• Anonym (18)
    Äldre 27 Apr 19:54
    4987 visningar
    11 svar
    11
    4987

    Mina föräldrar slåss och bråkar...

    Jag är en 18 årig tjej som skriver här om att få lite råd och möjligvis hjälp. Helgerna här hemma är katastrofala.. det börjar med att dom börjar dricka och super sig halvfulla sen börjar dom bråka och slåss så dom både börjar blöda. Dom säger fula ord kastar saker på varandra. Dom förstår ingenting, säger man sluta upp med detta så bryr dom sig inte. Dom gapar och skriker på varandra. 

    Jag hatar verkligen helgerna med mina föräldrar. Jag sitter alltid med hög jävla musik för jag ORKAR inte sitta och lyssna. Jag får dessutom stoppa dom för dom inte ska ge så mycket våld så dom tuppar av mot varandra. 

    Jag har även en storebror men han är nästan aldrig hemma när sådant här händer. 

    Jag har varit i kontakt med soc men dom startade inte en utredning för jag är 18 år. 

    Vad ska jag göra!? (ps dom håller på nu) 

  • Svar på tråden Mina föräldrar slåss och bråkar...
  • Anonym (..)
    Äldre 27 Apr 19:59
    #1

    Ring polisen

  • Äldre 27 Apr 19:59
    #2

    Har du någon släkting eller kompis du kan bo hos ett tag? Så du kommer ifrån ett tag.

  • Anonym (18) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 19:59
    #3
    Anonym (..) skrev 2013-04-27 19:59:02 följande:
    Ring polisen
    Vågar jag verkligen inte göra.. 
  • Anonym (18) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 20:00
    #4
    SIN74 skrev 2013-04-27 19:59:21 följande:
    Har du någon släkting eller kompis du kan bo hos ett tag? Så du kommer ifrån ett tag.
    Ja men jag kan inte lämna mina föräldrar här.. :(
  • Äldre 27 Apr 20:01
    #5

    Fy vad hemskt. Jag växte upp med en alkoholiserad förälder och det var jobbigt nog.. Har du ingen släkting eller vän du kan bo hos på helgerna iaf? Det går ju inte att tala en påverkad person till rätta och det krävs en stark egen vilja för att kunna sluta dricka. Om de slåss skulle jag ringa polisen faktiskt, dels för att de inte ska skada varandra på riktigt och dels för att det kanske kan bli en väckarklocka.

  • Äldre 27 Apr 20:01
    #6

    Du ringer anonymt till polisen. Bor ni i hyres?

  • Äldre 27 Apr 20:05
    #7

    [quote=69692853][quote-nick]BELLAm2 skrev 2013-04-27 20:01:56 följande:[/quote-nick]Du ringer anonymt till polisen. Du ska inte behöva ta ansvar för dem men jag förstår varför du vill göra. Du måste tänka på dig också!!

  • Anonym (acoa)
    Äldre 27 Apr 20:15
    #8
    Anonym (18) skrev 2013-04-27 20:00:23 följande:
    Ja men jag kan inte lämna mina föräldrar här.. :(
    Jag förstår hur svårt du har det. Det är ingen lätt sits du sitter i alls.

    Du behöver nog faktisk lämna dina föräldrar - mest av allt för din egen skull. Du är starkt medberoende då du känner att du måste ta ansvar för dina föräldrars missbruk och våld - du är bara 18 år och ska inte ta det här ansvaret. Du har säkert gjort det många år.

    Jag tycker du ska prata med soc om att du behöver komma ur den sits du är i.

    Ring polisen då de slår varandra.

    Dessutom är du ett brottsoffer - alla barn som bevittnar misshandel räknas som brottsoffer.

    Jag levde i en liknande situation och jag var dum nog att inte ta emot den hjälp som erbjöds från mina föräldrars familjerådgivare, kuratorn på skolan ville inte lyssna. Då jag var var 21 och mina föräldrar till slut började fungera bad jag dem och mitt äldre syskon om hjälp för att jag inte längre orkade - jag höll på att klappa ihop helt. De skrattade åt mig - jag som klarade och orkade allt.

    Självklart bröt jag ihop, det tog 5-6 år att komma igen och att öppna mig för omvärlden och jag var över 30 innan jag slutade känna en lättnad varje måndag morgon för att jag hade överlevt en helg till - ändå hade jag flyttat hemifrån då skolan var klar. Jag hade flyttat 10 mil från dem i 30-årsåldern och de hade funkat sen jag var 25.

    Du behöver inte ha det på det här sättet. Du har format av att  vara barn till missbrukande föräldrar, många fina egenskaper har du fått lov att skaffa dig för att klara av det orimliga i situationen. Men du måste bryta dig ur det här och skaffa hjälp för att inte själv gå under.

    1. ring polisen då de slåss
    2. prata med soc om att du behöver hjälp med att komma från dem
    3. prata med kuratorn på skolan
    4. det finns ofta stöd för barn till missbrukande föräldrar från kommunens sida.

    Kram 
  • KLAJSH­UH
    Äldre 27 Apr 20:24
    #9

    Jag vet vad du går igenom! Du är inte ensam.. Jag har oxå växt upp med alkoholiserade föräldrar. Men de är skilda. Det går inte att beskriva hur jobbigt det är! Jag minns att jag med skräck hatade när varje helg kom.. jag gjorde allt för att slippa vara hemma. Har du inte nån du kan sova hos?
    Du måste försöka tänka bort din lojalitet till dina föräldrar. Du är absolut ingen dålig dotter eller människa om du berättar för någon hur du faktiskt har det. Socialen ska även kunna hjälpa dig. Jag var 18 när jag fick egen lägenhet. Jag har inte koll hur lagar och regler ser ut men du kanske kan ringa BRIS och fråga om de vet vilka rättigheter du har gentemot socialen.

    Du ska inte behöva ha det såhär!

  • Anonym (jag)
    Äldre 27 Apr 20:26
    #10
    Anonym (18) skrev 2013-04-27 19:54:12 följande:
    Jag är en 18 årig tjej som skriver här om att få lite råd och möjligvis hjälp. Helgerna här hemma är katastrofala.. det börjar med att dom börjar dricka och super sig halvfulla sen börjar dom bråka och slåss så dom både börjar blöda. Dom säger fula ord kastar saker på varandra. Dom förstår ingenting, säger man sluta upp med detta så bryr dom sig inte. Dom gapar och skriker på varandra. 

    Jag hatar verkligen helgerna med mina föräldrar. Jag sitter alltid med hög jävla musik för jag ORKAR inte sitta och lyssna. Jag får dessutom stoppa dom för dom inte ska ge så mycket våld så dom tuppar av mot varandra. 

    Jag har även en storebror men han är nästan aldrig hemma när sådant här händer. 

    Jag har varit i kontakt med soc men dom startade inte en utredning för jag är 18 år. 

    Vad ska jag göra!? (ps dom håller på nu) 
    Flytta!
  • Anonym (yy)
    Äldre 27 Apr 20:29
    #11

    Har du någon kompis med vettiga förldrar? Min bäste kompis i gymnasiet hade det som du. Hon fick bo hos oss tills hon gick ut skolan.Kuratorn i skolan fixade det.Nu var detta på 80-talet. Min kompis fick lugn och ro och mina föräldrar fick kanske lite lite bidrag till maten  - men dessutom hade de en massa kraft och energi för en extra tonåring. Det gick jättebra för både mig och min kompis i livet.

Svar på tråden Mina föräldrar slåss och bråkar...