• Äldre 28 Feb 19:58
    1585 visningar
    4 svar
    4
    1585

    Byta förskola

    Hej,

    Är det någon som har erfarenhet av att byta förskola för ett lite större barn? Min son kommer att vara nästan fem när vi flyttar i sommar.

    Jag tänker att det kan vara bra att flytta i samband med sommaruppehållet eftersom allt ändå känns lite nytt efter ledigheten. Hur tror ni är bästa sättet att göra med inskolning osv?

    Fördelen är ju att han är så stor så att vi kan prata om det, fast dessvärre säger han att han inte vill byta dagis Rynkar på näsan Tror ni att det skulle bli lättare eller svårare om vi skjuter på flytten ett år? Jag vill dock absolut flytta innan han börjar skolan eftersom skolorna där vi bor nu inte är särskilt bra.

    Han är som person väldigt påhittig och har därför blivit populär bland de andra barnen, men det känns inte som att han är så väldigt fäst vid något av dem. Däremot var han omåttligt förtjust (och jag med) i en av pedagogerna, men hon har ändå slutat nu, vilket han är lite ledsen för.

    Jag kanske också bör nämna att han är lite "speciell" med sina egna idéer om utseende mm. Han har långt lockigt hår och rosa overall t.ex och blir ofta tagen för flicka förstås. Där han går nu känner ju alla honom och han har för det mesta svar på tal om någon försöker reta honom, men det blir kanske svårare när han är ny i gruppen. För mig är det väldigt viktigt att han får vara som han vill och kan känna sig trygg med det.   

    Alla tankar och tips är väldigt välkomna då jag känner mig lite rådvill.   
       

  • Svar på tråden Byta förskola
  • Äldre 28 Feb 20:29
    #1

    Jag flyttade när min flicka var fem, gick bra.

  • Äldre 28 Feb 20:31
    #2

    Flyttar ni nu hinner sonen få vänner innan skolan nästa år. Men flyttar ni om ett år så får han det fort ändå så det spelar ingen större roll skulle jag tro.

  • Äldre 28 Feb 21:21
    #3

    Tack för svar! Jag tänkte precis så att han skulle hinna få kompisar innan skolan börjar.

    Fler tankar, erfarenheter...?  

  • Äldre 1 Mar 23:26
    #4

    Det är klart att han inte VILL flytta till en ny förskola men jag kan tycka att det är bättre att göra det nu som ni har tänkt än att vänta ett år till. Jag tror inte att han blir gladare av att vänta egentligen, det är inte som att ett extra år gör att han hinner bli mer förberedd än han hinner bli på dessa månader fram till sommaren.
    Bättre han hinner bo på sitt nya ställe i ett år innan skolan börjar, så blir det färre stora förändringar i taget.

Svar på tråden Byta förskola