• Herr Alfabe­t
    Äldre 31 Jan 06:38
    2897 visningar
    10 svar
    10
    2897

    Hur länge behöver pojkar barnvakt? Tills de är...

    Antag att det gäller 24 timmar, dvs inkl 1 natt.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge behöver pojkar barnvakt? Tills de är...
  • läkars­tudent
    Äldre 31 Jan 08:34
    #1

    Jag tycker inte man kan säga någon speciell ålder. Det beror på hur långt bort föräldrarna är, om de kan ta sig hem fort eller inte, om det finns några vuxna i närheten (kompisars föräldrar t.ex.) som barnet kan gå till om det skulle vara något, samt hur barnet är som person. Vissa kan klara det när de är 12, andra ganska mycket senare. Det är inte heller så ovanligt att ett och samma barn beter sig väldigt moget och vuxet vid 11-12 års ålder, för att sedan bli som förbytt när puberteten slår till och absolut inte kan lämnas ensamt i ett dygn, så det går verkligen inte att rösta tycker jag.


    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Herr Alfabe­t
    Äldre 31 Jan 09:34
    #2

    Givetvis är det individuellt. Tanken är att man funderar på vad som borde vara vanligt/genomsnittligt, eller vad man vet utifrån egna erfarenheter.

  • Äldre 31 Jan 14:15
    #3

    Jag lämnar inte ett omyndigt barn ensamt hemma i ett helt dygn, nej. Så 18 år skulle jag vilja säga.

  • Äldre 31 Jan 14:27
    #4
    lövet2 skrev 2013-01-31 14:15:10 följande:
    Jag lämnar inte ett omyndigt barn ensamt hemma i ett helt dygn, nej. Så 18 år skulle jag vilja säga.

    Menar du allvar!? Jag var ensam hemma från 11-12,men nån kompis ibland dock. Från 15 helt ensam en hel vecka och vid 17 flyttade jag 125 mil hemifrån. Säg att du skämtar...
  • Äldre 31 Jan 15:57
    #5
    Pimpinellan skrev 2013-01-31 14:27:01 följande:

    Menar du allvar!? Jag var ensam hemma från 11-12,men nån kompis ibland dock. Från 15 helt ensam en hel vecka och vid 17 flyttade jag 125 mil hemifrån. Säg att du skämtar...
    Klart att jag inte skämtar. Om ungen är under 18 år, så är det jag som har ansvaret för honom. Skulle jag då bara strunta i det och lämna honom vind för våg i ett helt dygn?
  • Litet My
    Äldre 3 Feb 04:29
    #6

    Det är väl väldigt individuellt, tror knappast det är könsbundet heller för den delen

  • Äldre 3 Feb 07:31
    #7

    Oj! Pojkar.. Ja det vet man ju att de behöver mycket tillsyn! Vem vet vad de hittar på? *ryser*. Flickor kan man nog lämna tidigare, de klarar sig. De kan ju laga mat. Men en kille skulle leva på chips och cola hela dygnet och varken duscha eller borsta tänderna. Nä. De får man passa tills de flyttar hemifrån och även efter det får man räkna med att hjälpa till med tvätt och städning. Tjejer skulle klara sig själva från 11-12 år. De är ju så duktiga...

  • Äldre 5 Feb 13:49
    #8
    lövet2 skrev 2013-01-31 15:57:05 följande:
    Klart att jag inte skämtar. Om ungen är under 18 år, så är det jag som har ansvaret för honom. Skulle jag då bara strunta i det och lämna honom vind för våg i ett helt dygn?
    Jag klarade mig alldeles galant kan jag tala om! Du verkar hysteriskt fjantig vad gäller dina barn. Säkert en sån där som curlat runt dem och vid 22 kan de absolut ingenting om det verkliga livet... Det är bara bra att prova på lite av varje innan man blir myndig,annars står man ju där totalt handfallen den dagen man väl flyttar hemifrån!
  • Äldre 5 Feb 17:16
    #9
    Pimpinellan skrev 2013-02-05 13:49:47 följande:
    Jag klarade mig alldeles galant kan jag tala om! Du verkar hysteriskt fjantig vad gäller dina barn. Säkert en sån där som curlat runt dem och vid 22 kan de absolut ingenting om det verkliga livet... Det är bara bra att prova på lite av varje innan man blir myndig,annars står man ju där totalt handfallen den dagen man väl flyttar hemifrån!
    Tja, av de 4 som fyllt 20, så är det 3 som hunnit flytta hemifrån och alla 4 har jobb - även om nu en av dem snart ska vara föräldraledig med första barnet. Jag tycker de klarat sig bra! Solig
  • En blå giraff
    Äldre 5 Feb 19:19
    #10

    Helt utan tillsyn - skulle säga gymnasieåldern iallafall. Jag fick själv vara ensam hemma flera dagar då jag var 13-14 men det var INTE bra. Hade fester och annat dumt för mig. Så fastän man kan klara sig rent praktiskt med matlagning och annat så nja... 

Svar på tråden Hur länge behöver pojkar barnvakt? Tills de är...