• Anonym (undra­r)
    Äldre 31 Mar 17:16
    1614 visningar
    1 svar
    1
    1614

    Introducera 2:a språk

    Hej,

    Jag skulle vilja introducera andra språk än svenska lite då och då till mitt barn men vet inte hur.
     tex spanska och engelska så att barnet får en grund och lättare snappar upp de språken senare i livet.
    Hur gör jag det? Finns det något som tex goboken på spanska? eller att man kan köpa spel, ex memory på spanska eller engelska?

    Tack

  • Svar på tråden Introducera 2:a språk
  • Äldre 14 Apr 21:13
    #1

    Hej,

    Intressant fråga. Först undrar jag förstås varför du vill introducera ett andra språk. Det är verkligen kul att kunna flera språk, men faktiskt inte så svårt, om man har rätt motivation, även när man är äldre. Det är så klart lättare att lära sig uttal när man är liten och det brukar vara lättare för barn att använda sig av sina nya språkkunskaper än för vuxna. 

    Det bästa sättet att lära sig ett nytt språk är från en modersmålstalare. Om du inte själv har spanska eller engelska som modersmål är det därför inte att rekommendera att du lär ditt barn ett andra språk. Det blir bara förvirrande och kommer inte att kännas naturligt för ditt barn. Jag vet att det finns skolor/kurser för små barn på engelska och kinesiska i vissa städer, där barnen leker med en modersmålstalande på engelska eller kinesiska. Ett annat alternativ kanske är att ha en barnvakt/någon som kommer och leker med ditt barn hemma på engelska eller spanska. Eller så kanske ni kan åka till ett land på en längre semester där något av språken talas. 

    Det man vet är att barn har lättare att lära sig andra språk, men det som brukar hända dem som får lära sig ett andraspråk som barn (och som inte är ett modersmål) är att de glömmer bort det de lärt sig ganska snabbt, om man inte uppehåller det och bygger på det hela tiden. Det innebär alltså att om du börjar lära ditt barn spanska nu så måste du fortsätta ge ditt barn träning i spanska hela tiden fram tills att ditt barn börjar läsa spanska i skolan (om han/hon vill det). 

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea 

Svar på tråden Introducera 2:a språk