• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    58081 visningar
    718 svar
    718
    58081

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 20:09
    #71
    Anonym (i skolan) skrev 2013-01-08 20:08:39 följande:

    Jag har naturligtvis pratat med flera om duschningen men då har vi hittat fram till lösningar i klassen så att egen dusch ej behövts. Vi gör allt för att ta in hur de känner och göra något åt det. Men visst, det finns säkert de vi missat.
    som sagt många elever vågar inte säga till, jag skulle aldrig gjort det.
    dem som du pratar med som säger att det är ok, tycker nog inte det egentligen, inte de flesta i alla fall.
    var inte så naiv!
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:10
    #72
    Wittra skrev 2013-01-08 20:09:23 följande:
    Het potatis, detta ämne med omklädningsrum och duschar nu för tiden tydligen. Nej, jag tycker ingen ska tvingas duscha ihop med någon av motsatt kön i den åldern. Ibland häpnas jag, nej chockeras snarare av den här totalt oförstående inställningen till att flickor och pojkar inte vill visa sig för varandra nakna. Har ni inte varit barn själva eller vad det är frågan om? Som flicka tyckte man det var skämmigt att visa sig naken inför jämnåriga, pojkar speciellt kunde vara känsligt. 
    Jävla idioti att försöka fösa ihop pojkar och flickor i samma dusch, har folk blivit ifrån vettet eller...  
    Fast nu handlar det inte om att duscha med det motsatta könet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 8 Jan 20:11
    #73
    Anonym skrev 2013-01-08 19:06:55 följande:
    Man kan ha gympa även om man har mens, det sade lärarna till oss på gympan i 7:an då det var många som använde det som ursäkt för att inte vara med.

    Men det är inte bara mensen. Man får hår och brösten börjar växa, många upplever det som väldigt obehagligt att tvingas duscha inför andra då. Även om det är helt normalt så är det helt normalt att känna så också tom barn/tonåring. Nu pratar vi om 9-10-åringar. Inte roligt eftersom alla utvecklas olika. Många är fortfarande små barn medan vissa börjar bli kvinnor, det är inte roligt att vara en av de som utvecklas tidigt.
     
    Ja man kan idrotta med mens, man blir liksom inte invalid av mensen men att duscha med blödande underliv kanske inte  är så lockande?! Jag undvek idrotten vid mens och jag skulle aldrig varken gå till simhall eller gym med mens. 
  • Äldre 8 Jan 20:13
    #74
    La Lola skrev 2013-01-08 20:10:38 följande:
    Fast nu handlar det inte om att duscha med det motsatta könet.
    Nehä, sorry för missuppfattningen men då blir jag istället lite förvånad, vi hade gemensamt duschutrymme genom hela grundskolan och även gymnasiet. Inget jag tänkte på något större, visst, näcka inför andra tjejer var jag väl inte jätteförtjust i men samtidigt var inte heller obehagligt. Då kan jag också slå ett slag för draperier, duschväggar etc. 
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 20:13
    #75

    haha, tänk om man som vuxen var tvungen att varje onsdag efter jobbet duscha med alla andra kvinnliga anställda..undra hur det hade låtit då, och hur många som hellre tagit en karensdag.

  • Äldre 8 Jan 20:13
    #76

    Att duscha i samma rum som kvinnor stör mig inte alls, men så är jag praktiskt taget uppvuxen på badhuset med simskola och fridykning. Det är ju så att man går runt och kollar på andra kvinnor!

  • Äldre 8 Jan 20:13
    #77

    Hade inget emot det. Kanske var lite jobbigare på högstadiet för de tjejer som var lite mulliga kanske. I låg och mellan hade vi inga duschväggar

  • Äldre 8 Jan 20:13
    #78

    Vet inte vad som skulle vara så farligt med att samduscha om ALLA är nakna är de väl lika obehagligt och läskigt för alla, är de nya människor e de väl en sak men folk man träffar varje dag känner man ju.. Vi hade en i klassen som var muslim som inte fick duscha med oss för sina föräldrar annars hade vi andra 20 de rätt roligt även NAKNA..


    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Anonym (Först­år)
    Äldre 8 Jan 20:14
    #79

    Håller nog med om som många säger här: många vågar nog inte säga ifrån fast man tycker det är generande.

    Minns själv hur det var när jag gick i skolan på mellanstadiet, älskade gympa men hatade att duscha efter då den manligen medelålders läraren skulle vara med i duchrummet så vi inte brände oss på varmvattnet - vad som märkligt var att han var aldrig rädd för att killarna skulle göra det samma, de fick ducsha själva.

    Ja herregud man förstod ju inte men jag berätta för min mor som gick till rektorn och vi fick därefter duscha själv.

    Ja detta var på 60-talet men jag minns förnedringen och om jag fått välja hade jag valt att duscha utan varken lärares eller kompisars blickar då jag led av att vara tidigt utvecklad och kroppsbehåring som generade mig mkt och nej man rakade inte benen som 10-12 åring!     

  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 20:15
    #80
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:13:57 följande:
    Vet inte vad som skulle vara så farligt med att samduscha om ALLA är nakna är de väl lika obehagligt och läskigt för alla, är de nya människor e de väl en sak men folk man träffar varje dag känner man ju.. Vi hade en i klassen som var muslim som inte fick duscha med oss för sina föräldrar annars hade vi andra 20 de rätt roligt även NAKNA..
    i gymnasiet så hade vi en gigantisk jympasal som delades av så att två klasser skulle kunna ha jympa samtidigt, vilket betyder att man var tvungen att ducha med helt okända människor....kul....
Svar på tråden samduschning