• Anonym (Kaffedraken)

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Anonym (Kaffedraken)
    La Lola skrev 2013-01-08 18:45:52 följande:
    Jag är nästan 40 år och skulle inte vilja duscha ihop med andra när jag har mens.
    Men det ska våra barn behöva göra. Sjukt.

    När jag gick i skolan fick man slippa idrotten under mensen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kanske är knäpp men jag ser inte problemet. Nakenhet är inget skamligt eller fult i mina ögon. Jag har inga problem att klä av mig inför andra kvinnor. Jag tycker ni ska fundera mer över varför ni har det, än på varför systemet ser ut som det gör...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2013-01-08 18:48:08 följande:

    När jag gick i skolan fick man slippa idrotten under mensen.
    Och det påverkade inte betygen om ni inte deltog?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2013-01-08 18:48:08 följande:

    När jag gick i skolan fick man slippa idrotten under mensen.
    men du man kanske inte vill tala om att man har mens...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Personligen ser jag inget problem med duschrum. Det är inget jag någonsin har upplevt som besvärligt eller obehagligt på något vis. Jag har visst sett andra fixa och trixa med badkläder eller extra underkläder i duschen pga av blyghet eller mens och jag har sett folk byta om på toaletten. Det var dock ovanligt, brukade gå över inom ett par månader och var inget vi andra kommenterade. Jag känner inte alls igen att det skulle varit så mycket kommentarer. Sen är det klart att folk jämförde sig, speciellt under den tid när utvecklingen gick fort och många inte kände sig så bekväma i sin kropp. Men det satt nog mest i det egna huvudet, jag kan inte minnas att någon kommenterat det. Blir faktiskt ganska förvånad över att så många håller med ts. Precis som någon annan i tråden trodde jag först att upprördheten berodde på att pojkar och flickor förväntades duscha tillsammans som ju förekommer i lägre åldrar. Att vanliga duschrum var så upprörande är nytt och överraskande för mig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det är inte klokt, vissa duschutrymmen har ju skiljeväggar mellan duscharna så hur svårt kan det då vara att slänga upp ett draperi alternativt en dörr.

    Tycker det är hemskt på badhusen med, här har vi ett nybyggt badhus och inte ens skiljeväggar mellan duscharna, jag avskyr att behöva visa mig naken ibland främlingar så är jag på badhuset behåller jag badkläderna på när jag duschar, hade de velat främja mer duschande utan badkläder så hade de byggt duschbås! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    ja lägg gympan fri så kommer vi ha massor med övervikt på våra barn som inte har råd med fritidsintressen.
    när jag åker och badar på badhus duschar jag så klart naken. men vänder väl baken utåt. jag åker med barnen och jag tänker inte ge dom nåt komplex. alla duschar nakna på badhuset.
    när jag har tränat så duschar jag hemma...dels för att jag ska ha mindre tid med barnvakt och dels för att jag alltid cyklade dit och då ville duscha hemma när man eftersvettas färdigt. skulle jag ha långt till gymmet så duschar jag självfallet på gymmet.

    enligt mig själv ser jag hemsk ut naken men alla måste duscha. 

    när vi hade mens i skolan fick man gå 10 min före för att duscha. och ja man kunde vänta till sist om man ville. kunde väl vika kläderna ner i väskan medans dom andra duschade. men det kunde man ju bara göra om man hade gott om tid på sig att byta om. ibland hade man ju bara 20 min till nästa lektion då var det snabba puckar.

    märker dock att sonen ogärna duschar i skolan, eller efter match borta men det är nåt man behöver träna bort.     
        

  • Anonym (Kaffedraken)
    Runa skrev 2013-01-08 18:50:15 följande:
    Personligen ser jag inget problem med duschrum. Det är inget jag någonsin har upplevt som besvärligt eller obehagligt på något vis. Jag har visst sett andra fixa och trixa med badkläder eller extra underkläder i duschen pga av blyghet eller mens och jag har sett folk byta om på toaletten. Det var dock ovanligt, brukade gå över inom ett par månader och var inget vi andra kommenterade. Jag känner inte alls igen att det skulle varit så mycket kommentarer. Sen är det klart att folk jämförde sig, speciellt under den tid när utvecklingen gick fort och många inte kände sig så bekväma i sin kropp. Men det satt nog mest i det egna huvudet, jag kan inte minnas att någon kommenterat det. Blir faktiskt ganska förvånad över att så många håller med ts. Precis som någon annan i tråden trodde jag först att upprördheten berodde på att pojkar och flickor förväntades duscha tillsammans som ju förekommer i lägre åldrar. Att vanliga duschrum var så upprörande är nytt och överraskande för mig.
    jag hade c.kupa som 13 åring, hade a-kupa som 11 åring...jättekul du. det var jag och en tjej till. fy fan jag hatade att ducha efter gympan men gjorde det ändå, om vi inte hade det i slutet av dagen för då gick jag hem och duchade istället.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2013-01-08 18:49:27 följande:
    Jag kanske är knäpp men jag ser inte problemet. Nakenhet är inget skamligt eller fult i mina ögon. Jag har inga problem att klä av mig inför andra kvinnor. Jag tycker ni ska fundera mer över varför ni har det, än på varför systemet ser ut som det gör...

    När man kommer i puberteten så sker det i olika åldrar ( alla är inte på samma stadie) och då är det jobbigt för många barn och ungdomar. Det är många känslor som de skall brottas med när det handlar om uvecklingen av den egna kroppen. 
     
    Jag ser inget fult med nakenhet men jag är inte intresserad av att stå o tvaga mig tillsammans med andra. Jag har egentligen inget som helst intresse för att lalla runt naken med främmande människor. Och helt seriöst hur trevligt är det att stå bredvid nån som tvättar sig i skrevet o röven!?
  • Anonym (Kaffedraken)

    man ska kunna välja om man vill visa sig naken VUXEN = SJÄLVKLART    BARN = NEJ, AV MED  KLÄDERNA DU SKALL DUSCHA!!!!!!!!    snaka om individplan alltså, som skolan skall ligga på sägs det..

Svar på tråden samduschning