• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    58061 visningar
    718 svar
    718
    58061

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Anonym
    Äldre 8 Jan 19:06
    #51
    Anonym skrev 2013-01-08 18:48:08 följande:

    När jag gick i skolan fick man slippa idrotten under mensen.
    Man kan ha gympa även om man har mens, det sade lärarna till oss på gympan i 7:an då det var många som använde det som ursäkt för att inte vara med.

    Men det är inte bara mensen. Man får hår och brösten börjar växa, många upplever det som väldigt obehagligt att tvingas duscha inför andra då. Även om det är helt normalt så är det helt normalt att känna så också tom barn/tonåring. Nu pratar vi om 9-10-åringar. Inte roligt eftersom alla utvecklas olika. Många är fortfarande små barn medan vissa börjar bli kvinnor, det är inte roligt att vara en av de som utvecklas tidigt.
     
  • Äldre 8 Jan 19:15
    #52
    Elin 885 skrev 2013-01-08 18:52:35 följande:
    jag hade c.kupa som 13 åring, hade a-kupa som 11 åring...jättekul du. det var jag och en tjej till. fy fan jag hatade att ducha efter gympan men gjorde det ändå, om vi inte hade det i slutet av dagen för då gick jag hem och duchade istället.
    Men det sorgliga för mig är ju varken att du var förhållandevis tidig i utvecklingen eller att skolan inte hade avskilda duschar utan att du kände dig obekväm i din kropp. Jag hoppas att inte mina tidiga kompisar kände så, själv var jag sen, snarast jättesist, och det tror jag säkert att många lade märke till och det var något jag tyckte var tråkigt, men jag kände mig ändå trygg i mig själv även naken bland andra. Detsamma skulle jag säga gällde för tjejen som utvecklades först i klassen, hon gav i alla fall alltid intrycket av att känna sig bekväm med hur hon såg ut.

    Jag menar inte att det är fel att vilja ha avskilda duschar, bara att det förvånar mig att så många uppfattat det som så jobbigt. Kanske har jag haft turen att ha gått i klasser med mycket god stämning.
  • Anonym
    Äldre 8 Jan 19:20
    #53
    Anonym skrev 2013-01-08 19:06:55 följande:
    Man kan ha gympa även om man har mens, det sade lärarna till oss på gympan i 7:an då det var många som använde det som ursäkt för att inte vara med.

    Men det är inte bara mensen. Man får hår och brösten börjar växa, många upplever det som väldigt obehagligt att tvingas duscha inför andra då. Även om det är helt normalt så är det helt normalt att känna så också tom barn/tonåring. Nu pratar vi om 9-10-åringar. Inte roligt eftersom alla utvecklas olika. Många är fortfarande små barn medan vissa börjar bli kvinnor, det är inte roligt att vara en av de som utvecklas tidigt.
     
    eller om man tvingas vänta tills man är 15 innan man börjar få bröst. DET kan jag säga dig är något som verkligen hindrar från att vilja visa sin kropp.
  • Natura­lia
    Äldre 8 Jan 19:21
    #54

    Man skyler sig med en handduk så är problemet löst.

  • La Lola
    Äldre 8 Jan 19:22
    #55
    Naturalia skrev 2013-01-08 19:21:26 följande:
    Man skyler sig med en handduk så är problemet löst.
    Öh....hur tvättar man kroppen och håret då? Obestämd
    Eller ska man duscha invirad i en handduk?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 19:30
    #56

    det handlar inte om hur man skall skyla sig på bästa sätt. jag tycker att barn ska ha rätt att välja. det finns inget som kan vara lika ångestladdat som att man måste vara naken och blotta sig för andra.
    när jag gick i skolan hatade jag det. orsaken kan egentligen kvitta i det stora hela. det är tvånget som skall bort. om man ser det från den spetsiga sidan kan man ju likna det som ett övergrepp..nakna barn och dusch tillsamman, och emellan finns det dem som inte vill...men måste..

  • Anonym (i skolan­)
    Äldre 8 Jan 19:36
    #57

    Har arbetat som lärare i 15 år. Under dessa år har jag ordnat egen dusch åt 4 elever. Alla andra har klarat av detta. Det är alltså inget allmänt problem.

    Förstår tanken TS. Men vi måste lära barnen att acceptera sina egna kroppar och att andra ser annorlunda ut. 

    Hur ska man klara simhall, träningslokaler och annat. Det är inte så många ställen som har bås/draperier. 

     

  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 19:38
    #58
    Anonym (i skolan) skrev 2013-01-08 19:36:41 följande:
    Har arbetat som lärare i 15 år. Under dessa år har jag ordnat egen dusch åt 4 elever. Alla andra har klarat av detta. Det är alltså inget allmänt problem.

    Förstår tanken TS. Men vi måste lära barnen att acceptera sina egna kroppar och att andra ser annorlunda ut. 

    Hur ska man klara simhall, träningslokaler och annat. Det är inte så många ställen som har bås/draperier. 

     
    hur vet du att alla andra har klarat av det? 4 elever har sagt till...en väldig skillnad!!! en del elever kanske inte ens vet att detta går att ordna och säger då inte till, som jag själv t ex.
    eller har du gjort någon form av undersökning?
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 19:38
    #59
    Anonym (i skolan) skrev 2013-01-08 19:36:41 följande:
    Har arbetat som lärare i 15 år. Under dessa år har jag ordnat egen dusch åt 4 elever. Alla andra har klarat av detta. Det är alltså inget allmänt problem.

    Förstår tanken TS. Men vi måste lära barnen att acceptera sina egna kroppar och att andra ser annorlunda ut. 

    Hur ska man klara simhall, träningslokaler och annat. Det är inte så många ställen som har bås/draperier. 

     
    Tror du att alla som tycker att detta är jobbigt vågar säga något?

    Och fortfarande så kan inte jämföra detta med ställen dit det är frivilligt att gå.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 19:42
    #60

    har man problem och inte vill visa sig ska man inte behöva tvingas till det. känns lite förlegat det där. att visa sig naken är inget man ska tvingas till.
    och att det inte ses som ett stort problem kan bero på att som jag i den åldern, inte vågade säga att jag inte ville duscha med andra.  dels för att då skulle dem andra börja viska om orsaken till det. inte ovanligt att bli retad för att vara lesbisk exempelvis. sen så ses det som trams ofta och tas inte på allvar om ngn nu inte skulle vilja duscha..

Svar på tråden samduschning