• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 8 Jan 16:23
    57803 visningar
    718 svar
    718
    57803

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Äldre 20 Jan 08:46
    Krokimodell skrev 2013-01-17 02:31:12 följande:
    Säg att två skolor delar en gymnastiksal (på olika tider). Det går sammanlagt drygt 1 000 elever på skolorna. Du kan inte lägga en hundring i skatt på ett draperi, men om det går en elev som inte vill duscha inför de andra, så är du beredd att betala terapi, trots att en enda terapitimme kostar mer än två draperier. Om det går två eller tre elever som inte vill duscha utan draperi, drar kostnaderna iväg. Dessutom kan draperiet hänga där i säkert tio år. Kommer det liknande elever i senare årskullar, måste man betala terapi för dem också. Allt detta för att undvika att betala en eller ett par hundringar med en gång. Snål spar och fan tar.
    1. Ett draperi räcker inte.

    2. Skolor måste ha tåliga saker, allt annat blir sopor på nolltid.

    3. För att draperier i offentliga hygienutrymmen ska hålla ska hålla erfoderlig renhetsstandard krävs regelbundna byten/tvätt av draperierna.

    4. Ett draperi är inget hinder för de som verkligen vill se och mobbas.

    5. Lustigt att du argumenterar för draperier i könssegregerade duschrum här medan du i en annan tråd argumenterar för att barn i skolåldern delar dusch-/omklädningsrum även över könsgränserna. DÄR var det minsann inga problem med nakenhet.

    Summa sumarum av punkt 1-3 är att din kostnadskalkyl snarare är en glädjekalkyl av grövsta grad.
  • Äldre 20 Jan 13:29
    Tom Araya skrev 2013-01-20 08:46:50 följande:
    1. Ett draperi räcker inte.

    2. Skolor måste ha tåliga saker, allt annat blir sopor på nolltid.

    3. För att draperier i offentliga hygienutrymmen ska hålla ska hålla erforderlig renhetsstandard krävs regelbundna byten/tvätt av draperierna.
    Okej. Då får man sätta en dörr för en av duscharna. Det blir fortfarande billigare än terapi.
    Tom Araya skrev 2013-01-20 08:46:50 följande:
    5. Lustigt att du argumenterar för draperier i könssegregerade duschrum här medan du i en annan tråd argumenterar för att barn i skolåldern delar dusch-/omklädningsrum även över könsgränserna. DÄR var det minsann inga problem med nakenhet.

    Jag reagerade närmast på att Gifrfri inte vill betala för ett draperi, men ändå för terapi, vilket blir dyrare. Det tycker jag antyder att det handlar om att onormala ska sluta vara hysteriska, snarare än att det faktiskt rör sig om en kostnadsfråga.

    Jag har inte varit odelat positiv till killar i tjejernas okl i andra tråden. Jag har bara reagerat på enskilda argument som jag tyckt varit dåliga. Jag har föreslagit lösningar som ringklocka och att man väntar ett tag när man ringt i klockan.

    För övrigt är problemet rätt lättlöst här också (även om jag går emot vad jag precis skrivit om en dörr). Det är förmodligen väldigt få som har problem med att duscha med folk av samma kön. Då kan de gå in på toaletten, låsa, ta av sig allt och tvätta sig med vatten från kranen. Det finns tvål där, vilket det inte finns i duschen, så det blir t.o.m. mer hygieniskt än att duscha.
    Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Äldre 20 Jan 17:27
    Krokimodell skrev 2013-01-20 13:29:53 följande:
    Okej. Då får man sätta en dörr för en av duscharna. Det blir fortfarande billigare än terapi.
    För EN? Du får väl sätta för alla, annars lär det bli kö och så är det någon som gnäller att de ändå måste stå utan dörr alternativt inte hinna duscha.
    Krokimodell skrev 2013-01-20 13:29:53 följande:
    Okej. Då får man sätta en dörr för en av duscharna. Det blir fortfarande billigare än terapi.


    Jag reagerade närmast på att Gifrfri inte vill betala för ett draperi, men ändå för terapi, vilket blir dyrare. Det tycker jag antyder att det handlar om att onormala ska sluta vara hysteriska, snarare än att det faktiskt rör sig om en kostnadsfråga.

    Jag har inte varit odelat positiv till killar i tjejernas okl i andra tråden. Jag har bara reagerat på enskilda argument som jag tyckt varit dåliga. Jag har föreslagit lösningar som ringklocka och att man väntar ett tag när man ringt i klockan.

    För övrigt är problemet rätt lättlöst här också (även om jag går emot vad jag precis skrivit om en dörr). Det är förmodligen väldigt få som har problem med att duscha med folk av samma kön. Då kan de gå in på toaletten, låsa, ta av sig allt och tvätta sig med vatten från kranen. Det finns tvål där, vilket det inte finns i duschen, så det blir t.o.m. mer hygieniskt än att duscha.
    Räknefel igen.
    Om lösning tillhandahålls av samhället utan kostnad och utan besvär för individen så lär det vara många gånger fler som säger/tycker sig ha problemet än om de måste gå på terapi. Det kan gå 10 eller 100 "draperi-barn" på ett "terapi-barn".

    Men jag tror som du att problemet är uppförstorat när det gäller samkönad dusch/ombyte, i de fallen handlar det snarare om regelrätt mobbing mot vilket ett draperi inte är ett skydd.

    Är problemet nakenhet i sig så lär problemet vara ännu större om jämnåriga av motsatt kön tillåts duscha/byta om i samma utrymme.
  • Anonym (absol­ut)
    Äldre 14 Aug 22:16

    har just pratat med en väninna som berättade att när hennes dotter (13 år) var på ridläger så var dom sex stycken i en stuga 5 tjejer o en kille Dom hade gemensam dusch där och det hade då funkat hur bra som helst Lite fniss första dan men sen var det ingen som brydde sej tydligen Så visst funkar det
    Jobbar själv på sjukhus där vi har gemensamt omklädningsrum Inget konstigt alls tycker jag 

  • Äldre 14 Aug 22:26

    Jag tror att det är rätt vanligt att tjejr o killar delar rum eller tält eller stuga på olika läger.Att dom duschar ihop är väl inte vanligt men inte särskilt ovanligt heller Och på alla läger på sommaren har väl killar o tjejer smmygit ut på natten o badat nakna ihop Det hör lixom till

  • Anonym (A)
    Äldre 15 Aug 16:32
    giftfri skrev 2013-01-12 09:36:00 följande:
    Då kan jag tänka mig att fortsätta trampa på människor, för så länge det finns de som inte vill eller kan förstå att det inte bara är att gnälla å klaga på allt, å sen tro att vi andra ska skjuta till pengar för att lösa deras problem så behövs vi som vågar sticka ut hakan å "trampa" lite på dessa människor.

    Å kan man inte duscha å tvätta sig tillsammans med andra, så är det fan inte nåt drapperi man behöver, utan kvalificerad psykologisk hjälp.., å det kan jag absolut tänka mig att bekosta., för olyckliga å otrygga (sjuka) människor hör till det basutbud vi alltid måste  ha pengar..
    Nu är jag intresserad... vad röstar du på? Glad
  • Anonym (.)
    Äldre 15 Aug 16:35

    Jag var aldrig med på gympan pga att de inte ens ville sätta upp draperier för duscharna och jag kände mig extremt obekväm med att visa mig naken inför mina klasskompisar.
    Fick alltså ett IG på det. Sådan jävla idioti. 

  • Äldre 16 Aug 12:30

    jag hade och har inga som helst problem med det

  • giftfr­i
    Äldre 16 Aug 12:43
    Anonym (A) skrev 2013-08-15 16:32:20 följande:
    Nu är jag intresserad... vad röstar du på? Glad

    Ja du.., bra fråga  

    Eftersom det är tillåtet med allianser å blockbildningar så anser jag det meningslöst att rösta nåt av de politiska partier som idag finns i riksdagshuset, ja påtvingas ju minst två andra partiers politik, å det kommer jag aldrig att ställa mig bakom..

    SD ser jag inte som ett alternativ ö.h.t, dom saknar trovärdighet å ältar sina traumatiska upplevelser om invandrare, bidragstagare å arbetslösa att det enbart är skrattretande.., orkar inte ens lyssna längre..

    Så de alternativ jag har, är att rösta på nåt litet lokalt parti.., går alltis att hoppas dom får nån form av inflytande i den lokala politiken.-., eller så blir det Piratpartiet.., det blev idag än mer aktuellt när Polisen nu kräver att få tillgång till kryteringsnycklar, men hänvisning till att fånga pedofiler på internet (vad annars).

    Med FRA-lagen i gott minne, så skulle jag inte bli förvånad om Polisen kommer att sitt krav uppfyllt, helt klart kommer dom att bli uppbackade av USA på samma sätt som när FRA-lagen infördes efter krav från bl.a USA..   
     
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Äldre 16 Aug 13:55

    Minns att det var aldrig några problem när jag gick i skolan på 80-talet. Låg- och mellanstadiet duschade alla tillsammans och i högstadiet var det delat så att killarna och tjejerna hade egna duschutrymmen. Kan inte minnas att någon kille struntade i duschen, möjligen några tjejer. Minns heller inte att det var retningar eller glåpord utan så var det bara.

    Idag som vuxen tränar jag på olika ställen och fortfarande är det stora duschutrymmen utan avskärmning men stöter inte på problem med det. Möjligen då för att de som har problem med det inte går dit vilket är synd då många kanske missar aktiviteter som de egentligen skulle vilja delta på.

    Har vikarierat lite som lärare i idrott och hälsa och märkte att tjejerna inte duschade men killarna gjorde det. Märkte det genom att efter lektionen var slut så städs jag upp lite och på vägen till omklädningsrummen mötte jag tjejerna som var på väg därifrån. Killarna mötte jag sedan i "vårt" omklädningsrum redo för dusch.

    Jag kan förstå att man har STORA duschutrymmen av praktiska skäl, billigt och lätt att hålla rent, dessutom går det snabbt också att se vart det är ledigt m.m. På mindre ställen där jag tränar kan det vara tre duschar som är inträngda på väldigt litet utrymme. 

    Till TS så skulle jag inte ha några problem med att vara naken med mina kollegor heller, vi har badat bastu tillsammans, killar och tjejer.

    Frågan är vad som ska rättas till; duscharna eller inställningen till att vara nakna tillsammans? Mycket handlar nog om uppfostran, jag har den uppfostran både genom skola och föräldrar att nakenhet inte är en sån "big deal" och kanske fler bör få den.

  • Anonym (öppen­het)
    Äldre 16 Aug 14:30

    jag håller helt med dej här Att det är inställningen hos många som det är fel på. Jag är ledare på olika frilufts läger  Oftast bor man i stugor/tält/sovsalar  som inte är könsuppdelade.När det gäller duschar brukar vi fråga om dom vill ha det uppdelat efter kön eller efter t.ex tält. Min erfarenhet säger mej att upp till 10 duschar dom gärna efter typ stuga mellan 11 -15 gärna könsuppdelat o efter 16 gärna blandat igen.

  • Äldre 16 Aug 14:35

    Usch, minns med avsky skolans gympa o dusch terror. 10 tjejer nakna och ensamma.
    Så jävla elaka mot den som inte hade fått bröst, den som hade stora bröst, den som hade fulast kläder, den som hade första finnarna på ryggen, den som smög med första bindorna, den som inte fått mens än, fy fan!

  • Äldre 16 Aug 14:41

    skillnaden är väl också när ngt är obligatoriskt Och just åldern 11-5 är känslig kanske spec för tjejer då. Och dom som åker på läger gör ju detta frivilligt .Det betyder att dom liksom föräldrarna har ett enklare synsätt och en mer öppen attityd.Så jag kan förstå att det är närmast problemlöst på läger av olika slag typ scouter osv medan i skolan kan det vara annorlunda

  • Äldre 16 Aug 14:47

    Idioti att överhuvudtaget ha gymnastik som betygsgrundande ämne. 

  • Äldre 17 Aug 04:12
    lizetted skrev 2013-08-16 14:47:01 följande:
    Idioti att överhuvudtaget ha gymnastik som betygsgrundande ämne. 
    Inte gymnastik men idrott och hälsa. Det handlar om så mycket mer än att "gympa" idag, kolla upp kursplanen på Skolverket. Det är inte direkt som att den som kastar bollen längst får A och den som kastar kortast får E.
  • Äldre 17 Aug 12:46
    whippo skrev 2013-08-17 04:12:29 följande:
    Inte gymnastik men idrott och hälsa. Det handlar om så mycket mer än att "gympa" idag, kolla upp kursplanen på Skolverket. Det är inte direkt som att den som kastar bollen längst får A och den som kastar kortast får E.


    det är ju helt otroligt att man bara kan ifrågasätta ämnet idrott o hälsa bara för man inte vill duscha med klasskompisarna Då är man verkligen trångsynt

  • Äldre 17 Aug 16:31
    dukat skrev 2013-08-17 12:46:32 följande:


    det är ju helt otroligt att man bara kan ifrågasätta ämnet idrott o hälsa bara för man inte vill duscha med klasskompisarna Då är man verkligen trångsynt


    Jag tycker att det verkar som att lizetted ifrågasätter det oavsett duschandet. Är det inte så att man får betyg utifrån hur snabbt man springer, hur pass bra man spelar sporter o dyl? Så var det på min tid.
    Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Äldre 17 Aug 18:07

    I 6:e klass var jag, hur skall jag säga, lite mer utvecklad än de andra killarna. De var jätttenyfikna och ville stå och glo medan jag duschade, de t.o.m. gömde mina kalsonger så att de skulle få titta på mig ännu längre. Jag var inte lika förtjust och slutade en period att duscha, men det höll ju inte såklart för då började man ju lukta istället. Pest eller kolera o.s.v. I 7:an hade de andra börjat komma ikapp och då var jag inte lika intressant längre, då förvann också problemet.

    Men jag tror det är svårt att undvika sådana situationer. Står man ut ifrån mängden på något sätt så får man garanterat veta det. Men gymnastiken i skolan är ändå såpass viktig att jag inte tycker man bör ta bort den. Arbeta dock gärna för att även barn skall lära sig att vi kan se olika ut och att vi måste respektera detta.      

Svar på tråden samduschning