• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    57829 visningar
    718 svar
    718
    57829

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Anonym (.....­..)
    Äldre 8 Jan 20:34

    Hur gör ni när ni är på badhus då? Vet många badhus som inte har enskilda bås...

  • Äldre 8 Jan 20:36
    Anonym (förbannad) skrev 2013-01-08 17:25:15 följande:
    som vuxen väljer man själv, borde barnen också få gra. lägg gympan som ett extra val. som syslöjd eller träslöjd..eller kanske gumpa..
    Vi hade faktiskt en idrottslärare som hade förståelse för detta.- Vi hade idrott på schemat och det fanns lektioner planerade. Ville man inte delta av någon anledning fick man välja att göra något annat. Det kunde vara att åka inlines, spela bordtennis, gå en tipsrunda....Allt möjligt bara man rörde lite på sig och fick frisk luft. Det hände sällan, eller aldrig att folk hade "mensvärk", "ont i ett knä", "glömda kläder" eller dylikt på hennes lektioner. Hon hade fattat poängen med att ha idrott i skolan. att uppmuntra till rörelse och friluftsaktiviteter baserat på frivillighet. Inte att under tvång piskas svettig. 
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:36
    Anonym (.......) skrev 2013-01-08 20:34:50 följande:
    Hur gör ni när ni är på badhus då? Vet många badhus som inte har enskilda bås...
    Återigen; det är frivilligt att gå dit.
    De som fortfarande tycker att det är jobbigt att duscha ihop med andra går inte dit.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (ingen nakenf­is)
    Äldre 8 Jan 20:36
    Anonym skrev 2013-01-08 20:31:17 följande:
    Bra skrivet! Nu som vuxen inser man ju att allt det där mest ångestladdade i skolan har många andra upplevt likadant som en själv. Det skrämmande är dock att det aldrig kommer upp till ytan, utan att barn får fortsätta plågas med samma saker och de vuxna inom skolvärlden bara fortsätter att köra över barns känslor. Som barn känner man inte att man har något val, och man vill ju vara "normal" som alla andra. Jag trodde att alla andra duschade glatt. Det är stor skillnad på att som vuxen bestämma sig för att frivilligt gå till ett offentligt omklädningsrum. Att bli tvingad är ju faktiskt ett övergrepp.
    Precis, jag håller med. Det är väldigt stor skillnad på att välja själv och bli tvingad av någon (lärare eller annan). När mitt barn kommer upp i åldern och börjar ha idrott, så ska jag definitivt se till att mitt barn inte ska behöva duscha inför någon annan (oavsett vem) om mitt barn inte vill det.
  • Anonym (chock­ad)
    Äldre 8 Jan 20:37

    Men herregud! Har ni aldrig varit i en simhall? Där duschar man ju i samma rum. På många gym också. Det är väl bra att barnen lär sig att alla ser olika ut och inte luras av medias bild där alla är perfekta? Jag trodde inte att den här amerikanska prydheten hade kommit hit till Sverige, men tydligen. Det är sorgligt! Om barnen växer upp med det så blir det ju inget konstigt med det. Nakenhet är naturligt! DET är vad barn borde lära sig.

  • Äldre 8 Jan 20:37
    Anonym (.......) skrev 2013-01-08 20:34:50 följande:
    Hur gör ni när ni är på badhus då? Vet många badhus som inte har enskilda bås...
    Har man extrema problem med nakenhet går man förmodligen inte till badhus. Personligen duschar jag med bikini. Jag är skitsmart och har kommit på själv hur man tvättar sig under bikinin. 
  • Anonym
    Äldre 8 Jan 20:38
    vägkorsning skrev 2013-01-08 20:34:07 följande:



    Samma här. Fick mens som 11-åring och kunde inte använda tampong på några år. Att gå med blod rinnande inför klasskompisar som skrek "bläää" så fort mens kom på tal var inget jag ville utsätta mig för.
    Exakt, varför låtsas inga vuxna om såna problem? Tycker de att barn ska ha tampong, eller anses det onormalt att ha mens i grundskolan?
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:38
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:34:46 följande:
    Jag hade definitivt undrat vad de var för fel på en person som gick till ett separat rum för att duscha, tvekönad, gigantisk buske, blygdläppar som hänger ned till knäna.

    De va en i gymnasiet som inte duschade med oss andra och jag kan ju berätta att hon blev totalt utfryst efter det, löjligt tycker jag, vi föds nakna. Om man nu skäms kan man väl vänta och gå in sist.
    Du har verkligen ingen förståelse för detta va?
    Aldrig varit mobbad i skolan? Aldrig haft dåligt självförtroende över hur du ser ut?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • elyse
    Äldre 8 Jan 20:38

    Jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara ett problem (och jag skulle inte ha några problem med att visa mig naken inför mina kollegor heller). Däremot tycker jag att det är väldigt äckligt med folk som duschar i badkläder (och har badkläderna på sig när de kommer till badhuset/gymmet) så därför har jag slutat träningssimma och tränar bara på själva gymmet nu. Min man säger att han aldrig sett något man duscha i badbyxor eller helt strunta i att duscha innan man går till bassängen så det verkar vara ett kvinnoproblem. 

  • Äldre 8 Jan 20:38
    Anonym (chockad) skrev 2013-01-08 20:37:09 följande:
    Men herregud! Har ni aldrig varit i en simhall? Där duschar man ju i samma rum. På många gym också. Det är väl bra att barnen lär sig att alla ser olika ut och inte luras av medias bild där alla är perfekta? Jag trodde inte att den här amerikanska prydheten hade kommit hit till Sverige, men tydligen. Det är sorgligt! Om barnen växer upp med det så blir det ju inget konstigt med det. Nakenhet är naturligt! DET är vad barn borde lära sig.
    Håller med.... HEJA NAKENHET!!
    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
Svar på tråden samduschning