• Anonym ($$$)
    Äldre 14 Mar 14:38
    2743 visningar
    19 svar
    19
    2743

    Hur mycket pengar köper du barnkläder för?

    Hur många barn har du och hur mycket köper du barnkläder för varje månad, i snitt? (och hur gamla är barnen?)

    Mina barn är 1, 3, 4 och 5, jag köper barnkläder för i snitt 1500kr/mån vilket känns mycket eftersom att de ärver mycket av varandra. De två äldsta har iofs samma storlek vilket gör att de inte kan ärva varandras kläder men vi köper det allra mesta på rea och en del begagnat. Planerar långt i förväg och köper ex nästa års vinterkläder på slutrean året innan etc.       

    Har både pojkar och flickor men de har alla "unisex" kläder som alla kan ha. Köper mest lindex, kappahl och hm men även pop och villervalla etc. på rean.  

  • Svar på tråden Hur mycket pengar köper du barnkläder för?
  • Äldre 14 Mar 14:56
    #1

    Oj. 100 kr/månad för alla tre barnen tillsammans. Max. Alla är under fem år.

  • Anonym ($$$) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 15:04
    #2

    Oj! Men, även för vinterskor, overaller, underställ etc.? Går de på förskola och behöver extra byten, mina gör det och behöver dubbelt av allt om inte 3 av allt (skor, stövlar, overaller, underställ, regnkläder etc.)

  • Äldre 14 Mar 15:06
    #3

    Mina barn är 7 & 4 år. Med både skor och kläder blir det nog ca 600 kr mån i snitt, mer än jag trodde... men man skulle kanske inte räkna med skor?

  • Äldre 14 Mar 15:09
    #4

    Ja, allt sådant. Köper begagnat ofta och har fått en hel del kläder av bekanta. Barnen ärver av varandra.

  • Anonym ($$$) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 15:13
    #5

    Jo, skor också tänkte jag! Jag har räknat med allt de har på sig. Jag tyckte att det blivit lite mycket senaste tiden men har iofs då också köpt mycket inför kommande år på rea men ändå väldigt mycket pengar när man kan klara sig på betydligt mindre som ni ger exempel på. Nu går de på ur och skur dagis och behöver väldigt mycket extra kläder, ssk ¨på vintern men ullunderställ, ullstrumpor och vantar, varma kämgor etc. men ändå... Får ta och fundera över hur mycket vi köper egentligen Hade förstått det om vi bara köpte nytt/till fullpris el dyra märken men det gör vi ju inte alls.

  • Anonym ($$$) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 15:22
    #6
  • Äldre 14 Mar 15:32
    #7

    Köper när jag tycker han behöver något och då köper jag det jag absolut känner för , inte så mycket hm kläder , skor och ytterkläder är väll det vi brukar kosta på oss overall ca 1300 kr skor 500-1000 kr kläder brukar väll ligga på 400-1500 beroende på vad vi känner för och vad det är lägger gärna mer pengar och att det är lite kvalitet än 1 hm tröja 60 kr som är utsliten efter 3 tvättar ...

  • Äldre 14 Mar 15:34
    #8
  • Äldre 14 Mar 15:35
    #9

    Jag handlar oxå det jag kan på rea och vanliga kläder ärver vi mycket så det köper jag sällan. Skor till äldsta ungen blir det många för han sliter så. Men 300 kr i månaden för varje barn är ju inte så mycket egentligen.

  • La Lola
    Äldre 14 Mar 15:37
    #10

    Jag handlar inte kläder varje månad.
    Så fort växer de ju inte ut det de har.

    Köpte 25 plagg + en täckjacka i höstas av en kompis för 500 kr.
    Efter det har jag väl köpt sammanlagt för kanske 600 kr
    (till Hedda då)

    Köper inte oftare till Alma heller.
    Hon fick kläder i julas och så köpte vi jeans häromdan tex.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 14 Mar 15:37
    #11

    Har ett barn, handlar kanske för 500-1000 kr i månaden.

  • Äldre 14 Mar 15:45
    #12

    Kanske 500 kr i månaden i snitt till äldsta. Den yngre ärver ju så honom har jag väl köpt för kanske 500-1000 kr totalt sedan han föddes för nästan ett år sedan.

  • Äldre 14 Mar 15:47
    #13

    Har en 8-åring & en bebis som borde kikat ut men surar i magen

    Har sån himla tur att ha en superduperbra secondhand-affär för barn i närheten. Har köpt massor av kläder där som ser splitter nya ut för en bråkdel av nypriset. Till exempel tröjor & jeans för mellan 30 & 70 kronor, Skor för sisådär 50 till 100 kronor, jackor & overaller ofta märkesgrejor (för att folk lämnar in sånt, inte för att jag väljer det) för 70 till 150 kronor, jättefina bebiskläder för 15 till 50 kronor plagget mm mm. Köper nytt  då & då naturligtvis men oftast bara vantar, strumpor & underkläder typ..
    Såvida det inte kommer superväxaperioder eller saker går sönder så handlar jag ca 3-4 ggr om året & då går jag först igenom vad som är för litet, slitet, sönder osv... Skulle tro att jag lägger väldigt lite på kläder jämfört med många. Har dessutom turen att ha familj i USA där kläder är mycket billigare än här så en hel del har köpts därifrån.

    Nyligen hade jag dock lite extra i plånboken & beslöt mig för att låta sonen fylla på sin garderob från ett köpcentra & då rök raskt 1200 spänn men det var han väl värd  

  • Anonym (gansk­a lite)
    Äldre 14 Mar 15:56
    #14

    Ganska lite! Har en syster som jag ärver av och så har jag en kompis som har bestämt sig för att bara ha ett barn och då får jag i princip alla kläder som dottern vuxit ur som hon har använt väldigt lite. Det är vissa grejer jag inte använder för det är inte min stil riktigt så en del använder jag som pyjamas och en del använder jag till vardags på min dotter. Jag tycker det är rätt kul att köpa å andra sidan men nu spenderar jag kanske i snitt ett par hundra i månaden. Köper jättemycket begagnat också.
    Jag håller faktiskt på att uppdaterar min egen garderob så shoppar jag kläder så shoppar jag åt mig själv, min dotter har tillräckligt så hon får vänta;)

  • Äldre 14 Mar 16:36
    #15

    I snitt typ 1000 kronor i månaden. Två barn, båda under 5 år.

  • Anonym ($$$) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 16:40
    #16

    Jag köper inte kläder varje månad heller men slår man ut det på ett år blir det ca 1500kr/mån Jag passar på att köpa alla vinterkläder på rean året/säsongen innan etc och då blir det ju en lite större utgift men den slipper man ju månaden innan vintersäsongen börjar

  • Äldre 14 Mar 16:52
    #17

    Oj vad jag känner mig slösaktig. Jag köper nog för 1000 spänn i månaden till ett barn. Jag menar alla ytterkläder, bra skor etc det blir en del. Jag handlar lite begagnat men mest nytt. Dock köper jag mest ekologiska kläder och det är lite dyrare. Sen gillar jag färgglada kläder till min pojke och de är oftast som jag hittar fina sådana hos märkena, och sällan de vanliga kedjorna. Nu blir det snart ett barn till i familjen men han/hon har ganska mycket att ärva så där förväntar jag mig inte någon större kostnad för kläder de första åren.

  • Anonym (Min baby)
    Äldre 14 Mar 18:44
    #18

    Min son är ej född än. Har nog köpt kläder för ca 1000:-

  • massor!

Svar på tråden Hur mycket pengar köper du barnkläder för?