• ivyivy­ivy
    Äldre 15 Mar 10:58
    2971 visningar
    7 svar
    7
    2971

    Vill inte lämna bebis!

    Hej!

    Jag är föräldraledig med min första som nu är nio månader. Jag har inte velat lämna bebisen alls, vilket nu börjar bli ett problem. Jag borde ju kunna åka iväg några timmar och träna exempelvis utan att må dåligt kan en ju tycka? Om inte annat så för min sambos skull. Det känns orättvist att bara jag ska få "ensamtid" med bebisen... Någon som känner igen sig? Har det isf gått över av sig själv eller är det något ni varit tvungna att jobba på?

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Vill inte lämna bebis!
  • Äldre 15 Mar 11:08
    #1

    Man måste släppa på kontrollen. Varför mår du dåligt av att lämna bebis till pappan? Vad ska hända?
    Jag kunde känna samma sak att 'jag vet ändå bäst' men jag var tvungen att bara strunta i den känslan.

  • ivyivy­ivy
    Äldre 15 Mar 11:17
    #2
    SuzR skrev 2013-03-15 11:08:57 följande:
    Man måste släppa på kontrollen. Varför mår du dåligt av att lämna bebis till pappan? Vad ska hända?
    Jag kunde känna samma sak att 'jag vet ändå bäst' men jag var tvungen att bara strunta i den känslan.
    Jag är inte orolig att något ska hända, har bara någon slags separationsångest :( Jag litar verkligen på min sambo, det är inte det! Tycker bara att det känns sorgligt... Obs är medveten om att det låter tramsigt. Hoppas mest på att det ska gå över när jag slutat amma helt, men det kanske är orealistiskt. 
  • Äldre 15 Mar 11:41
    #3

    Funkar det för dig så är det väl helt ok. Det måste ju såklart funka för sambon också! Men om ni tycker att livet funkar bra såhär just nu så kör på. Det finns ju ingen poäng i att lämna bebisen bara för att. Livet med små barn ändrar sig hela tiden så bara för att du känner såhär nu betyder inte att du kommer göra det alltid. Det viktiga är ju att du respekterar din sambo och barnet och inte bara sätter dina egna känslor först.

  • Äldre 15 Mar 11:43
    #4

    fast att sitta klistrad vid sin bebis 24/7 känns väl sådär...det känns ju som något du vill bryta, annars hade du ju inte skrivit inlägget. Jag tror du bara ska tvinga dig iväg, du kan ju bara ta en promenad på 30 min och sen utöka och sen träna. Träning är ju bara positivt för dig ändå:)
    Din sambo kanske också vill ha lite egentid med bebis så att dom kan bonda. 

  • Äldre 23 Mar 22:56
    #5

    Börja korta vändor och utöka successivt. Börja att vara borta 30 min och öka om det går bra. Hos oss är det tvärtom, jag har inga problem att låta barnet vara ensam med pappan men mannen är rädd att det ska bli problem för det blev det när jag var på julbord med jobbet och dottern panikskrek och han kunde inte göra något. Jag förstår att det var jobbigt självklart men nu är det dags att vänja in både dotter och pappa med att vara ensamma med varandra, jag vet att det kommer funka!


  • Äldre 23 Mar 23:24
    #6

    Om det är något du själv vill förändra, gör som många föreslår, korta stunder (gå ett varv runt kvarteret) som utökas. Om det är något du tänker att du måste göra för någon annan, så strunta i det, såna saker förändras med tid ändå. Jag lämnar inte heller dottern några längre stunder, som längst när jag åker och tränar, men då är det verkligen bara fem minuter till träningen, 45 minuter träna och sen direkt hem igen. Jag ser ingen anledning till att lämna henne längre stunder än så, särskilt inte när hon är i separationsfasen och verkligen vill vara med sin mamma.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Mormor­07
    Äldre 5 May 18:11
    #7

    Det där visar ju att du verkligen har knutit an till din bebis, så fortsätt så och njut av tiden tillsammans! Pappans egentid med bebisen kommer, det ger sig automatiskt det där. Det kommer en tid då du känner behov av att vara fri från din lilla en stund, det är inget som behöver påskyndas och det är olika när det blir aktuellt.

Svar på tråden Vill inte lämna bebis!