• Tingeling69

    Vad kan jag begära av min 20 åring som bor hemma?

    Kort historik: han går sista terminen på gymnasiet. Detta för att han valde ny linje efter år 1 och går därmed 4 år totalt. Han har ett ganska slappt schema så som jag ser det. Vissa dagar går han halva dagar och han är ledig en dag i veckan. Han är mest hemma och sitter vid datorn med spel och chat. Hjälper till hemma om man ber honom ibland under protest men ändå. Lagar mat till familje ca 1-2 gr/vecka. Han har inget extra jobb och har egentligen aldrig hat något riktigt jobb/sommar jobb heller. Jag försöker pusha och uppmuntra honom till att skaffa extra jobb och planera sin framtid, men det går trögt. Förra veckan hjälpte jag honom att skriva en ansökan till jobb under sommaren utomlands och han är nu kallad till intervju, men nu vill han inte gå på den. Suck!! Jag är ensamstående sedan många år och har även en 13 åring hemmaboende. Jag driver ett eget företag och brottas en del med det. Jag har ett uppdrag där jag skulle verkligen behöva hans hjälp, det är ett nattuppdrag och skulle innebära att han går på upplärning 3-4 nätter och sen är min tanke att han ska kunna jobba extra, när någon är sjuk. Detta skulle handla om ca 2-4 nattpass/ månad och naturligtvis förlagda när han inte ska till skolan dagen efter. Detta arbete skulle ge honom en mycket bra erfarenhet oavsett vad han kommer att arbeta med i framtiden, plus extra pengar och att han gör något vettigt med sin tid i stället för att sitta och spela/chatta 5-8 timmar/dag. Jag har pratat med honom om detta och han vill helst inte, han vill ju ingenting…. Jag är så frustrerad och känner att jag inte orkar att pusha och peppa honom, när han inte vill något alls och inte har någon plan för sin framtid. För mig känns det inte rättvist att jag ska slita ihjäl mig för att försörja familjen och när det finns hjälp och avlastning inom familjen. Det är ju inte så många som har den förmånen som han att hans mamma kan ge honom jobb (om han gör ett bra jobb så klart) och att han har en egen jobbcoach när han söker andra jobb.


    Min fråga är: Kan jag kräva att min son går på upplärning, och ställer upp för familjen/företaget och arbeta extra, så länge han bor hemma och/eller tills han skaffar sig ett eget riktigt jobb?


    Tacksam för svar! Förvirrad mamma.

  • Svar på tråden Vad kan jag begära av min 20 åring som bor hemma?
  • ScientiaPotentiaNostra

    Tycker gott och väl att du kan ställa det kravet. Speciellt när han inte verkar det minsta intresserad av att skaffa ett annat jobb.

    Ja, man är försörjningsskyldig så länge ens barn går gymnasiet men bara upp till 21 år (?). Däremot är han vuxen i lagens ögon och därmed skyldig att bidra till sitt uppehälle. Så tänker jag iaf...

  • tro  hopp  kärlek

    Jag skulle nog vara hård i ditt fall, han behöver en spark i baken och du gör honom bara en björntjänst genom att inte ställa krav.
    Säg att nu gör du det här tills du finner ngt annat. Stryp internet. Ge honom inte underhållsbidraget.
    Studiebidraget får gå till kläder  nöje osv. Mat och husrum står du för......

    Jag vet att det känns hårt att göra så mot barnen, att man känner sig elak.
    Men det är oerhört viktigt att våra barn lär sig att man inte får ngt gratis.
    Att man måste arbeta, både i hemmet för att få det fint och på jobbet för att få råd att leva.
    Visa honom svart på vitt ,alla räkningar, inkomst, kostnad för mat. osv

    Stå på dig ts!{#emotions_dlg.flower}
     

  • Stjärnfall76

    Jag skulle tagit i med hhårdhandskarna, för detta håller ju inte. Du är försörjningsskyldig, men det innebär väl mat, husrum och lite kläder. Det kan u inte innebära Internet, vilket jag hade haft avstängt 90% av hans Chat och lektid. Låt honom tjäna ihop sina fickpengar. Han måste ju lära sig att mamma inte kan betala allt resten av livet.

Svar på tråden Vad kan jag begära av min 20 åring som bor hemma?