• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    57809 visningar
    718 svar
    718
    57809

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:38
    Anonym (chockad) skrev 2013-01-08 20:37:09 följande:
    Men herregud! Har ni aldrig varit i en simhall? Där duschar man ju i samma rum. På många gym också. Det är väl bra att barnen lär sig att alla ser olika ut och inte luras av medias bild där alla är perfekta? Jag trodde inte att den här amerikanska prydheten hade kommit hit till Sverige, men tydligen. Det är sorgligt! Om barnen växer upp med det så blir det ju inget konstigt med det. Nakenhet är naturligt! DET är vad barn borde lära sig.
    Upprepar mig igen då:
    Återigen; det är frivilligt att gå dit.
    De som fortfarande tycker att det är jobbigt att duscha ihop med andra går inte dit.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 8 Jan 20:40
    elyse skrev 2013-01-08 20:38:23 följande:
    Jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara ett problem (och jag skulle inte ha några problem med att visa mig naken inför mina kollegor heller). Däremot tycker jag att det är väldigt äckligt med folk som duschar i badkläder (och har badkläderna på sig när de kommer till badhuset/gymmet) så därför har jag slutat träningssimma och tränar bara på själva gymmet nu. Min man säger att han aldrig sett något man duscha i badbyxor eller helt strunta i att duscha innan man går till bassängen så det verkar vara ett kvinnoproblem. 
    Men gör folk så? Det är ju bara äckligt. Då kunde man ju lika gärna använda sina vanliga underkläder? Jag förutsätter att man har en tvättad bikini som man byter om till innan man duschar av sig och hoppar i plurret och förstod inte riktigt varför det skulle vara äckligt.
  • sär skrive­n
    Äldre 8 Jan 20:41
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:34:46 följande:
    Jag hade definitivt undrat vad de var för fel på en person som gick till ett separat rum för att duscha, tvekönad, gigantisk buske, blygdläppar som hänger ned till knäna.

    De va en i gymnasiet som inte duschade med oss andra och jag kan ju berätta att hon blev totalt utfryst efter det, löjligt tycker jag, vi föds nakna. Om man nu skäms kan man väl vänta och gå in sist.
    Men att du skulle undrat vad det var för FEL på den personen säger ju mer om dej än om den andre, eller? Vad är det som ger dej rätt att veta hur en annan ser ut, eller vad för "fel"/defekter den personen kan ha? Defekten kanske  bara är en annan integritetströskel än din?

    Ni raljerar om nakenhet, naturlighet och att inte skämmas. Vad ni helt förbiser är barnens rätt till sin integritet, till sin egen kropp och till vem som skall få lov att se den. Och DET är beklämmande.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Äldre 8 Jan 20:41
    La Lola skrev 2013-01-08 20:38:16 följande:
    Du har verkligen ingen förståelse för detta va?
    Aldrig varit mobbad i skolan? Aldrig haft dåligt självförtroende över hur du ser ut?
    Jo jag var jävligt mobbad blivit kallad skabb och äckligt troll hela livet, hade 2 vänner i mellanstadiet, 4 i högstadiet och 1 på gymnasiet. Jag hade sjukt dåligt självförtroende varit självmordsbenägen man har då ALDRIG velat duscha själv hur dåligt jag än mått. För då hade jag inte haft några vänner kan jag garantera.

    De som inte dödar det härdar.
    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:42
    sär skriven skrev 2013-01-08 20:41:16 följande:
    Ni raljerar om nakenhet, naturlighet och att inte skämmas. Vad ni helt förbiser är barnens rätt till sin integritet, till sin egen kropp och till vem som skall få lov att se den. Och DET är beklämmande.
    Exakt!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • elyse
    Äldre 8 Jan 20:42
    Mariohn skrev 2013-01-08 20:40:28 följande:
    Men gör folk så? Det är ju bara äckligt. Då kunde man ju lika gärna använda sina vanliga underkläder? Jag förutsätter att man har en tvättad bikini som man byter om till innan man duschar av sig och hoppar i plurret och förstod inte riktigt varför det skulle vara äckligt.
    Ja, en majoritet har struntat i att duscha eller duschar i en bikini/baddräkt de har på sig hemifrån. Jag räknade medan jag själv bytte om och efter det bytte jag träningsform. 
  • Äldre 8 Jan 20:43

    En del av mig tycker att det är elakt med tanke på hur elaka barn kan vara när det gäller mobbning. Att bli mobbad i duschen är något man ännu hellre inte säger till en lärare än om det skett på skolgården.

    Men en del av mig tycker att barn kommer ändå att få visa sig nakna på gym och i andra situationer, så det är bra att avdramatisera nakenheten - vet dock inte om samduschning är något som stöder det?

  • Äldre 8 Jan 20:43
    sär skriven skrev 2013-01-08 20:41:16 följande:
    Men att du skulle undrat vad det var för FEL på den personen säger ju mer om dej än om den andre, eller? Vad är det som ger dej rätt att veta hur en annan ser ut, eller vad för "fel"/defekter den personen kan ha? Defekten kanske  bara är en annan integritetströskel än din?

    Ni raljerar om nakenhet, naturlighet och att inte skämmas. Vad ni helt förbiser är barnens rätt till sin integritet, till sin egen kropp och till vem som skall få lov att se den. Och DET är beklämmande.
    Barn i dag mår dåligt som det är för att dom inte tror dom är perfekta ska vi göra de ännu värre genom att inte dom ska få se hur olika alla verkligen är??
    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • La Lola
    Äldre 8 Jan 20:44
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:41:46 följande:
    Jo jag var jävligt mobbad blivit kallad skabb och äckligt troll hela livet, hade 2 vänner i mellanstadiet, 4 i högstadiet och 1 på gymnasiet. Jag hade sjukt dåligt självförtroende varit självmordsbenägen man har då ALDRIG velat duscha själv hur dåligt jag än mått. För då hade jag inte haft några vänner kan jag garantera.

    De som inte dödar det härdar.
    Tror du att alla är lika duktiga som dig att bita ihop o gå vidare?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Zizzy Zimsso­n
    Äldre 8 Jan 20:44

    Hatar samduschning och undviker badhus och liknande p.g.a. det.

Svar på tråden samduschning