• Äldre 22 Apr 22:22
    7967 visningar
    7 svar
    7
    7967

    Tips för att få ett barn blyfri?

    Börjar få lite lätt panik nu.. Vår dotter blir snart 3 år och har inte kissat i potta/toalett en enda gång, förutom förlänge sen när hon inte visste vad hon gjorde...
    Vill att hon ska gå i trosor, men total vägrar. Blöjan ska absolut på! Har suttit några gånger på toa men vill oftast inte inte när vi erbjuder.
    Någon med tips eller erfarenheter av detta? Hon säger till ibland till innan hon har bajsat men när vi erbjuder potta/toa vill hon absolut inte.
    Har inte försökt pressa henne eller så utan har bara frågat om hon vill sitta en stund på toa eller ha på sig trosor. Har hört att det finns speciella blöjor som lämpar sig under denna period. Någon som provat?

  • Svar på tråden Tips för att få ett barn blyfri?
  • Äldre 22 Apr 22:25
    #1

    Vi hade traningpants från Huggies sedan bytte vi till Lidls byxblöjor som var lätta att dra upp och ner.

  • Äldre 22 Apr 22:57
    #2

    Ska givetvis stå blöjfri... ;) Behöver nog lite sömn :P

  • Äldre 22 Apr 23:11
    #3

    Vi mutade hejvilt! Vår son tokvägrade pottan, skrek och grät om man erbjöd den. Så jag köpte hem en låda pepparkakor och sa att han fick en om han kissade på pottan. Och pepparkakor älskar han så då blev det lite värt det. Sen blev det mindre och mindre pepparkaksbitar och till sist bara glada tillrop och påhejanden.

    Sen var det "du får en glass om du bajsar på pottan".  Och det har funkat på samma sätt! (Idag är första dagen helt utan blöjor och helt utan olyckor så jag är lite hyper just nu... ha överseende! )

    Sen har vi haft kalsonger utanpå blöjan liksom för att vänja honom. 

    Jag vet att några har haft tablettaskar hemma och gett en liiiten godisbit för varje gång.  


  • Äldre 19 May 02:51
    #4

    Åh ångest :) vi ska också ta tag i potträningen nu i sommar. Så jag söker samma svar om dom obekväma blöjorna som jag har hört talas om.

    Här är det tvärnit när det gäller potta eller toalett. Han har kissat där en gång men det var nog en lyckoträff. Efter det la vi ned det då han totalvägrade. Har inget i matväg jag kan muta honom med heller då han inte så förtjust i något speciellt. Har köpt pottböcker där dom får klistermärke om dom gör något på pottan. Men, nej. Inte intresserad.

  • Äldre 19 May 04:58
    #5
    shine skrev 2014-05-19 02:51:52 följande:
    Åh ångest :) vi ska också ta tag i potträningen nu i sommar. Så jag söker samma svar om dom obekväma blöjorna som jag har hört talas om.

    Här är det tvärnit när det gäller potta eller toalett. Han har kissat där en gång men det var nog en lyckoträff. Efter det la vi ned det då han totalvägrade. Har inget i matväg jag kan muta honom med heller då han inte så förtjust i något speciellt. Har köpt pottböcker där dom får klistermärke om dom gör något på pottan. Men, nej. Inte intresserad.
    Gillar han tatueringar? En förälder till ett barn på mitt jobb köpte massor (vi snackar alltså flera ark) tatueringar och klistermärken att muta med. Sonen kunde stå i en halvtimme och bläddra igenom dessa ark innan han bestämde sig för vilket han ville ha. Om han valde tatueringen så fick han välja var på kroppen den skulle sitta. Om han valde klistermärket så fick han klistra upp det själv var han ville på badrumsspegeln. (De fick visst köpa en ny spegel sedan för de kunde inte se sig själva ordentligt för alla klistermärken men pojken var hur nöjd som helst och blev blöjfri till slut Flört)
  • Äldre 19 May 10:05
    #6

    Amanda84- tyvärr inte. Han gillar inte ha saker på huden. Han har olika födoämnesallergier som gett honom utslag som kliar och gjort ont. Förmodligen därför han inte gillar det. Han drar ned ärmarna fort efter vi tex tvättat händerna, han har fått utslag bara det kommit lite av de ämnen han inte tål på huden. Därför är han heller inte så intresserad av mat.

    Men tack för förslaget! Hade kunnat gå.

  • sextio­talist
    Äldre 19 May 11:05
    #7

    Som blyfri så rekommenderar jag ett boende långt ifrån vägar och omgiven av massor av lövträd Flört
    Blöjfri då
    Nu är det snart sommar och då kan man använda lite smarta grepp.
    Stjärten mår bra av att vara utan blöjor, vi tog blöjan på sommaren när du var en bebis stjärten får frisk luft. Men eftersom du är en stor flicka nu, så är det bättre att du har trosor istället.
    Få henne säga till när hon ska kissa och då får hon låna en blöja att kissa i.
    Jag skulle tippa på att det är lite kombination"vill bestämma själv" och att hon inte är säker på att hantera det och så lite trygghet.

Svar på tråden Tips för att få ett barn blyfri?