• Anonym (Prins­essan)
    Äldre 7 Mar 08:01
    26273 visningar
    161 svar
    161
    26273

    Snart fyraåring som behöver komma ner på jorden?

    Min dotter ska börja dagis snart och jag är faktiskt lite orolig... Hon får alltid höra av omgivningen hur vacker osv hon är och det känns som det stigit henne lite åt huvudet. Hon kan stå och titta på sig själv i spegeln i evigheter och prata om hur söt hon är osv.. Och det säger hon även till andra.. 
    Jag blir orolig att hon kommer bli utstött på dagis eller nåt för att hon håller på så här..  

  • Svar på tråden Snart fyraåring som behöver komma ner på jorden?
  • Anonym
    Äldre 7 Mar 08:06
    #1

    Omgivningen? Bara eller?

  • Anonym
    Äldre 7 Mar 08:08
    #2

    Varför tror hon att det är något positivt att vara vacker och stå framför spegeln?

  • Anonym
    Äldre 7 Mar 08:08
    #3

    Ja, ni måste nog prata om utseende och om beteende. Hur är man mot andra? Vilka värden är viktiga i livet?

    Jag har dock svårt att tro att det enbart är omgivningen som gjort henne sån? Du har inte själv ett finger med i spelet? Klart man alltid tycker att ens egna barn är de finaste i världen, men du kanske varit lite dålig på att påpeka att det hon GÖR är vackert, inte bara hur hon ser ut?

  • Äldre 7 Mar 08:09
    #4

    Jag tycker det är bra att barn tyker dom själva är söta låt henne vara hon har ett bra självförtroende det är bra :)

  • Anonym (Prins­essan) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 08:09
    #5

    Vad menar ni? Hon får dagligen komplimanger för sitt utseende, både av främlingar och nära. Har inte tänkt så mycket på det tidigare och skrattat åt hennes ego, men nu börjar jag bli orolig istället..

  • Äldre 7 Mar 08:10
    #6

    Jag tycker nog inte att du behöver göra något åt saken. Förhoppningsvis kommer tjejen ha fullt upp med annat på förskolan, att hon inte har tid att tänka på sitt utseende så mycket. OM andra blir irriterade kommer hon märka det och sluta med beteendet. Det tror jag.

    Vuxna har en tendens att konstant berömma småbarn (t.ex utseendet), för att de inte vet vad de ska prata med barnet om :P Barn har så mycket annat att prata om med varandra, så jag tror att mer barnkontakt kommer lösa problemet av sig självt. Om inte kamraterna uppmärksammar henne (vilket de ofta inte gör i den åldern) när hon tycker att hon är söt, så kommer det inte kännas viktigt för henne att påtala det.

    Jag tror inte att detta kommer bli ett problem.

    Lycka till!
  • Anonym (Sissi­)
    Äldre 7 Mar 08:10
    #7

    Herregud ts. Jag tror du själv är en del i detta också. Hade ett sånt barn när jag var barnflicka och jag stoppade henne när hon började som din dotter med att hon även var stark snäll generös mm mm och att det INTE är viktigt att vara söt utan att det är bättre att vara en bra kompis.

  • Anonym (Prins­essan) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 08:12
    #8
    Anonym skrev 2013-03-07 08:08:43 följande:
    Ja, ni måste nog prata om utseende och om beteende. Hur är man mot andra? Vilka värden är viktiga i livet?

    Jag har dock svårt att tro att det enbart är omgivningen som gjort henne sån? Du har inte själv ett finger med i spelet? Klart man alltid tycker att ens egna barn är de finaste i världen, men du kanske varit lite dålig på att påpeka att det hon GÖR är vackert, inte bara hur hon ser ut?
    Givetvis får hon höra det av mig också, men jag försöker att tänka på att inte säga det för ofta.
  • Anonym
    Äldre 7 Mar 08:12
    #9
    Anonym (Prinsessan) skrev 2013-03-07 08:09:45 följande:
    Vad menar ni? Hon får dagligen komplimanger för sitt utseende, både av främlingar och nära. Har inte tänkt så mycket på det tidigare och skrattat åt hennes ego, men nu börjar jag bli orolig istället..
    Men jag ser inte riktigt sambandet? Jag har själv en 5-årig tjej som alltid får komplimanger för sitt utseende. Hur vackra ögon hon har, hur fint hår (hon ser inte nordisk ut så hon sticker ut).

    Men här hemma pratar vi inte utseende alls, utan vi bygger med klossar och hon får höra hur bra hon är på att bygga, rita mm. Jag har nog aldrig sett henne stå framför spegeln och beundra sig själv.

    Antingen är det bara din dotters personlighet eller så har ni som föräldrar också hakat på detta med att fokusera på flickans utseende. Lägger ni mycket tid på kläder, fixa håret mm för att se "fin" ut? Ni föräldrar kan ju vända detta om ni vill, men det kräver ju att ni jobbar lite på det. Och hon är ju 4 år och kan resoneras med.
  • Anonym (Prins­essan) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 08:13
    #10
    Anonym (Sissi) skrev 2013-03-07 08:10:51 följande:
    Herregud ts. Jag tror du själv är en del i detta också. Hade ett sånt barn när jag var barnflicka och jag stoppade henne när hon började som din dotter med att hon även var stark snäll generös mm mm och att det INTE är viktigt att vara söt utan att det är bättre att vara en bra kompis.
    Vadå herregud? Har jag nekat till det?
    Hon är jättesnäll och empatisk också och det betonar vi.. 
Svar på tråden Snart fyraåring som behöver komma ner på jorden?