• underl­igt
    Äldre 5 Mar 16:59
    35518 visningar
    9 svar
    9
    35518

    Maskerad, behöver tips!

    Hej!

    Är bjuden på maskerad, det är inget tema. Nu behöver jag hjälp med vad jag kan klä ut mig till. Kruxet är att jag är student och har inte så mycket pengar, så det allra bästa vore om jag kunde använda mig av saker som jag har hemma! :)

    Nå, har ni några förslag? :)     

  • Svar på tråden Maskerad, behöver tips!
  • Äldre 5 Mar 17:08
    #1

    Nu vet jag ju inte vad du har hemma.

    Men, många djur är faktiskt ganska lätt om man är bra på smink. Kolla upp sidor för ansiktsmålning för inspiration. Kläder som har samma färg som djuret, en svans som är snabbt ihopsydd för hand av överblivet tyg (och en meter fuskpäls kostar inte så mycket heller). Öron, betar, horn etc går att göra av papier-mache. Insektsvingar kan göras av plastfolie och ståltråd (eller så kan man köpa "älva-vingar" i leksaks/maskeradbutik), ett par stora solglasögon ger också en insektslik look.

    Klä ut dig till en subkultur du inte tillhör? Exempel på klädstilar är goth, fjortis, stekare, rockabilly, hipster, hippie, hårdrockare. Eller helt enkelt ett visst årtiondes klädstil.

    Klä dig till motsatta könet. Om du är en tjej kan du när du klär ut dig till kille även måla på skäggstubb eller mustasch med mascara.

    Klä ut dig till troll. Trasiga gamla kläder, möjligtvis en "tunika" gjort av en gammal säck, ruffsigt hår, svans (vilket inte är svårt eller dyrt att göra), sminka dig till fulare än vad du är. Om du har guldfärgade örhängen sätter du en sådan i ena örat.

  • underl­igt
    Äldre 5 Mar 17:15
    #2

    Tack så jätte mycket för tipsen! :) något ska jag nog kunna fixa. :)

  • Orcha
    Äldre 5 Mar 17:17
    #3

    Kartonger är användbara. Klä ut till dig Estonia, R2D2, en telefonkiosk eller något annat.
    Klippa hål för huvud, amar och/eller ben, lite färg och snören som håller upp det hela likt hängslen.
    Billigt och du är garanterat ensam om det.

    Tygremsor för mumie, ett gammalt urtvättat lakan kanske.

    Uteliggare, skitiga, trasiga kläder och en pava Tirnave.

    Burlesque/strippa om du är vågad, underkläder, höga klackar och horsminkning.
    Luder, lite mer påklätt men ändå avklätt.

    Planeter, flirtkulor i olika färger som målas och fästs med ståltråd, ansiktet är solen och knallgult såklart.

    Maskerad är kul!


    Ajsajt.
  • Äldre 5 Mar 17:44
    #4

    Bert Karlsson?
    Låtsas att du är på en nudiststrand?
    Djurgårdare?

  • underl­igt
    Äldre 5 Mar 18:03
    #5

    Haha, vilka roliga tips! Tack så mycket :)

  • Äldre 16 Jul 12:19
    #6

    Jag har ett gott budget tips - spöket laban - ta ett lakan och stick två hål för ögonen. 

    Ett annat alternativ är att köpa en dräkt som man kan använda flera gånger (på alla maskerader man blir bjuden på till höger och vänster). Jag har köpt en djurdräkt på  www.kigustore.se , rätt bra kvalitet - känns som att den kommer hålla till många fester! :)

  • masken­max
    Äldre 6 Sep 09:44
    #7

    Någon känd person om man är bra på att imitera. Eller någon sagofigur eller litterär figur.
    Kolla också med vänner (som inte ska på festen) om du kan låna något.
    Ofta är det någon som har något liggande.

    www.maskeradtips.net

  • Äldre 6 May 13:09
    #8

    Lite efter kanske, hehe. Menmen ville bara ge ett enkelt tips här, ifall någon fortfarande är på jakt. Finns mycket bra här!

    www.kalaskompaniet.se/sv/articles/691/maskeraddrak

  • Äldre 9 Jan 20:54
    #9
    Det är kanske lite sent, men bara tyckte att det här tråden.
    Jag rekommenderar:
Svar på tråden Maskerad, behöver tips!