• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40775 visningar
    204 svar
    204
    40775

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Anonym (gilla­r billig­t)
    Äldre 3 May 09:26
    #21

    Först och främst reagerar jag på ditt ordval "tattiga produkter". Det osar inte så lite fördomar!

    Sedan kan jag ju berätta att jag är en av de som köper dessa så kallade "tattiga" produkter. Jag gillar att handla billigt och ser ingen anledning att betala mer än jag behöver. Jag tycker om att se sparkontot växa framför att försöka hävda mig med dyra märken gentemot mina vänner. (Som för övrigt inte bryr sig ett dugg när det gäller vad jag köper hem i matväg.) 

    När jag tycker att smaken och/eller kvalitén är sämre väljer jag dock andra alternativ. När det gäller till exempel ketchup köper jag alltid Heinz, för den gillar jag bäst! Samma sak gäller ifall jag tycker det är oetiskt att välja ett billigare alternativ. Bananer köper jag endast rättvisemärkta. (Efter att ha läst om hur det går till när man odlar "vanliga" bananer kan jag inte blunda för de fruktansvärda villkor som arbetarna på dessa plantage lever under.)

    TS, du behöver jobba på din självkänsla och inse att ditt värde inte sitter i vad du konsumerar. Umgås du med människor som tycker det, bör du byta umgänge. Och sluta använda uttryck som "tattiga". Det visar på förakt, medvetet eller omedvetet, mot en folkgrupp som oförskyllt fått utstå mycket förföljelse under århundradenas lopp.         

  • snällo­chgla
    Äldre 3 May 09:28
    #22

    Undrar om TS kommer att dyka upp ngt mer så vi t ex får veta hur hen försvarar sina resor till Willys! Åker hen buss kanske? Busskort? Hinner hen handla så hen kan åka hem på övergång?

  • Lilia
    Äldre 3 May 09:28
    #23

    Bara resan fram och tillbaka kostar ju 120 kronor. Tjänar du verkligen,på att åka dit?

  • snällo­chgla
    Äldre 3 May 09:29
    #24
    snällochgla skrev 2013-05-03 09:28:17 följande:
    Undrar om TS kommer att dyka upp ngt mer så vi t ex får veta hur hen försvarar sina resor till Willys! Åker hen buss kanske? Busskort? Hinner hen handla så hen kan åka hem på övergång?
    PS OK hen skriver "min man" så KANSKE det är en kvinnaDS
  • Anonym (me2)
    Äldre 3 May 09:44
    #25

    Då är vi två.. Jag har inga problem med billig tvål och såna saker, märkesgrejer så kan jag köpa på ÖoB, men för halva priset typ..

    Men när det gäller mat.. Eldorado, Ica Basic, njae.. Där drar jag gränsen...
    Sambon däremot, han storhandla ENBART eldorados och willys egna grejer...
    Resultat, han har mat för hela månaden, jag går hellre hungrig och tar nån smörgås istället...

    Jag tycker att eldorado och willys andra billiga märken är äckliga..
    T.ex willys egna bordsmargarin, jag tål inte smaken..
    Inte heller smaken på mjölken med längre hållbarhet, billigaste margarinet, billigaste baconet innehåller ju bara fläsk, deras juice innehåller stora fruktbitar osv osv..

    Sen är det nog lite hormoner också då jag är gravid, men jag klarar inte och äta sån skit..

  • snällo­chgla
    Äldre 3 May 09:49
    #26
    Anonym (me2) skrev 2013-05-03 09:44:45 följande:
    Då är vi två.. Jag har inga problem med billig tvål och såna saker, märkesgrejer så kan jag köpa på ÖoB, men för halva priset typ..

    Men när det gäller mat.. Eldorado, Ica Basic, njae.. Där drar jag gränsen...
    Sambon däremot, han storhandla ENBART eldorados och willys egna grejer...
    Resultat, han har mat för hela månaden, jag går hellre hungrig och tar nån smörgås istället...

    Jag tycker att eldorado och willys andra billiga märken är äckliga..
    T.ex willys egna bordsmargarin, jag tål inte smaken..
    Inte heller smaken på mjölken med längre hållbarhet, billigaste margarinet, billigaste baconet innehåller ju bara fläsk, deras juice innehåller stora fruktbitar osv osv..

    Sen är det nog lite hormoner också då jag är gravid, men jag klarar inte och äta sån skit..
    Billig juice med "stora fruktbitar"? 
  • Äldre 3 May 09:50
    #27

    Bara som en parantes här i diskussionen. Ni vet väl att det är samma innehåll i t.ex. Willys egna märkesvaror Garant som i t.ex. Findus.

  • Äldre 3 May 09:52
    #28
    Anonym (me2) skrev 2013-05-03 09:44:45 följande:
    Då är vi två.. Jag har inga problem med billig tvål och såna saker, märkesgrejer så kan jag köpa på ÖoB, men för halva priset typ..

    Men när det gäller mat.. Eldorado, Ica Basic, njae.. Där drar jag gränsen...
    Sambon däremot, han storhandla ENBART eldorados och willys egna grejer...
    Resultat, han har mat för hela månaden, jag går hellre hungrig och tar nån smörgås istället...

    Jag tycker att eldorado och willys andra billiga märken är äckliga..
    T.ex willys egna bordsmargarin, jag tål inte smaken..
    Inte heller smaken på mjölken med längre hållbarhet, billigaste margarinet, billigaste baconet innehåller ju bara fläsk, deras juice innehåller stora fruktbitar osv osv..

    Sen är det nog lite hormoner också då jag är gravid, men jag klarar inte och äta sån skit..

    Bacon som bara innehåller fläsk. . . menade du fett, eller?
  • Anonym (zz)
    Äldre 3 May 09:55
    #29
    Imaan skrev 2013-05-03 09:50:40 följande:
    Bara som en parantes här i diskussionen. Ni vet väl att det är samma innehåll i t.ex. Willys egna märkesvaror Garant som i t.ex. Findus.
    Sen vet vi av erfarenhet att Findus kanske inte alltid har det innehåll som beskrivs......................
  • Anonym (Fatti­gt värre) Trådstartaren
    Äldre 3 May 09:55
    #30

    Jag har ingen bil just nu så jag åker buss. Köpte ett årskort hos lokaltrafiken när jag jobbade och har några månader kvar på det. Så det kostar mig ingenting här och nu att åka till grannkommunen. 

Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem