• Anonym (ledse­nArbet­smyra)
    Äldre 26 Dec 19:41
    12907 visningar
    85 svar
    85
    12907

    Avundsjuk på svenska familjer som ärver hus

    Hej på er gott folk,

    Jag är en 33 årig arbetsmyra med medelmåttig utbildning, jobb och eget företag. Vi är vå vuxna i familjen och ett barn. Vi är båda utlandsfödda. Det som jag är mycket avundsjuk på är att mestadels av svenskarna ärver hus och fastigheter av sina mor och far föräldrar. Det tycker jag är så tufft att ta ett lån på 2.5 miljoner kr för att köpa sig ett hus timm mig och familjen. Medans alla jag känner har ärvt 300tkr här och 600tkr där... Sedan är jag en arbetsmyra och vet att jag får jobba hårt för det men ngnstans går jag runt och hoppas på att ngn snäll gammal barnlös tant ska lämna en slant åt oss... Lika naivt som att spela på lotto eller triss som jag då int gör. Inte säker jag ngn arg fientlighet här utan mer ödmjukt bekänner hur avundsjuk jag är. Hur tufft det är att komma hit som invandrare som barn och jobba och jobba och jobba men ändå inte ens komma i närheten av dessa rikedomar som svenskar har. Jag skulle kanske kunna ansöka om ngt stipendium, men där känner jag att det finns folk som har det värre.
     Vi bor i en trea i Götet och ganska nära stan. 
    Jag vet att invandrare från mellanöstern har 5-6 barn och jobbar ihop, bor ihop och köper hus ihop. Men eftersom vi kommer från Tjecken så är det lite annorlunda för oss. Vi har ingasläktingar alls i Sverige. Däremot tänk då vad vi får bistå ekonomiskt med 1000-2000 kr per månad ner till släkten... Det är också tufft. men dom blir så jäkla glada!

    Ville bara säga att "ni" svenskar eller ni invandrare med massa syskon och en stor pizzeria, ni som har redan rikedomar - ni har det lättare. Och hade det inte varit bostadsbrist så hade det kanske uppfattats annorlunda av mig. Nu känns det som om jag måste köpa större boende... för vi väntar barn nr 2.

    God Fortsättning.        

  • Svar på tråden Avundsjuk på svenska familjer som ärver hus
  • Natura­lia
    Äldre 26 Dec 19:47
    #1

    Min far är från Iran och där ärver man hus och får mycket hjälp av släkten mer än i Sverige skulle jag säga, så det är knappast något unikt för Sverige. Nu har Tjeckien varit kommunistiskt så det kanske är annorlunda.

    Men alla svenskar ärver inga hus!!! 

  • Äldre 26 Dec 19:47
    #2

    Bara för att man är svensk så har man inte alltid en rik gammal släkting att ärva. Jag bor i en 2,5:a med mina barn, har ingen att ärva och ser inte att jag inom kort kommer att ta mig ifrån den här lägenheten då alla lägenheterna här i krokarna är svindyra. Men det är ingen mening att deppa över det, bara att acceptera läget liksom. Jag kan ärligt säga att jag inte känner någon som ärvt såna summor du pratar om heller...

  • Anonym (ledse­nArbet­smyra) Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 19:51
    #3
    Lattjo skrev 2012-12-26 19:47:32 följande:
    Bara för att man är svensk så har man inte alltid en rik gammal släkting att ärva. Jag bor i en 2,5:a med mina barn, har ingen att ärva och ser inte att jag inom kort kommer att ta mig ifrån den här lägenheten då alla lägenheterna här i krokarna är svindyra. Men det är ingen mening att deppa över det, bara att acceptera läget liksom. Jag kan ärligt säga att jag inte känner någon som ärvt såna summor du pratar om heller...

    Ja men det är bra att du säger det, så att jag som utländskfödd inte känner mig så utanför.  Inte så att jag deppar över det hela tiden, men jag har nog träffat på många som har fått en del och det gjort att jag tror de flesta har det så jaäkla bra! Silverfat kaching!
  • Anonym (ledse­nArbet­smyra) Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 19:51
    #4
    Naturalia skrev 2012-12-26 19:47:23 följande:
    Min far är från Iran och där ärver man hus och får mycket hjälp av släkten mer än i Sverige skulle jag säga, så det är knappast något unikt för Sverige. Nu har Tjeckien varit kommunistiskt så det kanske är annorlunda.

    Men alla svenskar ärver inga hus!!! 

    Vad kommer du att ärva? *nyfiken*
  • Äldre 26 Dec 19:51
    #5

    Ingen av mina svenska vänner, jag själv och familj har ärvt hus. Det är väldigt få som gör det.

  • Anonym (ledse­nArbet­smyra) Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 19:53
    #6
    Tant Groda skrev 2012-12-26 19:51:59 följande:
    Ingen av mina svenska vänner, jag själv och familj har ärvt hus. Det är väldigt få som gör det.

    Du ser... hmm.
  • Anonym
    Äldre 26 Dec 19:53
    #7

    Jag är infödd svensk och jag känner ingen som ärvt ett hus. Min bästa vän ärvde en större summa från sin mor när hon dog i cancer 64 år gammal men jag vet att han mycket hellre haft henne i livet än fått den summan. Att vara avundsjuk på att någon ärvt pengar känns rätt kortsynt. Någon måste dö för att man ska få ärva och det är sällan trevligt när ens föräldrar dör, den sorgen slipper man gärna. 

  • Anonym (getin­g)
    Äldre 26 Dec 19:53
    #8

    Vi, jag 28 år och min man 29 år och våra fyra barn, har inte fått en krona utav någon! Vi är mestadels svenskar och de flesta vi känner med, och de allra flesta har inte ärvt några större pengar alls. Vi och våra vänner har snorhöga lån allesammans!

    Men jag förstår hur du menar! Min syster och hennes man får pengar av mannens familj ofta och speciellt nu när vi har det lite extra tungt ekonomiskt så känner jag mig oxå lite avundsjuk!

  • Anonym (x)
    Äldre 26 Dec 19:53
    #9

    Klart det är tufft att se att svenskar ärver. Men du ska veta att det kan vara mycket släktstrider!!!
    Mycket måsten att man måste ha kvar stället.  Kan vara mycket negativt. Men sånt pratas inte så mycket om.
    Så ska du veta att det är inte så många procent av svenskar som får ärva på detta sätt. Men det som får ärva är de som syns.

    Inte politiskt rätt att säga att ja, det är tufft att bygga upp något nytt i annat land.

    Att skänka 1000-2000kr/mån är väldigt fint av dig/er men å andra sidan blir det mycket pengar i längden som du/ni kunde bygga upp något för ert/era barn.

    Många av de som har något som deras barn/barnbarn får ärva har gjort stora uppoffringar för att nå dit de kom.

    Lycka till

  • Äldre 26 Dec 19:54
    #10

    Jag har inte ärvt något av mor- / farföräldrar och ingen av mina vänner har gjort det heller. Den dagen mina föräldrar dör ärver jag ju dem, men det handlar absolut inte om några stora belopp.

Svar på tråden Avundsjuk på svenska familjer som ärver hus