• Anonym (Oroli­g bonusm­amm)
    Äldre 14 Jan 21:21
    8149 visningar
    1 svar
    1
    8149

    Rädd för vad mamma skall tycka!

    Min mans 5 åriga flicka har varannan veckaboende hos oss samtidig som min son. Vi har som tyvärr många andra i samma situation svårt att ha en hälsosam dialog med hennes mamma. Hos oss skall barnen få vara barn och ha kul och inte bära föräldrarnas bekymmer om detta går att undvika. Däremot så uppkommer ständig situationer som vi inte riktigt vet hur vi skall hantera med min mans exfru, (min exman och han sambo är goda vänner tilloss och här finns minst sagt fungerande dialog.) När vi byter på fredagarna så blir flickan 'ledsen och saknar mamma när hon skall gå och lägga sig. Säger att mamma saknar henne så mycket och att hon är ledsen när hon är hos oss. Hon är/verkar dock inte ledsen på riktig då hon kan sätta på och av detta efter behov . Det är detta vi vill få ordning på. Hon borde känna sig trygg hos oss då vi har bott ihop i 2 år utan några förändringar och detta beteende har funnits hela tiden . Vi har provat med att tröstahenne och ligga hos henne tills hon somnar och tala om för henne att hennes mamma har det bra även när hon är hos oss. Det låter kanske konstigt men min man och jag upplever det som mamma har sagt att det skall vara så här då hela beteendet är konstlat och tillgjort. Hon har inga bekymmer med detta under övriga veckan om vi inte låtit henne prata med mamma i telefon förstås. Min son är äldre och har sagt åt mig och hans pappa att han vill inte ringa under veckan då han saknar den andra föräldern först då han hör dennes röst. Misstänker att samma sak gäller för den lilla.Vi själva ringer inte till henne när hon är hos mamman av just denna anledning. Mamman vill ha ensamvårdnad och tar stora beslut om flickan utan att delge eller fråga hennes pappa. Däremot fått vi inte göra något inte ens småsaker som byta smycken utan det blir anklagelser mot oss. Mamman har skickat med foto på sig själv och vill ringa ofta. Vi märker att flickan ej mår bra av dessa samtal och alltid börjar gråta då mamma säger att hon är ensam utan dottern. Hon peppar och stödjer ej flickan i hemväxlandet. Detta upplever vi som hon lägger ett stort lass på hennes små axlar. Hon vågar inte göra saker hos oss som mamma har sagt att hon inte får tex oflickiga sporter och ridning då mamma är hästrädd. Då blir mamma arg säger hon. Min man och hans exfru har varit separerade sen flickan var mycket lite och hon har inget minne av att dessa levt ihop. Vårdnaden har också varit oförändrad. Som du förstå har vi en jobbig situation ,men vi som vuxna skall nog kunna hantera det. Vi vill nu bara ha hjälp att få flickan att vara trygg och utan att bära mammas problem när hon är hos oss.

  • Svar på tråden Rädd för vad mamma skall tycka!
  • Äldre 20 Jan 14:34
    #1

    Hej!
    Det är en komplex och samtidigt vanlig situation du beskriver. Alla barn som lever med separerade föräldrar måste på något sätt försöka få ihop sina liv med två föräldrar som inte samarbetar.
    Den första reaktionen är ofta att man vill ändra på den andra föräldern så att den gör lika som man själv. Men att ändra på andra hör till de omöjligaste uppdrag man kan ta på sig.
    Det jag tror att ni ska lägga kraften på är att hjälpa flickan med hennes lojalitetsproblem. Hon är ännu mycket liten och har svårt att hitta bra egna strategier.
    Stöd hennes lojalitet mot mamman så långt det går, men endast på det känslomässiga planet. Försök sedan hjälpa henne att skilja ut att det hon gör när hon är hos er det gör hon i förhållande till er och det är OK att t ex rida etc. När hon är hos mamma får hon göra som mamma vill och tycker.
    Det är alltid svårt för så här små barn just i bytet. Låt henne reagera men spela inte med när det inte känns äkta utan säg då vad ni förväntar er av henne och hur ni kan hjälpa henne.
    Ni kan hela tiden jobba på att skapa en så äkta och förtroendefull relation till henne när hon är hos er men samtidigt förstå att hon faktiskt är nödsakad att vara lojal med sin mamma också.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Rädd för vad mamma skall tycka!