• Emmymu­s
    Äldre 14 Jan 14:57
    7829 visningar
    27 svar
    27
    7829

    Adoptera mina barn, hur?

    Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande, där pappan inte har någon vårdnad om barnen. Han träffar dom och så men jag står som ensam vårdnadshavare. Är nu gift med en ny man och vi har tre gemensama, snart fyra, barn. Hur gör man för att han skall få vårdnaden om "mina" två andra barn oxå??

  • Svar på tråden Adoptera mina barn, hur?
  • Äldre 14 Jan 15:15
    #1

    favoritar, är mycket nyfiken på just den frågan med.

  • Äldre 14 Jan 15:19
    #2

    Man ska ha varit gift ett tag, och man ansöker genom tingsrätten. Så anlitar de socialtjänsten för att utreda ifall det är det bästa för barnet/barnen, även den biologiska pappan tillfrågas i ärendet.


    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Äldre 14 Jan 15:20
    #3

    Du kontaktar familjerätten i din kommun. De vet hur ni ska gå tillväga.

  • Philip­pa
    Äldre 14 Jan 15:20
    #4
    YummyMami skrev 2013-01-14 15:19:35 följande:
    Man ska ha varit gift ett tag, och man ansöker genom tingsrätten. Så anlitar de socialtjänsten för att utreda ifall det är det bästa för barnet/barnen, även den biologiska pappan tillfrågas i ärendet.

    Precis...
  • Äldre 14 Jan 15:23
    #5

    Om hon har ensamvårdnad då och den biologiska pappan säger nej?

  • Äldre 14 Jan 15:25
    #6
    Butterflie skrev 2013-01-14 15:23:14 följande:
    Om hon har ensamvårdnad då och den biologiska pappan säger nej?
    Då sjunker möjligheten till adoption avseendevärt. 
    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Äldre 14 Jan 15:30
    #7
    YummyMami skrev 2013-01-14 15:25:45 följande:
    Då sjunker möjligheten till adoption avseendevärt. 
    Okej, så alltså måste man vara gift och pappan måste godkänna det, antar att det kan bli en tvist annars?
    Vet att jag inte är TS men frågar bara denna gången (hoppas det går bra TS) ändå, jag och min sambo är inte gifta men har barn ihop, min 8åriga dotter har inte träffat sin pappa på 3år för han vill inte det och hon har 2 yngre syskon även hos honom, det skulle då alltså vara helt omöjligt för min sambo att adoptera henne?
  • Äldre 14 Jan 16:19
    #8
    Butterflie skrev 2013-01-14 15:30:14 följande:
    Okej, så alltså måste man vara gift och pappan måste godkänna det, antar att det kan bli en tvist annars?
    Vet att jag inte är TS men frågar bara denna gången (hoppas det går bra TS) ändå, jag och min sambo är inte gifta men har barn ihop, min 8åriga dotter har inte träffat sin pappa på 3år för han vill inte det och hon har 2 yngre syskon även hos honom, det skulle då alltså vara helt omöjligt för min sambo att adoptera henne?
    Enligt svensk lag måste man vara gift eller ensamstående för att få adoptera. Hur hans ovilja ställer till det vet jag inte...
  • Äldre 14 Jan 16:22
    #9
    Butterflie skrev 2013-01-14 15:30:14 följande:
    Okej, så alltså måste man vara gift och pappan måste godkänna det, antar att det kan bli en tvist annars?
    Vet att jag inte är TS men frågar bara denna gången (hoppas det går bra TS) ändå, jag och min sambo är inte gifta men har barn ihop, min 8åriga dotter har inte träffat sin pappa på 3år för han vill inte det och hon har 2 yngre syskon även hos honom, det skulle då alltså vara helt omöjligt för min sambo att adoptera henne?
    Gift måste man nog vara (men det finns ingen tid på hur länge), sen om det verkligen ställer till när pappan nekar är inte säkert. De utgår ju från vad är barnens bästa, kanske nye mannen är bättre än den biologiske. Då blir det ju adoption. 
    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Emmymu­s
    Äldre 14 Jan 19:25
    #10

    Tackar för alla svar!! Familjerätten i kommunen man får kontakta alltså.

Svar på tråden Adoptera mina barn, hur?