• Äldre 31 Mar 14:40
    11912 visningar
    11 svar
    11
    11912

    Majsenamjöl, Vad är det?

    Hittade ett mycket gammalt recept på bröd & där står det att man ska pensla på brödet med vatten & Majsenamjöl, Vad är det?
    Varit inne på matvarubutiker & frågat men INGEN vet VAD det egentligen är!?Förvånad
    Undrar om det bytt namn?

    Någon vänlig själ som vet?

    Tacksam för svar..{#emotions_dlg.flower} 

  • Svar på tråden Majsenamjöl, Vad är det?
  • Äldre 31 Mar 14:48
    #1

    Majsena, eller Maizena, som de heter nu för tiden, är ett märke, (under ett annat märke, tror jag.) De har majsmjöl, majsstärkelse och ljus och mörk redning i sitt sortiment. Majsmjöl och majsstärkelse står i min affär i mjölhyllan, redningen står bland buljong, soja, torra såser, majonäs..... udda hylla....

    Kolla efter gula boxar när du står vid dessa hyllor.  


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Äldre 31 Mar 14:50
    #2

    www.maizena.se/ konstigt att ingen vet vad det är. Men det är majsmjöl :)

  • Rock
    Äldre 31 Mar 14:58
    #3

    När du frågar om det, tänk på att betoningen ligger på e. Maizeeeena :)

  • Äldre 31 Mar 15:13
    #4

    Men det står majsenamjöl.. Jag trodde oxå först att det var maizena.. 

  • castaf­iore
    Äldre 31 Mar 15:17
    #5

    det är majsstärkelse som avses. Märket spelar nog ingen roll.

  • Äldre 31 Mar 16:05
    #6
    GreatMaffian skrev 2013-03-31 15:13:00 följande:
    Men det står majsenamjöl.. Jag trodde oxå först att det var maizena.. 
    Du sa att receptet är gammalt. Jag vet inte när de ändrade stavningen, men jag vet att jag själv har gamla recept där det stavas "på svenska". De menar majsmjöl/majsstärkelse. Maizena var först i detta landet med det, under namnet majsena......
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Äldre 31 Mar 21:03
    #7
    Aniiee skrev 2013-03-31 16:05:30 följande:
    Du sa att receptet är gammalt. Jag vet inte när de ändrade stavningen, men jag vet att jag själv har gamla recept där det stavas "på svenska". De menar majsmjöl/majsstärkelse. Maizena var först i detta landet med det, under namnet majsena......
    Aniiee skrev 2013-03-31 16:05:30 följande:
    Du sa att receptet är gammalt. Jag vet inte när de ändrade stavningen, men jag vet att jag själv har gamla recept där det stavas "på svenska". De menar majsmjöl/majsstärkelse. Maizena var först i detta landet med det, under namnet majsena......

    Tack för ditt svar {#emotions_dlg.flower}Du har säkert rätt
    Ett STORT tack!
    Ska pröva

    Mvh
    GreatMaffian 
  • Äldre 31 Mar 21:23
    #8

    Själv tycker jag att majsmjöl och maizena är olika saker? Majsmjöl är gult och använder man till tacoskal, maizena är ett vitt pulver (ser ut som florsocker) och används till redning av såser. Eller är jag helt ute och cyklar?

  • Äldre 31 Mar 21:26
    #9
  • Äldre 31 Mar 21:35
    #10
    pigglet skrev 2013-03-31 21:23:09 följande:
    Själv tycker jag att majsmjöl och maizena är olika saker? Majsmjöl är gult och använder man till tacoskal, maizena är ett vitt pulver (ser ut som florsocker) och används till redning av såser. Eller är jag helt ute och cyklar?
    Jo, majsmjöl och majsenamjöl är olika saker. Det senare syftar på majsstärkelse, alltså maizena som det heter nu för tiden.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Äldre 31 Mar 21:39
    #11

    Hmmm.... det är väl jag som förvirras av cornflour/cornmeal......  


    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Majsenamjöl, Vad är det?