• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    57813 visningar
    718 svar
    718
    57813

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 18:24
    #31

    Jag tycker också att det är förbannat illa att man ska behöva duscha ihop med andra när man är i skolåldern.

    Det går inte att jämföra med ett besök på ett badhus för dit är det frivilligt att gå.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 18:31
    #32

    pryd eller inte borde ha rätt att vara påklädd i mötet med andra människor. konstigt att det finns separata toaletter också..och inte en tremeters bräda med plats för tre...

  • Äldre 8 Jan 18:34
    #33

    Jag har funderat över detta i hela mitt liv o nte kommit fram till hur man kan tillåta att det är så? Än i dag avskyr jag att duscha med andraa i simhallar o liknande. Jag har noll o intet lust att behöva se andras kroppar os tå bredvid dem när de skrubbar sig i skrevet osv.

    Jag ÄLSKAR de simhallarna som har separata bås med dusch! Det funkar ju på campinar så borde ju funka även i skolan o andra simhallar.

  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 18:36
    #34
    Anonym (förbannad) skrev 2013-01-08 17:25:15 följande:
    som vuxen väljer man själv, borde barnen också få gra. lägg gympan som ett extra val. som syslöjd eller träslöjd..eller kanske gumpa..
    slöjd brukar inte vara frivilligt, men jag förstår din poäng.
  • Anonym (Polly­)
    Äldre 8 Jan 18:36
    #35

    jag tycker det borde finnas duschbås, men ta för guds skull inte bort skolgympan!

  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 18:38
    #36
    Anonym (Förskolepedagog) skrev 2013-01-08 17:14:35 följande:
    Hur gör alla som svarar i den här tråden när de går till simhallen eller till gymmet?
    simhallen går jag inte till, badar inte offentliga pooler pga allt äckel-päckel.
    jag gymmar just nu innan lunch och studerar på distans så jag åker hem och äter och duchar, när jag jobbade så gymmade jag efter jobbet och åkte då hem och duchade och åt.
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 18:38
    #37

    vi fick välja på trä el. syslöjd..fast sen blev det att man inte fick välja utan att man fick varannan termin..detta för att inte dem killarna som eg ville ha syslöjd skulle välja trä, eftersom dem skulle bli retade då.

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 18:43
    #38

    Jag håller med om att man borde avskilja duschutrymmet på något sätt. Och som andra nämnt förut vore ett draperi alldeles utmärkt. Billigt men effektivt. Skoltiden är otroligt känslig och emotionellt utmattande ändå utan att barnen ska behöva oroa sig över kommande dusch med de andra.

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 18:43
    #39

    Instämmer med flera här att det är vansinne med samduschning i skolan. Många elever hoppar över gympan eller hittar på sina egna sätt att skyla sig för andra medan man duschar. Och i värsta fall kan det bildas rykten pga detta.
    Extra känsligt är det ju i puberteten och alla utvecklas olika tidigt. Inte roligt för den som utvecklas så tidigt som vid 9 år (som man själv gjorde).
    Det var duschen efter gympan som gav mig ångest i skolan. Avskydde det!

  • La Lola
    Äldre 8 Jan 18:45
    #40

    Jag är nästan 40 år och skulle inte vilja duscha ihop med andra när jag har mens.
    Men det ska våra barn behöva göra. Sjukt.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden samduschning