• Äldre 31 Mar 09:43
    5951 visningar
    22 svar
    22
    5951

    Varför bajsat vår katt på golvet?

    Vi har en katt som är 10 månader ungefär..och hon har alltid gått på katt toan..men nu har hon börjat bajsa på golvet i rummet innanför tvättstugan ( hon har katt toan i tvättstugan, och vi har ett torkrum i anslutning till tvättstugan) katt toan är alltid ren,men vi satte ut en toa även i rummet där hon bajsat på golvet och hon har gjort i den också..så vi trodde att det berodde på att hon kanske ville ha toan längre in..men nu idag har hon bajsat på golvet bredvid den nya katt toan också... Har upptäckt att hon är dräktig,men bara kanske i v 3 ( har haft ett antal katt kullar tidigare så jag kan detta med kattdräktighet, vet bara att katten kan bli dålig i magen i slutet av dräktigheten) Vad tror ni detta kan bero på? Vill inte ha en katt som t.ex börjar bajsa här uppe i huset där barnen är, har små barn.


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Varför bajsat vår katt på golvet?
  • Äldre 31 Mar 10:03
    #1

    Jag har två katter 5 och 4 år, inte bröder. De är som sagt två hankatter. Mina båda hade första året "svårt" att gå på låda, då fick jag tips av veterinären att klippa/trimma de lite bak under svansen + byta sand.. De liksom bajsade inte på golvet med flit, det hängde kvar och de fick inte bort det. Och det hjälpte faktiskt, idag har de aldrig mer bajsar på golvet och då klipper jag typ 2 gånger per år :) idag kör jag även med evercleansand :)

  • Zizzy Zimsso­n
    Äldre 31 Mar 10:13
    #2
    bebis maj 12 skrev 2013-03-31 09:43:08 följande:
    Har upptäckt att hon är dräktig,men bara kanske i v 3 
    Om det är första gången hon är dräkigt är det kanske bara nervositet. Rädsla inför det ovana.

    Många katter kissar och bajsar utanför lådan när de är stressade eller missnöjde. Jag hade nog inte oroat mig.

    Se till att ha bra sand dock som inte blir äcklig direkt. Jag klarar bara av att använda EverClean. Den är dyr men dryg. 
  • Äldre 31 Mar 11:13
    #3

    Varför låter du en så ung hona få ungar?? Hon är ju bara tonåring själv!!! Att hon bajsar utanför lådan kan ha med mycket att göra - smärta, hormoner, missnöje över lådsituationen, nåt familjen gjort, nåt i hemmet katten inte tycker om, osv.

  • Äldre 31 Mar 12:12
    #4

    Först och främst tycker jag att det är beklämmande att en så ung katt ska behöva gå igenom dräktighet och förlossning!Gråter


    När det gäller bajsandet tror jag att det har med lådan att göra. Hon kanske inte vill bajsa på samma ställe som hon kissat (dvs vill ha 2 lådor i närheten av varandra). Eller så är det utformningen på lådan eller innehållet som är obehagligt när hon ska bajsa. Lådorna bör vara stora och öppna, innehålla rikligt med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand (t.ex. Pussi Kompakt, Extreme classic eller EverClean). Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll.


    Finns det fler katter i hushållet bör antalet lådor anpassas efter det. Lika många lådor som antal katter + en extra.

  • Äldre 31 Mar 12:13
    #5

    Flörtgubben hamnade av misstag på inlägget ovan!

  • Äldre 31 Mar 13:33
    #6

    Tack för svar! Vill bara säga att jag har aldrig vart med om en katt som tagit ungar så tidigt, utan våra katter har tagit ungar ca ett halvår efter dom fyllt ett år. Kan katten helt plötsligt bli anti den kattsand som hon alltid vart van vid? Vi har två lådor nu...ska prova att byta sand...


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Äldre 31 Mar 13:39
    #7
    bebis maj 12 skrev 2013-03-31 13:33:28 följande:
    Tack för svar! Vill bara säga att jag har aldrig vart med om en katt som tagit ungar så tidigt, utan våra katter har tagit ungar ca ett halvår efter dom fyllt ett år. Kan katten helt plötsligt bli anti den kattsand som hon alltid vart van vid? Vi har två lådor nu...ska prova att byta sand...

    Ja, katter kan trots obehag använda en låda prickfritt t.o.m. i flera år tills de en plötsligt inte står ut längre, så det är absolut värt att byta till en bättre sand. Och det ska vara mycket sand i lådorna.
  • Äldre 31 Mar 16:58
    #8
    bebis maj 12 skrev 2013-03-31 13:33:28 följande:
    Tack för svar! Vill bara säga att jag har aldrig vart med om en katt som tagit ungar så tidigt, utan våra katter har tagit ungar ca ett halvår efter dom fyllt ett år. Kan katten helt plötsligt bli anti den kattsand som hon alltid vart van vid? Vi har två lådor nu...ska prova att byta sand...

    Man låter inte en katt gå okastrerad ute. Katter är fertila från att de är ca 6 månader. En så ung katt som din kan ta stor skada av att vara dräktig och risken är stor att hon är för ung för att vara en bra mamma - hon är ju fortfarande ungkatt.


     


    Jag tror inte att det är kattsanden det är fel på, utan andra saker i hennes tillvaro som jag skrev i tidigare inlägg.

  • Äldre 31 Mar 19:30
    #9

    Kastrera katten och abortera fostren. Fruktansvärt oansvarigt att låta en så ung katt bli dräktig, hoppas du har mycket pengar om det blir kejsarsnitt.

  • Strawl­iiq
    Äldre 31 Mar 23:11
    #10
    nemo1 skrev 2013-03-31 19:30:12 följande:
    Kastrera katten och abortera fostren. Fruktansvärt oansvarigt att låta en så ung katt bli dräktig, hoppas du har mycket pengar om det blir kejsarsnitt.
    Så det är lika oansvarigt för tonåringar att ha sex ? 

    Har katten blivit på smällen så har den det. Inget hon kan göra åt saken.
    Katter blir könsmogna vid 6 månaders ålder så vad är det som säger att hon inte kan klara av att föda?

    Min bästaväns katt på 8 månader fick precis 2 perfekta små ungar.
    Gick hur bra som helst.

    Så ska du klaga kan du göra det någon annan stans.
    Den här tjejen ville ha svar och hjälp, inte massa påhopp!

    Tack för mig. 
Svar på tråden Varför bajsat vår katt på golvet?