• YTSHC
    Äldre 30 Mar 13:06
    5332 visningar
    38 svar
    38
    5332

    Yohio och Japan

    Tycker inte detta diskussionsämne passar i Bollibompa-tråden, så jag gör en ny.

    De flesta förstår väl att Yohios utseende kommer från den sjuka, japanska kulturen? Vi pratar en kultur med maximal polarisering, tunnelbanevagnar anpassade för kvinnor (för att de blir antastade i vanliga vagnar) och män som slutat ha sex med sina fruar för att det är bekvämare att kolla på (oftast tecknad) porr.

    Yohio ska föreställa en mangafigur, den saken råder det ingen tvekan om. I Japan är det populärt med cosplay, alltså då man klär ut sig till figurer från serier och spel. En mycket populär subgenre är crossplay då killar klär ut sig till tjejer och tvärtom. Trots detta är könsnormerna bland de striktaste i världen i just Japan. Går du in i en japansk bokaffär är alla serier strikt uppdelade efter målgrupp "tjejiga serier för killar och tjejer", "manliga serier för killar", "manliga serier för tonårskillar" osv. Allt är strukturerat.

    Serierna innehåller dessutom extremt mycket erotik, och det är inte ovanligt att barn och unga tonåringar sexualiseras till tusen. Den japanska högstadieflickan är en allmänt erkänd sexsymbol i Japan, vilket avspeglas i deras serier. Här skojas det friskt om gamla gubbar som dreglar även högstadieflickor och trosorna blottas på löpande band under de korta kjolarna.

    En serie som översatts och sålts i Sverige är GTO (Great Teacher Onizuka). Vet i vad den handlar om? Jo, en kille som är 22-24 år (minns inte exakt) och som vill bli lärare för att kunna ragga tonårsflickor. Serien börjar med att han sätter sig under en trappa för att spana in trosorna på 15-16-åringarna som går uppför den. Vid ett senare tillfälle ger han sina kvinnliga elever smisk på rumpan med en pinne medan de är upphängda i rep.

    Love Hina är en annan serie som sålts i Sverige. Här formas ett harem av unga tonårstjejer runt en fjantig kille, och serierutorna är fulla av snusk, nakna rumpor och sexuella anspelningar.

    Är det denna kultur vi vill ha till Sverige som Yohio indirekt sprider med sin manga-look? För ni kan ge er på att manga och anime kommer bli mer populärt i kölvattnet av denna artist.

  • Svar på tråden Yohio och Japan
  • Äldre 30 Mar 13:17
    #1

    Nu är det väl i och för sig inte Manga som Yohio förknippas med, utan Visual Kei - en musikstil med inriktning på denna typ av mode. Jag tror inte vi bör blanda ihop manga med visual kei, det är två olika saker.

  • Neko
    Äldre 30 Mar 13:20
    #2

    Det är redan populärt så jag vet inte om Yohio kommer att påverka det så mycket. Det finns negativa aspekter av alla kulturer och det finns mycket positivt med manga/animekulturen också. Och för att Yohio gillar vissa aspekter av japansk kultur behöver det inte betyda att han gillar alla.

    Visst finns det sexistiska drag i manga men det finns det även i amerikanska serier, de ser bara lite annorlunda ut och eftersom vi är mer vana vid amerikansk kultur så ser vi sexismen i japansk kultur mycket tydligare. Det betyder inte att det är mer av den.

    Visst är harem-manga populärt men det finns den motsatta varianten också där killar flockas runt en tjej, tex fushigi yuugi eller suzumiya haruhi för att nämna några. Finns säkert bättre exempel.

    Det kan också vara värt att nämna att Sverige är ett av de land som har mest våldtäkter medan Japan ett av de som har minst. Kanske fungerar skyltarna i tunnelbanan?

    När jag var i Japan så kände jag mig aldrig antastad och såg inte heller någon annan bli det. Man kunde lämna sin mobiltelefon på ett bord på ett cafe när man gick på toa utan att någon stal den till och med.

  • Neko
    Äldre 30 Mar 13:20
    #3

    Visual kei är säkert påverkat av manga men jag håller med om att det är två helt olika saker.

  • YTSHC
    Äldre 30 Mar 13:25
    #4
    Neko skrev 2013-03-30 13:20:01 följande:
    Det är redan populärt så jag vet inte om Yohio kommer att påverka det så mycket. Det finns negativa aspekter av alla kulturer och det finns mycket positivt med manga/animekulturen också. Och för att Yohio gillar vissa aspekter av japansk kultur behöver det inte betyda att han gillar alla.

    Visst finns det sexistiska drag i manga men det finns det även i amerikanska serier, de ser bara lite annorlunda ut och eftersom vi är mer vana vid amerikansk kultur så ser vi sexismen i japansk kultur mycket tydligare. Det betyder inte att det är mer av den.

    Visst är harem-manga populärt men det finns den motsatta varianten också där killar flockas runt en tjej, tex fushigi yuugi eller suzumiya haruhi för att nämna några. Finns säkert bättre exempel.

    Det kan också vara värt att nämna att Sverige är ett av de land som har mest våldtäkter medan Japan ett av de som har minst. Kanske fungerar skyltarna i tunnelbanan?

    När jag var i Japan så kände jag mig aldrig antastad och såg inte heller någon annan bli det. Man kunde lämna sin mobiltelefon på ett bord på ett cafe när man gick på toa utan att någon stal den till och med.
    Det beror på att man i Japan inte definierar våldtäkt på samma sätt som vi gör i Sverige. Hade man delat definitioner och fler förtryckta flickor vågat anmäla utan att känna skam inför familjen kan du ge dig på att Japan legat i världstoppen på våldtäkter - särskilt mot barn och tonåringar.

    Visual kei härstammar ju från manga! Manga har varit populärt i Japan sedan 70-talet, Visual kei dök upp på 80.talet... nuff said.

    Och ja, det finns en extrem sexism åt båda hållen, men gör det saken bättre? Är det bra att våra ungdomar läser serier med massor av snusk och sex, och där väldigt unga skolflickor (oftast) framställs som sexobjekt för äldre herrar?
  • Neko
    Äldre 30 Mar 13:40
    #5
    YTSHC skrev 2013-03-30 13:25:45 följande:
    Det beror på att man i Japan inte definierar våldtäkt på samma sätt som vi gör i Sverige. Hade man delat definitioner och fler förtryckta flickor vågat anmäla utan att känna skam inför familjen kan du ge dig på att Japan legat i världstoppen på våldtäkter - särskilt mot barn och tonåringar.

    Visual kei härstammar ju från manga! Manga har varit populärt i Japan sedan 70-talet, Visual kei dök upp på 80.talet... nuff said.

    Och ja, det finns en extrem sexism åt båda hållen, men gör det saken bättre? Är det bra att våra ungdomar läser serier med massor av snusk och sex, och där väldigt unga skolflickor (oftast) framställs som sexobjekt för äldre herrar?
    Ditt första påstående vill jag gärna ha en källa på, annars låter det bara som din egen tolkning. Visst är det inte ovanligt i japan att tonåringar har sex med vuxna men det är ganska låg väg att gå till att påstå att det oftast är ofrivilligt. Att det skulle vara vanligt med våldtäkter mot barn (dvs 0-11 år) är något jag också vill ha en källa på, varför skulle det vara så?

    Som sagt, i manga finns allting och det kan lika gärna vara tvärtom, att skolpojkar är sexobjekt till lärarinnan... men huruvida sånt är bra att läsa för barn är ju en annan sak. Det finns ju fina kärlekshistorier också, de kan man ju läsa istället.
  • YTSHC
    Äldre 30 Mar 13:43
    #6
    Neko skrev 2013-03-30 13:40:43 följande:
    Ditt första påstående vill jag gärna ha en källa på, annars låter det bara som din egen tolkning. Visst är det inte ovanligt i japan att tonåringar har sex med vuxna men det är ganska låg väg att gå till att påstå att det oftast är ofrivilligt. Att det skulle vara vanligt med våldtäkter mot barn (dvs 0-11 år) är något jag också vill ha en källa på, varför skulle det vara så?

    Som sagt, i manga finns allting och det kan lika gärna vara tvärtom, att skolpojkar är sexobjekt till lärarinnan... men huruvida sånt är bra att läsa för barn är ju en annan sak. Det finns ju fina kärlekshistorier också, de kan man ju läsa istället.
    Vänta nu, påstår du att sex med unga tonåringar är OK?!?!?! o_0

    Med tanke på ditt kattnamn kanske du själv är ett fan av Japan? Vill försvara din rätt till snuskiga pedofilserier och haremsexism.
  • Neko
    Äldre 30 Mar 13:51
    #7
    YTSHC skrev 2013-03-30 13:43:23 följande:
    Vänta nu, påstår du att sex med unga tonåringar är OK?!?!?! o_0

    Med tanke på ditt kattnamn kanske du själv är ett fan av Japan? Vill försvara din rätt till snuskiga pedofilserier och haremsexism.
    Jag påstår att det är lagligt i Japan och huruvida det är okej eller inte beror på vilken etisk syn man har. De har en annan syn på vad som är moraliskt rätt och fel där och vad jag vet så är det enbart okej att ha sex med tonåringar då tonåringen själv har tagit initiativ till det. Sedan hurvuvida gränsen ska gå vid 12, vid 15, vid 18 eller 20 år är en annan fråga. Det vet jag för lite om för att svara på, det verkar högst individuellt när man är mogen för det. Själv var jag inte mogen vid 15 år men jag utesluter inte att någon annan kan vara det.

    Ja, jag är fascinerad av Japan, men jag är inte så förtjust i haremmanga. Jag tycker att de är lite fåniga faktiskt. Inte skrämmande eller högst omoraliska utan fåniga. Men det är ju jag. Jag tycker inte att de är värre än tex 50 shades of gray eller twilight när det gäller att sätta ett bra exempel för tonåringar. Sedan visst finns det riktigt grov mangaporr också men det är ju inte tänkt för barn direkt. Det finns supergullig barnmanga också, titta tex på Card Captor Sakura. Där är huvudpersonen i mellanstadieålder och tänkt för barn i den åldern.
  • getama­n
    Äldre 30 Mar 14:08
    #8

     


    YTSHC skrev 2013-03-30 13:43:23 följande:
    Vänta nu, påstår du att sex med unga tonåringar är OK?!?!?! o_0

    Med tanke på ditt kattnamn kanske du själv är ett fan av Japan? Vill försvara din rätt till snuskiga pedofilserier och haremsexism.
    Jag förstår inte varför Neko bara för sitt namn skulle försvara en massa snuskiga serier. Jag vet inte var du fått all den här informationen som du så stolt bär på men tycker du borde öppna ögonen och sluta dra allting över en kam. Allt som heter manga och anime är inte snusk, våld och porr. Det var ett uttryck som fanns på 80-talet när någon började importera just sådana serier från Japan (inte bara i Sverige), men det är mer än bara snusk. Det kanske är bortom din kännedom men den tecknade Mumintrollet som gått i omgångar på svensk TV sedan mångas barndom är japansk (inte figuren i sig förvisso men serien) och den är tamefan inte snusk. Som sagt, jag undrar vad du fått alltifrån som du skriver om, jag får en känsla av att du stör dig så in i norden på Yohio, kanske är avundsjuka, inte vet jag, eller så är det någonstans du hört eller fått för dig att bara för att Yohio råkar vara med i Melodifestivalen och blir populär bland ungdomarna så kommer de att förespråka våld och snusk.

    Finns otaliga exempel på snusk som förekommer i Melodifestivalen med halvnakna sångerskor som står och rör sig utmanande på scenen (Yohio hade iaf kläder på sig) som likväl skulle kunna förespråka snusk. Det tycker jag är lika osmakligt som du tycker att Yohio är.
  • Zizzy Zimsso­n
    Äldre 30 Mar 15:11
    #9
    YTSHC skrev 2013-03-30 13:06:50 följande:
    Tycker inte detta diskussionsämne passar i Bollibompa-tråden, så jag gör en ny.
    Naw. Gick den andra tråden inte som du ville? Tungan ute
  • Äldre 30 Mar 15:30
    #10

    TS, har du varit i japan? Mer än en vecka på Disneyland Tokyo, då? Eller har du bara sett vad som visas på tv/film, sett diskusionerna i tidningar? För du hade fan inte många rätt, och inte mycket förståelse för kulturen.......


    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Yohio och Japan