• Nornan

    Ständiga pikar

    Jag känner mig för det mesta trygg med min roll som förälder men på sistonde känns det bara som jag får mer och mer pikar om att jag gör fel osv. och allt eftersom hen blir äldre så känner jag hur trycket utifrån om att jag måste  komma bort från mitt barn ökar :(

    Barnet är 5 1/2 mån och när BVC (motsvarande bor i annat land) var här för 5 mån kontoll. Så tyckte hon minsann att jag skulle börja med gröt och den skulle blandas ut med modersmjölkersättning (?!), ammar fullt och trivs bra med det, viktuppgången har det heller inte varit något fel på väger nu ca 9,5 kg. Sen sa hon att eftersom jag inte kommer upp i 4 dl modersmjölkersättning när hon blir 6 mån så måste jag börja med järndroppar... Så det var som hon antydde att det var fel att jag har ammat så länge och inte gett modersmjölkersättning. Märkligt jag som trodde min mjölk var bra för mitt barn?!

    Nästa sak hon så snällt sa att -ja nu nattar ni väl hen i egen säng om kvällen... Nä det gör vi inte.. Fel bara där.. Vi samsover jag trivs väldigt bra med det. Nu somnar hen oftast vid 8 tiden av att jag ammar henne till sömns, oftast så lägger jag mig samtidigt och sitter med datorn då hon ofta kan sova lite oroligt första timmarna. Annars så brukar jag gå ner och slappa med sambon.

    Sen eftersom detta oxå är ett barnvagnsland så ska man ju tydligen för att vara en bra förälder ha barnet till att sova minst 1 gång om dagen i barnvagnen. Nu är jag ingen motståndare av vagn men tajmar jag det inte helt precis så får jag bara ett barn som skriker i vagnen (inte kul). Men som jag flera gånger ha fått höra, så gör ju barn så det är ju helt normalt att dom skriker och bråkar sig lite innan dom somnar... Då sover dom oxå gott, eftersom dom bränt lite energi.. Nä då går jag hellre med hen i selen så är vi båda nöjda och glada utan skrik..
    Fick även höra av en i mammagruppen som frågade när man kan börja låta barnet skrika sig till sömns (barnet var då 4 mån)...

    Idag fick jag höra av några kompisar som har barn i samma ålder att jag får passa mig för jag skämmer tydligen bort mitt barn (samsovningen och amning till sömns).
    Sen detta konstanta påpekande om kan mitt barn ligga själv och kan hen ligga på mage. Nu gillar hen bäst att vara i min närhet eller i mina armar, men varför ska det vara så negativt? Och varför ska jag alltid måste lägga ifrån mig mitt barn i en för hen främmande miljö?

    Här har man heller inte föräldraledigt lika länge men ändå 1 år, känner dock flera som placerar sina barn vid 6 mån hos dagmamma... Vilket för mig känns mer som förvaring än som att barnet kan få ut något positivt av det.

    Det tråkiga är att det har börjat gå på mig, jag har känt mig stressad med att börja med mat (har gett lite smakprover (max kryddmått), men det är ganska tydligt att hen inte är redo ännu vilket oxå har stressat mig. Så jag får verkligen påminna migsjälv om att det är ok hen är faktiskt inte ens 6 mån än!
    Jag vet inte, känner mig bara ensam i mitt val av att vara en nära förälder och alla pikarna gör ju att man efter ett tag börjar fundera på om man faktiskt gör rätt.

    Ville mest bara skriva av mig lite och hoppas lite på stöd om att vi inte är helt fel ute.

  • Svar på tråden Ständiga pikar
  • Natulcien

    Ni är verkligen inte fel ute. Det är alla andra som är ute och cyklar. Och det låter som om du, egentligen, är medveten om det också..?

    Allt det du skriver att ni gör är ju helt rätt.
    Jag tror att er lilla bebis mår jättebra och kommer att bli en trygg liten krabat om ni fortsätter i samma anda. Det bästa du kan göra för ert barn är nog att försöka skaka av dig alla dumma "råd" och allas tyckanden...

  • Notperfect

    Jag tycker att du ska besvara dessa påhopp med att du är från ett land där utvecklingen vad gäller ett barns behov har kommit betydligt längre än vad det gjort där du befinner dig nu..

    Du gör helt rätt TS så ta inte åt dig. Hälsa dem att min son är 11 månader och samsover med oss!


  • Nornan

    Tack, ja det känns ju rätt, men det känns bara tungt och tröttsamt att ständigt få dessa antydningar på att man gör fel...
    Det som är så tråkigt att även om man känner att man gör rätt så är man ju fortfarande osäker och man blir ju så lätt påverkad. Nä jag är verkligen glad för internet!

  • Nornan
    Notperfect skrev 2013-03-29 21:59:58 följande:
    Jag tycker att du ska besvara dessa påhopp med att du är från ett land där utvecklingen vad gäller ett barns behov har kommit betydligt längre än vad det gjort där du befinner dig nu..

    Du gör helt rätt TS så ta inte åt dig. Hälsa dem att min son är 11 månader och samsover med oss!
    Ja och då när man bor i ett land som heter Danmark så tycker man ju att det känns ännu konstigare... Tack för peppen :)
  • Notperfect
    Nornan skrev 2013-03-29 22:11:17 följande:
    Ja och då när man bor i ett land som heter Danmark så tycker man ju att det känns ännu konstigare... Tack för peppen :)
    Ja men där är dem ju lite lagom underliga. Har alltid tänkt på det när jag sett unga mödrar. Även om säkerligen inte alla föräldrar är så. De har enormt skumma saker för sig.
  • ToK

    Du gör helt rätt. Bröstmjölk är jättebra, sluta inte med det.
    Livsmedelsverket rekommenderar helamning till 6 månader så låt inte dom där knäppisarna påverka dig.

    Att samsova och amma till sömns är väl hur bra som helst! Vår dotter sov i vår säng tills hon var 2 år, funkade hur bra som helst och inget jag skulle gjort annorlunda. Visst pikade några men vi brydde oss inte det minsta.   


  • Annelie 76

    Efter 6 månader har barnet behov av lite mer järn än vad bröstmjölken innehåller, därför rekommenderas att man börjar med mat då. Men det är ju jättebra om ni kan ge ett järntillskott, då behöver du inte stressa över amningen.

  • Nornan
    Notperfect skrev 2013-03-29 22:34:06 följande:
    Ja men där är dem ju lite lagom underliga. Har alltid tänkt på det när jag sett unga mödrar. Även om säkerligen inte alla föräldrar är så. De har enormt skumma saker för sig.
    Haha! Ja dom är kankse inte normen men ja det är större skillnad än vad jag trott. Nästa för mig märkliga företelse är ju att det är svårt att hitta en bilstol efter babyskyddet som är bakåtvänt, hade ingen aning om att det i princip bara är i Sverige som man har koll på att små barn ska sitta bakåtvända. Folk tittar alltså märkligt och frågande på mig när jag berättar att jag vill att även nästa stol ska vara bakåtvänd.
  • Nornan
    ToK skrev 2013-03-29 22:40:55 följande:
    Du gör helt rätt. Bröstmjölk är jättebra, sluta inte med det.
    Livsmedelsverket rekommenderar helamning till 6 månader så låt inte dom där knäppisarna påverka dig.

    Att samsova och amma till sömns är väl hur bra som helst! Vår dotter sov i vår säng tills hon var 2 år, funkade hur bra som helst och inget jag skulle gjort annorlunda. Visst pikade några men vi brydde oss inte det minsta.   
    :) Tack för peppande ord!
    Nä nu får det bli lite paus i smakisarna så ska jag läsa på lite mer om BLW, tror det skulle passa oss bättre.

    Ja jag själv samsov med mina föräldrar till jag var ca 4-5 år varefter jag delade säng med min lillebror. Så för mig är det så konstigt att det verkar vara så märkligt för folk och att det väcker dom reaktionerna hos majoriteten här.
  • Nornan
    Annelie 76 skrev 2013-03-29 22:47:26 följande:
    Efter 6 månader har barnet behov av lite mer järn än vad bröstmjölken innehåller, därför rekommenderas att man börjar med mat då. Men det är ju jättebra om ni kan ge ett järntillskott, då behöver du inte stressa över amningen.
    Ja det kommer vi att göra och jag ser oxå fram emot att komma igång mer med maten. Jag har bara i efterhand stört mig mer och mer på BVC damen som la fram det hela med maten på ett sånt sätt. Sen blev jag själv lite tagen på sängen över att jag blev så stressad och påverkad av det hon sa.
Svar på tråden Ständiga pikar