• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    58073 visningar
    718 svar
    718
    58073

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:15
    #81
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:13:57 följande:
    Vet inte vad som skulle vara så farligt med att samduscha om ALLA är nakna är de väl lika obehagligt och läskigt för alla, är de nya människor e de väl en sak men folk man träffar varje dag känner man ju.. Vi hade en i klassen som var muslim som inte fick duscha med oss för sina föräldrar annars hade vi andra 20 de rätt roligt även NAKNA..
    Tror du verkligen att det känns likadant för alla? Trots att man känner varann?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (ingen nakenf­is)
    Äldre 8 Jan 20:16
    #82

    Jag håller med TS fullständigt. Jag förstår verkligen inte varför någon, barn som vuxen, skulle vara tvungen till att visa sig naken för andra mot sin vilja. Det är jättedumt!

    När jag gick i skolan så var vi många tjejer som inte duschade efter gympan. Antingen så struntade vi i att vara med ordentligt på idrotten, så vi inte skulle bli svettiga, eller så skolkade vi. Om någon av oss sa något till läraren? Nej, ingen av oss vågade eller visste vad vi skulle säga. Jag har även pratat med min man och flera av våra vänner om det här och även många av killarna säger att dom tyckte det var jättejobbigt. Sa någon av dom till då? Nej, ingen av dom vågade eller visste vad dom skulle säga heller.

    Att sedan jämföra det med att gå på badhuset eller gym som vuxen, där man helt och hållet kan välja själv om man vill visa sig naken och duscha där.. nej, det går inte riktigt tycker jag. Det är inte samma sak.

    Jag kan också säga att jag som vuxen inte tycker det är roligt att visa mig naken för andra människor, även om jag känner mig betydligt bekvämare och tryggare med mig själv nu. Jag har inga problem med att se mig själv naken eller visa mig naken för min man. Men alla andra? Nja, varför ska dom se mig naken? Jag vill inte se dom nakna heller.

  • Äldre 8 Jan 20:18
    #83

    man kan väl låta barnen ha badkläder på sig medan man duschar om man nu inte kan fixa draperier eller väggar med dörr.

     

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 20:24
    #84

    En rolig sak när jag gick i gymnasiet var att i tjejernas duschrum var det helt öppet och alla tjejer duschade samtidigt, men i killarnas duschrum berättade min pojkvän att det var skiljeväggar och draperier runt varje dusch. Dessutom stod killarna i kö för att gå in och duscha en och en.Förvånad 

  • Äldre 8 Jan 20:24
    #85
    Elin 885 skrev 2013-01-08 20:15:05 följande:
    i gymnasiet så hade vi en gigantisk jympasal som delades av så att två klasser skulle kunna ha jympa samtidigt, vilket betyder att man var tvungen att ducha med helt okända människor....kul....
    De var samma för oss men efter 5-6 pass tillsammans så kände man ju alla i omklädningsrummen.
    La Lola skrev 2013-01-08 20:15:35 följande:
    Tror du verkligen att det känns likadant för alla? Trots att man känner varann?
    Ne klart vissa bryr sig inte alls att dom är nakna men tror majoriteten faktiskt skäms och förstår inte riktigt hur det skulle kunna lösas med 20 avskiljda stängda duschar i en skola.

    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 20:25
    #86
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:24:28 följande:
    De var samma för oss men efter 5-6 pass tillsammans så kände man ju alla i omklädningsrummen.
    Ne klart vissa bryr sig inte alls att dom är nakna men tror majoriteten faktiskt skäms och förstår inte riktigt hur det skulle kunna lösas med 20 avskiljda stängda duschar i en skola.

    eftersom det var över 50 st (vi hade 30 tjejjer i vår klass och andra klassen var det säkeet 25 tjejjer) så nä.
  • Äldre 8 Jan 20:26
    #87

    Jag hade inte fått panik av att duscha naken inför mina kollegor nu.

  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:27
    #88
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:24:28 följande:
    De var samma för oss men efter 5-6 pass tillsammans så kände man ju alla i omklädningsrummen.
    Ne klart vissa bryr sig inte alls att dom är nakna men tror majoriteten faktiskt skäms och förstår inte riktigt hur det skulle kunna lösas med 20 avskiljda stängda duschar i en skola.

    Ja nu skulle det väl inte behövas en dusch per elev som har haft gympa.....om det var så du menade iofs.
    Och det är nog väldigt enkelt att lösa så att man får lite eget utrymme.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 20:29
    #89
    Thaleya1 skrev 2013-01-08 20:26:28 följande:
    Jag hade inte fått panik av att duscha naken inför mina kollegor nu.
    good for you, gött att vara så bekväm. nu bara för att du inte har beskymmret betyder inte det att beskymmret är mindre för dem som har det.
  • Äldre 8 Jan 20:31
    #90
    Elin 885 skrev 2013-01-08 20:25:30 följande:
    eftersom det var över 50 st (vi hade 30 tjejjer i vår klass och andra klassen var det säkeet 25 tjejjer) så nä.
    Och alla var i ett omklädningsrum svårt att förstå varför man bygger något sånt konstigt, vi var kanske 40st totalt i 2 omklädningsrum med 2 olika duschrum vi var alltid blandade i rummen halva klassen i ena och andra i den andra dvs vi hade halva den andra klassen i vårt.

    Kan inte förstå hur separera dom som skäms skulle ge dom bättre självförtroende, risken e 1000ggr större att personen blir ännu mer mobbad..
    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
Svar på tråden samduschning