• Limpan­05
    Äldre 10 Jan 11:19
    56898 visningar
    10 svar
    10
    56898

    Min resa med Mirtazapin 30 mg

    Min resa med Mirtazapin 30 mg
    Allt började för 1½ år sedan. Plötsligt kunde jag inte sova. Höll ut ett par nätter men var så uppe i varv och rastlös att det helt enkelt inte gick. Sömntåget kom aldrig och efter en tid sömnlös höll jag på att gå under. Jag har lidit av depression länge, och alltid sovit gott på natten men den här gången var det stopp. Träffade en läkare och fick efter grundlig undersökning Stilnoct att sova på.


    Stilnoct och Atarax 25 mg
    Efter att ha provat Stilnoct under en kort tid, helt utan framgång valde läkaren istället att ge mig Atarax 25 mg. Vänner i min närhet har ätit atarax och somnat gott av medicinen och jag förväntade mig kallt samma resultat. Men Nej. Somnade inte nu heller.


    Mirtazapin 30 mg
    Efter ett par veckor fick jag åka in akut. Fullständigt nedkörd och uttröttad. Ångesten hade börjat krypa på ordentligt och jag var nästan helt apatisk vid undersökningstillfället.
    Det var då jag fick Mirtazapin 30 mg som komplement till Citalopram 20 mg. Jag var upprymd och samtidigt arg som ett bi på vägen hem, upprymd för att jag kanske skulle få sova och arg för att jag var tvungen att medicinera för att få bra sömn och fungera som en normal människa dagtid.


    Vi kom överens om att jag skulle ta tabletten ca kl: 20-20.30 för att hitta en tid som passade mig bäst att somna in på kvällen. Klockan 20.30 tog jag första dosen och jag sov som en stock klockan 21. Pang. Sögs ner i ett svart hål och stannade där tills klockan ringde. Utsövd men samtidigt helt väck och kände mig bakfull(och kände så ett par dagar tills jag vande mig)


    15 kilo tyngre och 1½ år senare
    Jag har sovit fantastiskt bra på mirtazapin. Fungerat bra under en svår tid i mitt liv utan att känna ångestattacker varje timme.
    Biverkningarna fick mig dock att ta beslutet. Konstant hunger och krypningar i benen var det som gällde för mig. Åt mig mätt och var hungrig igen efter 5 minuter. Vikten började tära på mig och jag fick ångest för att jag var stor som en fotboll istället. Det var dags att sluta.


    I samråd med läkare trappade jag ner med början december 2012. Och jag hade ingen aning om vilket helvete det skulle bli.
    Idag 10/1 2012 är jag helt fri. Sover pissigt men har fått hitta andra vägar att varva ner, och sedan nertrappningen tappat 8 kilo.
    Visst, en del viktminskning fick jag genom rätt så ordentligt minskad aptit, men i mitt fall också illamående under tiden jag trappade ner. Kommer inte fortsätta gå ner så fort. Aptiten har börjat komma tillbaka i normala mått och jag mår idag bra.


    Nedtrappning och Avslut/Dagbok
    Mirtazapin. Nedtrappning från 30 till 15 mg.


    Dag 1. Okej


    Dag 2. Okej


    Dag 3. Trött och drömmer livligt om natten för första gången på över ett år


    Dag 4. Trött och drömmer livligt, mår lite illa.


    Dag 5. Trött och börjar få ordentlig huvudvärk, mår illa.


    Dag 6. Svår huvudvärk, riktigt illamående, extrem trötthet. Kräks.


    Dag 7. Svår huvudvärk, illamående, extrem trötthet och gäspar konstant, skakar i hela kroppen. Ordentlig bakfylla. Svårt att sitta still/har krypningar i benen.


    Dag 8. Rätt okej. Ingen huvudvärk. Mår lite illa men inte som dagen innan. Trött och gäspar oavbrutet. Svag bakfylla.


    Dag 9 Trött och Gäspar. Känner mig avslagen.


    Dag 10 Trött och Gäspar. Orolig sömn.


    Dag 11 Okej


    Dag 12 Okej


    Mirtazapin. Nedtrappning från 30 till 0 mg.


    Dag 13. Noll mg. Sover gott.


    Dag 14. Trött. Jag börjar med renoveringen hemma. Ingen aptit. Ingen insomning. Somnar vid tre.


    Dag 15 till fredag den 4 januari. Vi renoverar hela veckan. Barnen bortresta. Våldsamt trött. Ingen aptit alls. Får i mig mycket lite men blir påmind av maken för att ens äta. Han har koll. Ingen insomning och sover mycket oroligt. Somnar sen natt eller tidig morgon. Livliga drömmar. Alla om förlorad kontroll. Skakar som ett asplöv.


    5 januari 2013. Ute för första gången på en vecka. Känner mig pigg och sjunger i bilen! Känslosam och gråter(äntligen) Mår bra! Somnar vid 01, lite tidigare än vanligt. Aptiten börjar komma tillbaka.


    Idag 10/1 2013-01-10
    Mår bra. Är givetvis trött. Sover något bättre, har somnat en stund tidigare varje kväll. Äter med jämna mellanrum, var tredje timme och har lagt in en påminnelse i telefon med texten MAT. NU.


    Bar Jeans för första gången på väldigt länge igår. Mysbyxan har förpassats till garderoben. Ingen ångest.


    //Limpan


     


     

  • Svar på tråden Min resa med Mirtazapin 30 mg
  • Anonym (Ånges­t)
    Äldre 10 Jan 12:52
    #1

    Har själv ätit mirtazapin 15mg lite över ett år, men höjde till 30 för en dryg månad sedan, då min aptit försvann när jag började med cymbalta. Gick upp 10kg på 15mg undra hur detta ska sluta.....

  • Limpan­05
    Äldre 10 Jan 19:51
    #2

    Det finns tydligen individer som INTE gått upp i vikt nämnvärt med Mirtazapin, Jag är inte en av dem så att säga. Önskar att jag kunde ge dig tips och råd för att inte gå upp mer - men det kan jag ju inte eftersom jag själv inte lyckades "slå" av mitt matmissbruk under medicineringen. Jag åt, åt och åt igen. Tyvärr.
    //Limpan 

  • Anonym (tack)
    Äldre 10 Jan 23:25
    #3

    Tack för det inlägget!  Jag har ätit mirtazapin 30mg i ett år snart och är 20kg tyngre nu.. Jag står inte ut längre! Precis som du så sover jag bra på dom, men istället är jag nu tjock och fet och orkar ingenting. Har försökt få tag på min läkare,men hon är tjänstledig till slutet på februari.. Hur och hur snabbt trappade du ner?

  • Limpan­05
    Äldre 11 Jan 09:01
    #4
    Anonym (tack) skrev 2013-01-10 23:25:36 följande:
    Tack för det inlägget!  Jag har ätit mirtazapin 30mg i ett år snart och är 20kg tyngre nu.. Jag står inte ut längre! Precis som du så sover jag bra på dom, men istället är jag nu tjock och fet och orkar ingenting. Har försökt få tag på min läkare,men hon är tjänstledig till slutet på februari.. Hur och hur snabbt trappade du ner?
    Hej och Tack!

    Jag trappade ner under ca en månad. Försökte skriva dagbok men fick  inte med alla dagar och tillslut blev det lite rörigt. Men ca en månad. Bestämde mig i november och började nedtrappningen i december. 
    Om jag ska vara riktigt ärlig så ska säkerligen nedtrappningen ta längre tid än så, jag har hört om andra med mirtazapin som trappade ner under 6-7 månader, men det var inget för mig. Jag var helt enkelt tvungen att väga in min övriga hälsa i mitt användande, jag hade gått upp så mycket i vikt och orken tog slut(även om jag var så att säga utsövd). 
    Jag fick ont i benen eftersom mycket vätska och fett tyvärr lagt sig där och hade återkommande magproblem av mitt hetsätande. Kan tillägga att jag alltid haft en sund livsföring tidigare, ätit ofta och lite och varit i bra kroppslig form. Med medicinen fick jag kämpa stenhårt för att kunna gå 5 kilometer, att springa var uteslutet då mina knän inte klarade de extra kilona. Nej vet du vad. 

    Med facit i hand tycker jag ändå att det är mycket viktigt att du får tag på din läkare och diskuterar det här med denne. För mig var det som du läst riktigt riktigt tungt att sluta med medicinen, och hade jag diskuterat det här ännu mer ingående med min läkare så hade jag bett om något lugnande eller dylikt att äta under de värsta stunderna. Nu gjorde jag inte det utan slutade helt utan skyddsnät. Dessutom var jag för vrång för att ringa upp och få hjälp när kroppen skrek. Jaja. Nu är jag igenom.
    Får du inte tag på läkaren så ring någon annan läkare och rådfråga, kanske kan 1177 också hjälpa dig?

    Lycka till!
    Mvh
    Limpan

     
  • Äldre 11 Jan 09:20
    #5

    Jag tar också Mirtazapin för att få sova.
    Fick den för en del år sen av en psykiater för att se om jag kunde slippa huvudvärken som jag vaknade med varje morgon. Tog den då 15 mg per kväll och gick upp några kg, sov bra, men slutade pga viktuppgång.
     Nu bad jag om att få den igen i höstas. Så länge jag jobbar så behöver jag inget för att sova, då slocknar jag och sover, men nu när jag är arbetslös så kan jag lätt bli vaken hela natten och sen somnar jag på dagen, är vaken på natten osv. Förutom det så vaknar jag en massa ggr varje natt.
    7.5 mg räckte när jag inte tagit dem på länge. Vissa nätter tar jag en hel, alltså 15 mg.
    Jag har inte gått upp så mycket, några kg bara. Däremot så är jag ju så otroligt trött på morgonen, sover genom väckarklockan och vaknar vid 13-tiden

    Eftersom jag inte tar dem varje natt så får jag inte heller utsättningssymptom när jag väl vill sluta.
    Det får jag däremot av citalopram som jag annars tar 20 mg om dagen av. Jag har ätit dem i 14 år mot värk.
    Tar jag för mkt får jag krypningar i benen och sätter jag ut dem så får jag som elstötar i huvudet, en känsla av att inte veta var marken är och allmän nedstämdhetskänsla.
    Jag hoppas att du, Ts får sova ändå nu


  • Limpan­05
    Äldre 11 Jan 10:34
    #6
    mamita64 skrev 2013-01-11 09:20:42 följande:
    Jag tar också Mirtazapin för att få sova.
    Fick den för en del år sen av en psykiater för att se om jag kunde slippa huvudvärken som jag vaknade med varje morgon. Tog den då 15 mg per kväll och gick upp några kg, sov bra, men slutade pga viktuppgång.
     Nu bad jag om att få den igen i höstas. Så länge jag jobbar så behöver jag inget för att sova, då slocknar jag och sover, men nu när jag är arbetslös så kan jag lätt bli vaken hela natten och sen somnar jag på dagen, är vaken på natten osv. Förutom det så vaknar jag en massa ggr varje natt.
    7.5 mg räckte när jag inte tagit dem på länge. Vissa nätter tar jag en hel, alltså 15 mg.
    Jag har inte gått upp så mycket, några kg bara. Däremot så är jag ju så otroligt trött på morgonen, sover genom väckarklockan och vaknar vid 13-tiden

    Eftersom jag inte tar dem varje natt så får jag inte heller utsättningssymptom när jag väl vill sluta.
    Det får jag däremot av citalopram som jag annars tar 20 mg om dagen av. Jag har ätit dem i 14 år mot värk.
    Tar jag för mkt får jag krypningar i benen och sätter jag ut dem så får jag som elstötar i huvudet, en känsla av att inte veta var marken är och allmän nedstämdhetskänsla.
    Jag hoppas att du, Ts får sova ändå nu
    Tack för inlägget!

    Jag hade verkligen hoppats att haft möjlighet att fortsätta med mirtazapinet - den hjälper verkligen!. Fast det kontra viktuppgången blev ju som sagt för mycket.
    Citalopramet får jag äta livet ut enligt läkaren, och det är ju tur. Hade ingen aning om att man kunde få sådana utsättningssymptom även av citalopram. Fast googlar jag nu så lär jag säkert hitta fler exempel.

    Jag hade också riktigt svårt att komma upp på morgonen. Hörde inte ens väckarklockan för än den ringt varje timme under en hel förmiddag. Jag har jobb och familj så det blev ohållbart det också. Upp till skolan och iväg till jobbet - och hoppas på att maken får upp mig ut sängen, halvt medvetslös.
    Nu vaknar jag direkt alarmet piper, och bara det är en skön känsla.

    Jag hoppas också på att få sova, och det verkar som att det kommer lösa sig!. Blir lite bättre varje dag!

     
  • Äldre 11 Jan 14:30
    #7
    Limpan05 skrev 2013-01-11 10:34:52 följande:
    Tack för inlägget!

    Jag hade verkligen hoppats att haft möjlighet att fortsätta med mirtazapinet - den hjälper verkligen!. Fast det kontra viktuppgången blev ju som sagt för mycket.
    Citalopramet får jag äta livet ut enligt läkaren, och det är ju tur. Hade ingen aning om att man kunde få sådana utsättningssymptom även av citalopram. Fast googlar jag nu så lär jag säkert hitta fler exempel.

    Jag hade också riktigt svårt att komma upp på morgonen. Hörde inte ens väckarklockan för än den ringt varje timme under en hel förmiddag. Jag har jobb och familj så det blev ohållbart det också. Upp till skolan och iväg till jobbet - och hoppas på att maken får upp mig ut sängen, halvt medvetslös.
    Nu vaknar jag direkt alarmet piper, och bara det är en skön känsla.

    Jag hoppas också på att få sova, och det verkar som att det kommer lösa sig!. Blir lite bättre varje dag!

     
    Jag tror alla ssri har såna utsättningssymptom. Så blir det olika illa på olika människor.
    Inatt sov jag inte trots 15 mg. Vad det berodde på har jag ingen aning om. Men så kan det bli ibland. Nu tar jag nog några nätter utan och så funkar 7,5 igen.
    Jag har alltid varit en sån som somnar var jag än är, så detta med sömnproblem är relativt nytt för mej. Jag har haft det i några år bara och inte jämt, absolut inte när jag jobbar. men det är skönt att ha något att ta till när det går flera nätter på rad utan sömn
    Min svärson, han tar 30 mg för att sova, sprätter upp kl 0515 för att åka på jobb. Jag frågade om inte han var så där trött, jodå, men han tar concerta när han vaknar och då piggar han på igen.
  • Äldre 14 Jan 20:32
    #8

    Äter Mirtazapin själv och det är den enda som verkligen haft den nockande effekten jag behövde på kvällen. Annars for alla tankar i 190 och med det sjukt mycket ångest.
    Inte så att jag somnar där man står men tröttheten övervinner alla mina tankar och det är skönt. Känner mig inte seg dagen efter heller (om jag inte tagit dom för sent) så det är skönt.

    Vikten är ju något jag känner igen men själv behövde jag verkligen kilona. Vägde bara runt 43 kilo till mina 166,? och nu väger jag 61,5. Ingen liten viktuppgång och nu börjar jag känna att det faktiskt får stanna av.
    Men har precis som du konstant hunger och känner mig aldrig mätt vilket är riktigt jobbigt.

    Nu har jag iof. precis börjat med Medikinet (4 dagen) för ADD och en av biverkningarna på denna är minskad aptit och känner mig faktiskt mätt igen viket känns jätte skönt. Så jag hoppas dom väger upp varandra lite så det blir mer lagom. Men utöver vikten och hungerkänslorna så har den inte många andra biverkningar för mig och får mig att sova som en gud.

    Nedtrappning vill jag inte ens tänka på för den låter hemsk. Dom lär få skriva ut massa mot illamåendet för det är värsta tänkbara för mig som mått illa i flera år nu från och till varje vecka. Då vet jag att det blir en lååång nedtrappning för mig om jag ska sluta med dessa Tungan ute

  • Äldre 14 Jan 20:33
    #9

    Tar 37,5 mg förresten.

  • Limpan­05
    Äldre 15 Jan 17:48
    #10
    Moonis skrev 2013-01-14 20:32:23 följande:
    Äter Mirtazapin själv och det är den enda som verkligen haft den nockande effekten jag behövde på kvällen. Annars for alla tankar i 190 och med det sjukt mycket ångest.
    Inte så att jag somnar där man står men tröttheten övervinner alla mina tankar och det är skönt. Känner mig inte seg dagen efter heller (om jag inte tagit dom för sent) så det är skönt.

    Vikten är ju något jag känner igen men själv behövde jag verkligen kilona. Vägde bara runt 43 kilo till mina 166,? och nu väger jag 61,5. Ingen liten viktuppgång och nu börjar jag känna att det faktiskt får stanna av.
    Men har precis som du konstant hunger och känner mig aldrig mätt vilket är riktigt jobbigt.

    Nu har jag iof. precis börjat med Medikinet (4 dagen) för ADD och en av biverkningarna på denna är minskad aptit och känner mig faktiskt mätt igen viket känns jätte skönt. Så jag hoppas dom väger upp varandra lite så det blir mer lagom. Men utöver vikten och hungerkänslorna så har den inte många andra biverkningar för mig och får mig att sova som en gud.

    Nedtrappning vill jag inte ens tänka på för den låter hemsk. Dom lär få skriva ut massa mot illamåendet för det är värsta tänkbara för mig som mått illa i flera år nu från och till varje vecka. Då vet jag att det blir en lååång nedtrappning för mig om jag ska sluta med dessa Tungan ute
    Vilken tur att du behövde kilona!. Då är det ju perfekt!. Själv vägde jag 65 och lade på mig 15 kilo  till. Jag blev som en tunna!

    Nedtrappningen var jobbig. Och den är fortfarande rätt jobbig fast jag mår bättre dag för dag. Aptiten har kommit tillbaka, fast inte alls i samma utsträckning som förut då jag åt som en häst.

    Däremot har jag fortfarande problem med ständiga blodsockerfall, och det började när jag tog första steget i utsättningsprocessen. Frågan är hur Mirtazapinet påverkar insulinet i kroppen - det skulle jag bra gärna vilja veta. Nu är inte jag diabetiker, men har alltid varit rätt så blodsocker känslig.  
    Nu har jag ungefär ett blodsockerfall i timmen, och det gör mig illamående - speciellt nattetid när man helst ska kunna sova.

    Mirtazapinet är en mycket bra medicin när man står där sömnlös och med svår ångest, inget snack om saken. Och jag saknar känslan av total avslappning precis innan man somnar och sover hela natten.
    Det är när man ska ur snurran som man får problem. Inte alla - men många.

    Bara en sak återstår. Ner till 65 kilo igen. 7 kilo kvar....
Svar på tråden Min resa med Mirtazapin 30 mg