• Anonym (oroli­g)
    Äldre 14 Feb 17:31
    2774 visningar
    1 svar
    1
    2774

    Sen med talet

    Hejsan!
    Min son är nu 3,5 år och är sen med talet. Han förstår precis allt vi säger och vet i princip vad allt är.
    Han är duktig på färger, sätter ihop människor med varandra osv, och det jag bara vill nämna är att det inte är "något fel" på honom förutom att talet inte kommit igång. Vi ser framsteg hela tiden men det tar väldigt länge. Han kan prodicera språkljuden men han pratar bara i korta kommandon då han inte "får till det" Exempel: "lampan röd" och inte "mamma titta, lampan är röd" Eller "momma, moffa" istället för "ska vi fara till mormor och morfar"

    Som mamma ser jag att han tänker så mycket mer men det går inte att prata för honom.
    Jag är så rädd att detta inte ger med sig fram till det är dags för skola. Skulle någon säga "detta kommer bli bra, han kommer börja prata" skulle jag andas ut, om än det är jobbigt att inte kunna disskutera med sitt barn efter den åldern han egentligen är i.

    Vi har kontakt med logoped och ska dit igen i april.

    Min fråga är nog, kan det släppa för honom? 

  • Svar på tråden Sen med talet
  • Äldre 19 Apr 13:59
    #1

    Hej,

    Först vill jag bara be om ursäkt för att det tagit så enormt lång tid för mig att svara.
    Vad har ni för logopedkontakt? Har en logoped redan träffat din son och börjat träna med honom? Vad säger logopeden om vad han kan och inte kan? Det viktigaste för din son är att kunna kommunicera nu och då undrar jag hur han gör för att kommunicera krångligare saker än det han säger. Verkar det som att han är frustrerad över att inte kunna uttrycka sig? Hur går det på förskolan med de andra barnen? Barn utvecklas väldigt individuellt, mycket på grund av att de motiveras av olika saker. Vissa barn tycks ha mindre behov av att uttrycka sig med andra och då är det väldigt viktigt att ta reda på varför. Jag ser framför mig att många situationer måste vara svåra för er alla i familjen, när han inte använder så många ord, som att prata om svåra saker, förbereda för nya situationer, förklara varför man får eller inte får göra vissa saker och mycket mer. Som du märker famlar jag lite i mörkret, eftersom jag inte har träffat din son. Därför kan jag inte heller förutspå framtiden. Det viktigaste nu är att tänka på hur han klarar sig i dagsläget med den kommunikationen han har och hur han kan och vill utveckla den och det kan naturligtvis er logoped hjälpa till med allra bäst.

    Du får gärna besvara mina frågor, så att jag kan vara till lite bättre hjälp. Jag lovar att svara snabbare den här gången :)

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea 

Svar på tråden Sen med talet