• Äldre 8 Jan 18:09
    14379 visningar
    24 svar
    24
    14379

    Förskollärare, hur mycket enskild planeringstid har du?

    Nyfiken på hur mycket enskild planeringstid du som förskollärare har.
    I min kommun känns det som den tiden är otroligt lite men vad vet jag, det kanske ser likadant ut överallt. 


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Förskollärare, hur mycket enskild planeringstid har du?
  • Äldre 8 Jan 19:19
    #11

    Enligt avtal 6h i veckan enskild planeringstid och 1h per vecka i kvällsmötestid. Just nu i verkligeheten 0h enskild planeringstid och 1h kvällsmötestid. Sjukt tufft att få verksamheten att fungera bra utan planeringstid. Jag HOPPAS att det förändras nu under vintern!

  • Äldre 8 Jan 19:20
    #12

    Kotthare: ja i det långa loppet! Det ligger fem förskolor inom tre km. Konkurrensen är stenhård och föräldrarna pålästa, utan en bra verksamhet väljer de en annan förskola i området.

    Fasta tjänster växer inte på träd i min kommun utan det är visstider, de som legat ute ligger på andra sidan stan från där jag bor vilket ger pendlingsbehov och "övertid" på det viset.

  • Äldre 8 Jan 19:21
    #13

    Verkar ju variera väldigt märker jag ju. Här har vi 1 timme/vecka och den ska förläggas på förskolan. Räcker inte långt, särskilt inte under perioden när utv.samtal ska skrivas


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jan 19:24
    #14

    Vi har 4 timmar i veckan på papper, men i verkligheten blir det aldrig så mycket (skulle aldrig få skriva upp övertid för att sitta på kvällstid)

  • Äldre 8 Jan 21:30
    #15

    Vi "har" 1 timme i veckan, problemet är bara att den timman ligger i schemat och vi kan inte få ut den!!! Verksamheten går inte få ihop!! Så i verkligheten ingen.

    Gemensam i arbetslaget har vi 2 timmar 2 av 3 veckor.... Räcker inte långt...

  • elyse
    Äldre 8 Jan 21:32
    #16

    4 timmar, och den har jag inga problem att fylla. jag jobbar på småbarnsavdelning på kommunal förskola i Uppsala.

  • Kottha­re
    Äldre 8 Jan 22:26
    #17

    Men hur dokumenterar ni som inte har någon planeringstid? 

  • Äldre 12 Jan 22:37
    #18

    4h /vecka som ligger utanför schemat

  • Äldre 12 Jan 22:40
    #19
    Kotthare skrev 2013-01-08 22:26:20 följande:
    Men hur dokumenterar ni som inte har någon planeringstid? 
    det görs inte... vi får hafsa ihop något icke-pedagogiskt bara för att visa att vi gör nånting... tråååkigt!

    har fått använda lite tid av några studiedagar också....  
  • Äldre 14 Jan 04:14
    #20

    Vi har enskildplanering 1 h var tredje vecka (Vi jobbar på 3 och har 1h/vecka som vi fördelar på oss 3).

    Sedan har vi i arbetslaget 1h/vecka.
    Avdelningmöte 6*2 timmar per termin (kvällstid)

    APT med chefen 6*2  timmar per termin (kvällstid)
    6 timmar till samtal o.s.v som man förfogar över själv     

  • Myran2­01
    Äldre 14 Jan 04:19
    #21

    1 timmes planeringstid o en timme för möten i veckan utanför schemat hade jag förut.

  • Äldre 19 Jan 18:38
    #22

    1 timme o en kvart som ligger inom schemat, alltså blir mina två kollegor ensamma när jag planerar, så ibland är det svårt att få till. Är någon sjuk så faller ju planeringstiden först. Skulle aldrig sitta på min fritid. Får jag inte ut planeringstiden så blir den enklare verksamhet som man inte måste planera så mycket för. Sedan har vi 1,5v timme med hela arbetslaget per vecka o APT 2 timmar en gång i månaden. 2 timmar per vecka är avsatt för APT möten etc, så gör man inte av den på APT eller avdelninsmöten kan man ju sitta efter arbetsttid, men jag skulle inte göra det obetalt.

    Ni andra, har ni plaringstiden utanför schemat? 6 timmars enskild planering låter ju som rena drömmen. Vad mycket man skulle kunna göra då med barnen.  

  • Äldre 23 Jan 18:46
    #23

    Efter diskussioner har jag nu i alla fall 2h planeringstid utanför schemat, plus 1h v till kvällsmöten. Icke schemalagd planeringstid känns som det säkraste sättet att faktiskt kunna använda den på rätt sätt!

  • Äldre 23 Jan 18:57
    #24

    Ingen. Har 1 h enskild så kallad reflektionstid som inte går att ta om det saknas folk.


Svar på tråden Förskollärare, hur mycket enskild planeringstid har du?