetens på området hör inte hemma i ett rättssäkert samhälle.

    www.autism.se/content1.asp
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4233520

Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?