• Anonym
    Äldre 8 Feb 02:20
    10765 visningar
    39 svar
    -1
    39
    10765

    Varför blir jag elak mot snälla killar jag dejtar?

    Jag dejtar en kille nu som är världens snällaste, lite mesig och ganska osäker i sig själv. Jag ska fylla 25 och han 32. Rätt ofta kommer jag på mig själv att jag upfattas som elak när jag är med honom. Det hoppar ut små grodor ur munnen på mig och jag blir kaxig. Jag är absolut ingen elak person egentligen och jag skäms över det här beteendet. Jag vill ju ha en snäll kille? Men kanske inte för snäll? När jag var tillsammans med mitt ex var det annorlunda, jag kände mig alltid underlägsen och tofflade som fan för honom. Då var det mer han som var den kaxiga och jag den supersnälla. Är det inte konstigt?

  • Svar på tråden Varför blir jag elak mot snälla killar jag dejtar?
  • Anonym
    Äldre 8 Feb 02:41
    #1

    Nej det är inte konstigt. Många kvinnor blir frustrerade när de inte känner någon respekt för sin mesiga karl. Ibland försöker mannen då fjäska ännu mer för kvinnan för att hon ska bli snällare mot honom, men det resulterar bara i att kvinnan föraktar honom och hans mesighet ännu mer och spiralen fortsätter ned.

  • Äldre 8 Feb 03:13
    #2
    +1

    Det du menar om killen är snarare att han är mesig.

    Man är nödvändigtvis ingen toffel för att man är snäll.

    JAG är snäll i den bemärkelsen att jag månar om andra, vi väl, inte lätt blir arg eller aggressiv, har empati och omtanke...men jag kan samtidigt var tuff, envis, ha stark vilja, stå på mig och låter inte folk sätta sig på mig hur som helst.

  • Anonym (Sharo­n)
    Äldre 8 Feb 06:11
    #3
    Tom Araya skrev 2013-02-08 03:13:46 följande:
    Det du menar om killen är snarare att han är mesig.

    Man är nödvändigtvis ingen toffel för att man är snäll.

    JAG är snäll i den bemärkelsen att jag månar om andra, vi väl, inte lätt blir arg eller aggressiv, har empati och omtanke...men jag kan samtidigt var tuff, envis, ha stark vilja, stå på mig och låter inte folk sätta sig på mig hur som helst.
    Jag håller med, mesig och snäll är inte synonymer, lika lite som kaxig och elak behöver vara det.
  • Anonym (bränd­)
    Äldre 8 Feb 06:26
    #4

    För mig har det varit att jag inte visste hur en snäll man var, jag visste bara hur arga, elaka män var (min pappa var sån) så när någon älskade mig, visade mig respekt kunde jag inte visa dem respekt för jag trodde inte att jag var värd det. Det har tagit mig åratal av terapi för att komma över och än idag har jag svårt att tro och känna att snälla, kärleksfulla män är för mig. Jag har varit riktigt elak mot vissa killar som varit så snälla med mig, jag har inte kunnat ta åt mig det alls och gjort illa en hel del killar under åren. 

  • Äldre 8 Feb 06:40
    #5
    Anonym (Sharon) skrev 2013-02-08 06:11:14 följande:
    Jag håller med, mesig och snäll är inte synonymer, lika lite som kaxig och elak behöver vara det.
    Precis. Stöddig eller dryg är en bättre synonym till kaxig.
  • Anonym (isa)
    Äldre 8 Feb 06:41
    #6
    +1
    Anonym (bränd) skrev 2013-02-08 06:26:38 följande:
    För mig har det varit att jag inte visste hur en snäll man var, jag visste bara hur arga, elaka män var (min pappa var sån) så när någon älskade mig, visade mig respekt kunde jag inte visa dem respekt för jag trodde inte att jag var värd det. Det har tagit mig åratal av terapi för att komma över och än idag har jag svårt att tro och känna att snälla, kärleksfulla män är för mig. Jag har varit riktigt elak mot vissa killar som varit så snälla med mig, jag har inte kunnat ta åt mig det alls och gjort illa en hel del killar under åren. 
    Precis så tror jag också att det är. Det handlar om dålig självkänsla. Jag tänker omedvetet på hur mobbare fungerar. De är osäkra inombords och trampar på andra för att må bättre med sig själv.  TS har haft en kille där hon kände sig underlägsen, och då uppförde hon sig, men när hon träffar en kille som också är osäker så ser hon (omedvetet!) sin chans att trampa på honom för att själv känna sig stark. För en person med stabil självkänsla trampar INTE på andra människor, oavsett hur mesiga dom är. Jag dömer inte dig TS, för jag är likadan själv, och det är ett stort problem. För mig utgör det så stort problem att jag utreds för borderline.
  • Äldre 8 Feb 06:44
    #7
    Tom Araya skrev 2013-02-08 03:13:46 följande:
    Det du menar om killen är snarare att han är mesig.

    Man är nödvändigtvis ingen toffel för att man är snäll.

    JAG är snäll i den bemärkelsen att jag månar om andra, vi väl, inte lätt blir arg eller aggressiv, har empati och omtanke...men jag kan samtidigt var tuff, envis, ha stark vilja, stå på mig och låter inte folk sätta sig på mig hur som helst.
    Oj! Nu när jag läser min egen text verkar jag vilja framställa mig själv lite väl kaxigt. Jag hoppas ingen tar illa upp, vara bra ett exempel.
  • Anonym
    Äldre 8 Feb 10:07
    #8

    Det tog många år innan jag lärde mig (....., fattade hur man som kille skall vara).
    Det bästa är om man är snäll men alltid låter tjejen vara lite osäker på en, det skall inte gå att ta mig för given. 

  • Anonym
    Äldre 8 Feb 10:42
    #9

    Handlar nog om att du själv känner att du har övertaget. Du behöver nog en kille som kan snäsa ifrån o säga "stopp".
    Jag har själv vart sån... har jag ingen som kan komma med mothugg tar jag överhand o styr. Dessa killar som är "för snälla" o tål hur mkt som helst blir lätt tråkiga för mig...
    Känner du igen det?

  • Familj­efaren
    Fri 17 Jan 2020 07:44
    #10

    Du är kanske van att dejta mer tuffa killar. Så du upplever att den här killen är för mesig. Så du känner undermedvetet ett förakt för hans svaghet, vilket gör att du markerar dominans.

Svar på tråden Varför blir jag elak mot snälla killar jag dejtar?