• Äldre 14 Mar 19:53
    14389 visningar
    24 svar
    24
    14389

    Adoption från Ryssland

    Hej alla:) Idag fick jag och min man ett underbart besked! Vi ska börja samla papper för adoption till Ryssland genom BFA. Vi är så otroligt glada och förväntansfulla. Vi vill därför veta allt som har med Rysslands adoptioner att göra. Kanske är ni några där ute som oxå ska adoptera från Ryssland så vi kan följas åt i denna underbara resa!? Hälsningar Anna

  • Svar på tråden Adoption från Ryssland
  • Äldre 14 Mar 20:16
    #1

    Läs min blogg
    Http//langtantilldig.wordpress.com
    Vi var igång med adoption frän Ryssland och kom rätt långt.
    Har skrivit rätt mycket om det där. Den uppdateras inte mer få jag helt plötsligt blev gravid och vi fick avbryta.
    Stort grattis till ett stort steg i processen.

  • Äldre 14 Mar 20:20
    #2

    Tack så mycket Missme83:)
    Och grattis till er graviditet!

  • Äldre 14 Mar 21:57
    #3

    Tack så mycket.
    Stort lycka till! Det är en fantastisk resa ni gör

  • Äldre 18 Mar 15:08
    #4

    Hej - grattis!

    Vi ligger efter er i processen - vi har nyligen fattat beslutet att adoptera och kommer att påbörja föräldrautbildning nu i vår samt hemutredning i höst. Däremot är Ryssland det land som vi är mest intresserade av så jag hoppas att vi så småningom kommer att få samma möjlighet som ni att skicka våra papper dit  Vi köar hos både BFA och AC - och jag undrar ju såklart hur länge ni stått i kö innan ni fick beskedet att det var er tur?

    Spännande! Ser fram emot att följa er resa framöver.   

  • Äldre 19 Mar 20:53
    #5

    Hej miss gul:)

    Grattis till beslutet att adoptera. Vilken spännande resa vi har framför oss:)

    Vi har stått i kö hos BFA i ca 13 månader. Har dock stått i kö aktivt från november 2012. Så inte så jätte länge fast det känns som evigheter:) När ni är klara med er hemutredningen har ni ju bra ködatum. Det är ju kanon!

    Lycka till med allt:)

  • Selma1­966
    Äldre 10 Apr 19:14
    #6

    Vi adopterade från Ryssland för tre år sedan. Så jag kan bara önska er lycka till!

  • Selma1­966
    Äldre 10 Apr 19:16
    #7

    Finns en förening för de som ska eller har adopterat från Ryssland (även om vi inte gått med där själva). ffra.se/

  • Äldre 11 Apr 19:56
    #8

    Selma1966 va kul!
    Har du några tips att ge oss?
    Hur länge fick ni vänta på BB?
    Hur fungerade allt i Ryssland?
    Skriv gärna allt som du orkar:)

  • Selma1­966
    Äldre 11 Apr 21:28
    #9

    Oj, det finns så mycket att berätta om ... Har skrivit om det i tidigare trådar. Vi stod i kö i 4 år... vet inte om det är bättre nu. Ryssland hade just öppnats för adoption så vi trodde aldrig vi skulle komma så långt där utan stod i kö i flera länder. Moskva var bannlyst av adoptionsbyrån just då pga orimliga regler i Moskva. (Man fick inte veta vilket barn man skulle adoptera förrän vid första resan. Det innebar att flera fick en chock när de mötte sitt barn med grava handikapp som de inte varit förberedda på...). Men vi kom i kontakt med ett gäng volontärer som jobbar med att samla in kläder och prylar till hemlösa barn och barnhemsbarn som låg på sjukhus där. Genom dem fick vi reda på en liten pojke med SN som behövde familj. Vi frågade direkt vår byrå om de kunde hjälpa oss eftersom vi ville att allt skulle gå korrekt till. De var tveksamma först men när de insåg att vi genom volontärerna visste att han var öppen för internationell adoption, att barnhemmet var positivt och att adoptionsmyndigheten var positiv till det så skickade de en officiell förfrågan och fick ok på alla instanser. Så vi fick inte vår son genom kön som sådan även om det kunde hända när som helst. Men just då var vi en av väldigt få svenskar som adopterade från Moskva just då. Tror Moskva är med på listan igen. Men det kan ni säkert bättre än jag.

    Det var åtta ryska läkarintyg på plats som krävdes utöver de svenska. Dyrt och omständligt. Dessutom gällde de bara en kort tid så när vi åkte dit för vår andra resa till domstolstiden så var intygen inaktuella och fick göras om... för dyr peng igen...
    Läkarna var luriga och utläste både det ena och det andra ur provsvarerna. Som tur var så var tolken erfaren och tog dem under herrans tukt och förmaning ett par ggr bakom stängda dörrar. Ingen kan läsa lusen av en ryss som en annan ryss

    Barnhemmet var ocharmigt, slitet och rätt sorgligt eftersom det bara var till för barn med SN upp till 4 års ålder. Därefter ansågs de icke adoptionsbara och hämtades antingen av biologiska föräldrarna (vi såg många ryssar - som inte hade möjlighet att vårda sina barn hälsa på dem där... så de barnen var inte öppna för adoption) eller så hamnade de på mentalinstitutioner som enda barn bland vuxna patienter. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det. Vår sån är fullt frisk men har ett fysiskt handikapp. Att han ligger efter sina jämnåriga beror på den uppväxt han hade. Men han kommer ikapp med stormsteg. Men i Ryssland såg man knappt handikappade på gatorna, de göms undan. Inget är därför handikappanpassat.

    Jag rekommenderar alla som adopterat att spendera tid i landet. Vi passade på att stanna mellan andra och tredje resan (när vi skulle få hämta sonen efter att domen trätt i kraft 10 dagar efter domstolsbeslutet. Så i praktiken reste vi inte hem emellan. (Kan vara andra regler nu).

    Men det var lärorikt. Tolken blev vår livlina. Hon var väldig rysk, väldigt tråkig, dålig på att förbereda oss på vad som väntade längre än ett par timmar i förväg. Men hon banade vägen för oss, bråkade med byråkrater och gjorde ett storartat jobb. Vi hade aldrig klarat att adoptera utan byrån och därmed henne till vår hjälp.

    Fler än jag trodde talade engelska på restauranger. Men man får förbereda sig på att många även inte kan annat än ryska. Vi hade stor nytta av 1,5 termin ryskalektioner! Bara att lära sig artiga hälsningsfraser och ryska alfabetet var en stor hjälp. Så det är faktiskt mitt bästa råd: lär er lite ryska. Vi var absolut inte flytande... och vi har glömt det mesta redan... men att vara artig mot hotellpersonal och andra underlättar... de är inte kända för att dra på smilbandet och ser med skepsism på turister som ler och försöker charma dem. Att kunna läsa ryska alfabetet gjorde att vi inte åkte vilse i tunnelbanan och kunde läsa karta och gatunamnet.

    Man skulle ta med sig gåvor till barnhemspersonal, chauffören, tolken m fl. Lite känsligt... men tolken var bestämd och lotsade oss rätt. En del köpte hon till och med själv in åt oss utan att ta betalt (silkessjalar och smink). Annat köpte vi på plats (nescafe och choklad etc) och annat tog vi med hemifrån.

    Förbered frågor ni vill ställa till barnhemmet! Det är stressigt och svårt att slå sig ner i lugn och ro med personalen och få svar. De ser det inte som helt naturligt att svara på alla frågor och tyckte nog en del var onödigt De anser inte det är självklart att man får reda på vilka biologiska föräldrarna är (om man ens vet). Ryska adoptivföräldrar håller det än i dag ofta hemligt för barn och omgivning att de adopterat. Men försök klämma dem på allt ni kan. Jag försökte få svar i förväg och även där om sonen var allergisk mot något. Vore ju bra att veta om vi behövde flytta våra katter till någon annan etc. Men deras attityd var: Allergisk? Varför då? Ryska barn är aldrig allergiska! De hade ju rätt som tur är Sonen var inte allergisk...

    Jag tycker det är otroligt skönt att ha Ryssland "så nära" trots allt så vi kan t o m ta en kryssning dit när sonen blir lite äldre. Det är ju lättare än när man ska resa över halva jorden. Jag har varit där själv med jobbet en gång sedan dess, vilket var en så fik upplevelse (även om det inte var samma stad).

    Det finns en förening för ryska adoptivfamiljer här i Sverige: ffra.se/ Vet inte hur de är för vi har faktiskt inte hunnit med. Vi har fullt upp med andra föreningar med mer inriktning på sonens funktionshinder istället.

    Det finns många bloggar, särskilt amerikanska, om adoptioner av ryska barn. Googla! Jag lusläste allihop, även om amerikanerna nu är stoppade i Ryssland (sorgligt). Men ni kan säkert läsa om hur deras adoptioner gick fram tills för några år sedan. Väldigt intressant och lärorikt närande sitter hemma och väääääntar!

    Lycka till allihop!

  • Äldre 13 Apr 21:00
    #10

    Åhhh tusen tack Selma1966! Jag och min man suger verkligen åt oss all fakta vi kan komma över. Ska kolla efter amerikanska bloggar nu oxå:)
    Nu när du berättade din historia här vet jag att jag läst den i någon annan tråd:)
    Va hemskt med hur de behandla SN barn! Känns väldigt gammalmodigt!
    Jag har förstått att man ska ha med sig massa gåvor till alla man träffar. Men hur mycket ska man ha med sig till barnhemmet och till alla andra personer man kommer i kontakt med? Jätte svårt ju!
    Min man har läst ryska på gymnasiet o lite sitter kvar, men vi tänker lära oss lite till:)
    Tusen tack igen för att du tog dig tid o ge oss dina tips:)

Svar på tråden Adoption från Ryssland