• Ivanta
    Äldre 23 Mar 10:06
    1990 visningar
    7 svar
    7
    1990

    Tre eller fyra stenskott, dyrt?

    Hej!

    Jag köpte en "ny" bil, hela bilen är ii toppskick förutom framrutan som har tre eller fyra små stenskott i sig. Jag vill ju förstås åtgärda detta så att de inte blir värre. Vad jag har förstått det som går detta på självrisken och kostar bara några hundralappar, är det så? Är det "per hål" då eller kostar varje hål låt säga 200 att fixa? Haha ;)

    Någon som vet?

    Stenskottens storlek är typ som en 10-krona så jag är säker på att de går att fixa tror jag? 

  • Svar på tråden Tre eller fyra stenskott, dyrt?
  • Äldre 23 Mar 10:12
    #1

    Är det mindre än en 5 krona och inte beläget i ditt synfällt så kan man laga det. Annars blir det att byta rutan.
    Om du har glas försäkring så kan du få det gratis annars är det fullt pris som gäller.

    Bästa du kan göra är att ringa och fråga. 

  • Ivanta
    Äldre 23 Mar 10:20
    #2

    de sitter på passager sidan och ganska långt ner.
    Vad innebär fullpris?

    Jag vet att jag kan ringa, men jag väljer att fråga här först om någon har gjort något liknande.

  • Äldre 23 Mar 10:29
    #3

    Fullt pris innebär ju att du betalar vad det kostar att laga. 
    Ist för enbart självrisken, vad den ligger på beror ju på vart du går, Carglas eller Ryds mfl.
    Carglas kan du få gratis om du har glasförsäkring, på Ryds självrisk upp till 200kr och du har rätt försäkringsbolag. 

  • sLLi
    Äldre 24 Mar 20:14
    #4

    Vanligtvis brukar stenskott täckas av din försäkring. Byta framruta brukar ligga mellan 1500-2000 i självrisk.

  • Äldre 24 Mar 20:56
    #5

    Jag har fyra. Glasmästaren där jag bor (som även hanterar bilrutor) tog 200:- för att laga två av dem, det går via försäkring. Men han får inte ta fler än två per gång för då blir F-bolagen sura (det är rätt dyrt för F-bolagen detta) så jag får komma om en vecka igen och ta de andra två.

    /Puppa 

  • Fri 23 Apr 2021 13:34
    #6

    Var precis och skulle laga stenskott på Carglass, men eftersom rutan redan var lagad en gång och nu hade tre nya stenskott fick jag byta vindrutan istället. 
    Så frågan om det är dyrt att laga fyra stenskott gäller inte längre. 
    Försäkringsbolagen anser att rutan måste bytas efter tre lagningar.

    Här kan man läsa mer: 
    www.carglass.se/byta-vindruta

    ...alltid lär man sig något nytt. 

  • Fri 23 Apr 2021 13:34
    #7

    Var precis och skulle laga stenskott på Carglass, men eftersom rutan redan var lagad en gång och nu hade tre nya stenskott fick jag byta vindrutan istället. 
    Så frågan om det är dyrt att laga fyra stenskott gäller inte längre. 
    Försäkringsbolagen anser att rutan måste bytas efter tre lagningar.

    Här kan man läsa mer: 
    www.carglass.se/byta-vindruta

    ...alltid lär man sig något nytt. 

Svar på tråden Tre eller fyra stenskott, dyrt?