• Äldre 19 Feb 22:32
    23035 visningar
    85 svar
    85
    23035

    Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?

    Hur gör lärarna på skolan där era barn går? Erbjuder de endast utvecklingssamtal under skoltid(eller lärarens arbetstid) eller blir ni erbjudna att komma sena eftermiddagar/kvällar? Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?
  • Äldre 19 Feb 22:48
    #1

    Vår son går bara på förskola ännu, men där erbjuds utvecklingssamtal på dagtid (förskolelärarnas arbetstid), och det tycker jag är helt rätt. Varför ska de sitta kvar på kvällarna för? Det är ju inte bara en förälder de ska prata med, utan flera...
    Och i skolan anser jag att man ska göra likadant. Lägg utvecklingssamtalen någon gång mellan 8-17.

  • Äldre 19 Feb 22:50
    #2

    Är själv lärare och jag erbjuder utvecklingsamtal under min arbetstid, det blir ofta tider mellan 15-17

  • Äldre 20 Feb 06:18
    #3

    Utvecklingssamtalen ska läggas under lärarnas arbetstid. Precis som de allra flesta andra yrkeskategorier (tandläkare, BUP-personal, personal på allergimottagningar, BVC, sjukgymnast osv.) man möter med sitt barn lägger sina mottagningstider under ordinarie arbetstid.

    Dock har inte alla lärare exakt likadan arbetstid, precis som arbetstiderna för en optiker eller psykolog kan variera. Så en del lärare kan och vill erbjuda kvällstider, precis som en del läkare och tandläkare. Andra vill och kan erbjuda tidiga morgontider, före lektionerna. Andra kan bara erbjuda tider 8-16, eftersom det är så arbetstiden är fördelad.

    Jag tycker att det är alldeles riktigt att lärare lägger samtal under sin arbetstid. Men jag tycker samtidigt att den lärare som vill sitta ett par kvällar och har utrymme att göra så måste tillåtas att göra det. Allt kan inte vara prick lika för alla lärare och skolor. Har man exempelvis sina egna barn varannan vecka kanske det passar utmärkt att sitta till 18.30 varje kväll den vecka man inte har barnen, något som den som hämtar 16.30 varje dag inte har möjlighet till.

  • Äldre 20 Feb 07:09
    #4

    Jag har också bara förskolebarn, men här läggs också allt på dagtid. Det känns självklart, och så har man barnomsorg under tiden. Skönt att slippa skaffa barnvakt.

    Vi vill helst ha morgontider, och har hittills alltid fått komma 7.30. Helt perfekt.

  • Äldre 20 Feb 07:46
    #5

    Vi har under ord. arbetstid och det är bra för då slipper man ordna med barnvakt plus att jag skulle inte kunna begära att lärarna la 25-30 möten på sin fritid kontra att jag flexar en timma eller två.

  • Äldre 20 Feb 07:47
    #6

    Jag jobbar som lärare och där jag jobbar har vi fått direktiv att utvecklingssamtalen i första hand ska ligga under arbetstid. Lägger vi det någon annanstans ska vi känna att vi kan kompa ut det sen (inte ha vikarie till lektioner då alltså utan kanske man har planeringstid på morgon eller eftermiddag och då kan kompa). Sen är det upp till var och en hur man vill lösa detta!

    Jag brukar erbjuda tider under min arbetstid, men märker jag att någon förälder verkligen inte kan (och har en bra anledning till att inte kunna) så brukar jag lösa det genom att ha samtalet tidigt på morgonen eller lite senare på eftermiddagen (men aldrig kvällar).

  • Sticka
    Äldre 20 Feb 08:00
    #7

    När jag gick i skolan jobbade mina föräldrar på annan ort och hade klart udda arbetstider. Min lärare löste det enkelt, vi hade utecklingssamtal på telefon. :) Jag hade inga problem i skolan så samtalet var snabbt fixat. Å andra sidan försökte mina föräldrar samordna sig i skolan en gång och då var läraren inte där, han var på Willys och handlade och hade helt glömt bort oss ;)

  • Äldre 20 Feb 20:34
    #8

    Mellan 15-18.30 ungefär brukar det finnas tider.

  • Äldre 20 Feb 21:23
    #9

    här läggs det oftast på kvällstid eller i direkt anslutning till att läraren slutar så det sker efter ordinarie arbetstid men i anslutning.


    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Äldre 20 Feb 21:50
    #10

    På sonens förskola låg tiderna på arbetstid eller i anslutning till.

    På jobbet (förskola) har vi infört ett nytt system. Vi tyckte det var skitjobbigt att det under ett par veckors tid alltid va kort en eller två pedagoger för att det va samtal och en del föräldrar hade svårt att komma. Så efter att ha fått godkänt från chefen så satte vi ett datum där föräldrar fick skriva upp sig från 14 och fram till 19.30. Vi fick alla samtal avklarade på en dag och föräldrarna kunde välja vad som passade bäst och kunde till och komma båda två om dom ville för det var lättare att ordna barnvakt lite senare på kvällen. Mycket uppskattat från alla håll alltså :)

Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?