• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    57826 visningar
    718 svar
    718
    57826

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Anonym (ännu värre)
    Äldre 8 Jan 19:45
    #61

    När jag var 12 fick jag duscha med killarna en gång för att jag kikade in i deras omklädningsrum lite snabbt. De andra tjejerna hade gjort det förut och just när jag gjorde det tröttnade läraren och jag fick ta konsekvensen. Det skulle lära oss att inte vara så nyfikna. Hur kul tror ni det var? Allt övervakat av läraren och jag skulle både använda tvål och schampo och inte fuska. Skämdes som en hund och alla tjejer tyckte synd om mig men ingen av osd fortsatte att tjuvkika efter det... Hu...

  • La Lola
    Äldre 8 Jan 19:45
    #62
    Anonym (förbannad) skrev 2013-01-08 19:42:56 följande:
    har man problem och inte vill visa sig ska man inte behöva tvingas till det. känns lite förlegat det där. att visa sig naken är inget man ska tvingas till.
    och att det inte ses som ett stort problem kan bero på att som jag i den åldern, inte vågade säga att jag inte ville duscha med andra.  dels för att då skulle dem andra börja viska om orsaken till det. inte ovanligt att bli retad för att vara lesbisk exempelvis. sen så ses det som trams ofta och tas inte på allvar om ngn nu inte skulle vilja duscha..
    Nä, jag vågade aldrig heller säga något. Jag var fruktansvärt mobbad på mellanstadiet och de där stunderna i duschrummet var en plåga. Och när jag blev tonåring vågade jag ju inte heller säga nåt. Jag skolkade när jag hade mens.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 19:48
    #63
    Anonym (i skolan) skrev 2013-01-08 19:36:41 följande:
    Har arbetat som lärare i 15 år. Under dessa år har jag ordnat egen dusch åt 4 elever. Alla andra har klarat av detta. Det är alltså inget allmänt problem.

    Förstår tanken TS. Men vi måste lära barnen att acceptera sina egna kroppar och att andra ser annorlunda ut. 

    Hur ska man klara simhall, träningslokaler och annat. Det är inte så många ställen som har bås/draperier. 

     
    du kan inte vara så jävla naiv så du tror att alla andra elever tyckte att det var okej,´herregud alltså.
    NEJ DET GJORDE NOG DE FLEST INTE, MEN DE VÅGADE INTE SÄGA NÅGOT!
    jösses, maken till idioti!
  • Anonym (hålle­rmed)
    Äldre 8 Jan 19:50
    #64
    Anonym (förbannad) skrev 2013-01-08 19:42:56 följande:
    har man problem och inte vill visa sig ska man inte behöva tvingas till det. känns lite förlegat det där. att visa sig naken är inget man ska tvingas till.
    och att det inte ses som ett stort problem kan bero på att som jag i den åldern, inte vågade säga att jag inte ville duscha med andra.  dels för att då skulle dem andra börja viska om orsaken till det. inte ovanligt att bli retad för att vara lesbisk exempelvis. sen så ses det som trams ofta och tas inte på allvar om ngn nu inte skulle vilja duscha..

    Jag håller med. Det skulle aldrig ha fallit mig in att be om separat dusch eftersom vi alltid fick höra hur tramsigt det var att ha problem med det. Jag fick helt enkelt vänta till sist eller försöka duscha samtidigt som någon jag kände mig något mer bekväm med.


     


    Om målet är att alla ska vara bekväma med att visa sig nakna för varandra är tvång inte rätt väg att gå. Det skapar bara mer ångest och gör att den avvikande får ännu mer uppmärksamhet.

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 19:58
    #65
    dukat skrev 2013-01-08 18:20:49 följande: 
    Tänk att det finns så många pryda människor Skrämmande utveckling
    Nu handlade det ju främst om barn. 
    Jag har absolut inga problem att vara naken bland andra människor i ett omklädningsrum, hade inte det som barn heller. Men jag såg ju på mina klasskamrater som var lite mulligare eller som var tidigare/senare i utvecklingen än majoriteten av oss andra i klassen att det kunde bli ett stort problem för dom. Som barn är man nyfiken, och även om ingen mobbar rakt ut så kan det vara väldigt jobbigt att bli uttittad av andra.  
  • Äldre 8 Jan 20:05
    #66

    Nu har jag inte läst allt men hur gör du på ett badhus? Eller du går hem i en klorig baddräkt/bikini på dig?


    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 20:07
    #67
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:05:21 följande:
    Nu har jag inte läst allt men hur gör du på ett badhus? Eller du går hem i en klorig baddräkt/bikini på dig?
    badar inte på badhus pga allt äckel-päckel *ryser*
  • Anonym (i skolan­)
    Äldre 8 Jan 20:08
    #68
    Elin 885 skrev 2013-01-08 19:38:10 följande:
    hur vet du att alla andra har klarat av det? 4 elever har sagt till...en väldig skillnad!!! en del elever kanske inte ens vet att detta går att ordna och säger då inte till, som jag själv t ex.
    eller har du gjort någon form av undersökning?

    Jag har naturligtvis pratat med flera om duschningen men då har vi hittat fram till lösningar i klassen så att egen dusch ej behövts. Vi gör allt för att ta in hur de känner och göra något åt det. Men visst, det finns säkert de vi missat.
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:08
    #69
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:05:21 följande:
    Nu har jag inte läst allt men hur gör du på ett badhus? Eller du går hem i en klorig baddräkt/bikini på dig?
    Till ett badhus är det frivilligt att gå.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 8 Jan 20:09
    #70

    Het potatis, detta ämne med omklädningsrum och duschar nu för tiden tydligen. Nej, jag tycker ingen ska tvingas duscha ihop med någon av motsatt kön i den åldern. Ibland häpnas jag, nej chockeras snarare av den här totalt oförstående inställningen till att flickor och pojkar inte vill visa sig för varandra nakna. Har ni inte varit barn själva eller vad det är frågan om? Som flicka tyckte man det var skämmigt att visa sig naken inför jämnåriga, pojkar speciellt kunde vara känsligt. 
    Jävla idioti att försöka fösa ihop pojkar och flickor i samma dusch, har folk blivit ifrån vettet eller...  

Svar på tråden samduschning