• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    57830 visningar
    718 svar
    718
    57830

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Anonym (förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 20:31
    #91

    frågan är inte hur bekväm eller inte man är i nakenheten bland andra, tycker snarare att dem som inte vill ska slippa...oavsett orsak.

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 20:31
    #92
    Anonym (ingen nakenfis) skrev 2013-01-08 20:16:00 följande:
    Jag håller med TS fullständigt. Jag förstår verkligen inte varför någon, barn som vuxen, skulle vara tvungen till att visa sig naken för andra mot sin vilja. Det är jättedumt!

    När jag gick i skolan så var vi många tjejer som inte duschade efter gympan. Antingen så struntade vi i att vara med ordentligt på idrotten, så vi inte skulle bli svettiga, eller så skolkade vi. Om någon av oss sa något till läraren? Nej, ingen av oss vågade eller visste vad vi skulle säga. Jag har även pratat med min man och flera av våra vänner om det här och även många av killarna säger att dom tyckte det var jättejobbigt. Sa någon av dom till då? Nej, ingen av dom vågade eller visste vad dom skulle säga heller.

    Att sedan jämföra det med att gå på badhuset eller gym som vuxen, där man helt och hållet kan välja själv om man vill visa sig naken och duscha där.. nej, det går inte riktigt tycker jag. Det är inte samma sak.

    Jag kan också säga att jag som vuxen inte tycker det är roligt att visa mig naken för andra människor, även om jag känner mig betydligt bekvämare och tryggare med mig själv nu. Jag har inga problem med att se mig själv naken eller visa mig naken för min man. Men alla andra? Nja, varför ska dom se mig naken? Jag vill inte se dom nakna heller.
    Bra skrivet! Nu som vuxen inser man ju att allt det där mest ångestladdade i skolan har många andra upplevt likadant som en själv. Det skrämmande är dock att det aldrig kommer upp till ytan, utan att barn får fortsätta plågas med samma saker och de vuxna inom skolvärlden bara fortsätter att köra över barns känslor. Som barn känner man inte att man har något val, och man vill ju vara "normal" som alla andra. Jag trodde att alla andra duschade glatt. Det är stor skillnad på att som vuxen bestämma sig för att frivilligt gå till ett offentligt omklädningsrum. Att bli tvingad är ju faktiskt ett övergrepp.
  • Äldre 8 Jan 20:31
    #93

    Jag minns en gång när det var någon av killarna som sa till läraren att usch kim du är så äcklig, för han hade inte duschat efter gympan.

    Läraren sa då, att alla gör som de vill, om Kim kanske bara vill dra på lite axe så är väl det hans val. Jag tyckte hon var en cool lärare minns jag.

    Jag kan hålla med ts om att det inte var så kul att duscha med andra när man gick igenom puberteten, speciellt eftersom jag var ett år yngre än alla och lite sent utvecklad.

    Vad killarna har berättat för mig var det mycket mobbning i killarna omklädningsrum, i tjejernas var det mycket fniss och elaka blickar. Som tur är håller man ju inte på så sen man började gymnasiet och blev äldre iaf.

  • Äldre 8 Jan 20:31
    #94

    Kolla om det inte finns ngt omklädningsrum för personalen. Där kan han duscha o bli klar innan läraren ska duscha.

  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 20:32
    #95
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:31:02 följande:
    Och alla var i ett omklädningsrum svårt att förstå varför man bygger något sånt konstigt, vi var kanske 40st totalt i 2 omklädningsrum med 2 olika duschrum vi var alltid blandade i rummen halva klassen i ena och andra i den andra dvs vi hade halva den andra klassen i vårt.

    Kan inte förstå hur separera dom som skäms skulle ge dom bättre självförtroende, risken e 1000ggr större att personen blir ännu mer mobbad..
    japp alla vi var i ett omklädningsrum med 10 duchar.
  • Äldre 8 Jan 20:32
    #96

    Jag håller med TS. Jävligt märkligt hur många kvinnor som förväntar sig saker av sina barn som de själva aldrig skulle vilja utsättas för. 


  • Elin 885
    Äldre 8 Jan 20:33
    #97
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:31:02 följande:
    Och alla var i ett omklädningsrum svårt att förstå varför man bygger något sånt konstigt, vi var kanske 40st totalt i 2 omklädningsrum med 2 olika duschrum vi var alltid blandade i rummen halva klassen i ena och andra i den andra dvs vi hade halva den andra klassen i vårt.

    Kan inte förstå hur separera dom som skäms skulle ge dom bättre självförtroende, risken e 1000ggr större att personen blir ännu mer mobbad..
    de byggde inte, det var skolan som hyrde in sig i sporthallen. skolans egen jympasal slapp jag som tur var, men en i min klass hade jympa där en gång i veckan som elevens val och det var tydligen jävligt ofräscht.
    förmodligen så gjorde man så för att dela av så att man skulle kunna hyra färre antal timmar tror jag.
  • Äldre 8 Jan 20:34
    #98
    Wittra skrev 2013-01-08 20:11:28 följande:
    Ja man kan idrotta med mens, man blir liksom inte invalid av mensen men att duscha med blödande underliv kanske inte  är så lockande?! Jag undvek idrotten vid mens och jag skulle aldrig varken gå till simhall eller gym med mens. 



    Samma här. Fick mens som 11-åring och kunde inte använda tampong på några år. Att gå med blod rinnande inför klasskompisar som skrek "bläää" så fort mens kom på tal var inget jag ville utsätta mig för.
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:34
    #99
    Fundersam mamma skrev 2013-01-08 20:31:52 följande:
    Kolla om det inte finns ngt omklädningsrum för personalen. Där kan han duscha o bli klar innan läraren ska duscha.
    Och övriga ungar som också vill duscha i fred....? För det handlar ju sällan om ett barn som tycker att detta är jobbigt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 8 Jan 20:34

    Jag hade definitivt undrat vad de var för fel på en person som gick till ett separat rum för att duscha, tvekönad, gigantisk buske, blygdläppar som hänger ned till knäna.

    De va en i gymnasiet som inte duschade med oss andra och jag kan ju berätta att hon blev totalt utfryst efter det, löjligt tycker jag, vi föds nakna. Om man nu skäms kan man väl vänta och gå in sist.


    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
Svar på tråden samduschning