• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40765 visningar
    204 svar
    204
    40765

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Anonym (Socbi­dragst­agare)
    Äldre 3 May 10:11
    #41

    Det är inget FEL på Eldorado och Ica Basic! Bara mycket billigare. Jag är tacksam för att de varorna finns, för då räcker pengarna nästan hela månaden. Solig

  • Anonym (Fatti­gt värre) Trådstartaren
    Äldre 3 May 10:13
    #42
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2013-05-03 10:11:15 följande:
    Det är inget FEL på Eldorado och Ica Basic! Bara mycket billigare. Jag är tacksam för att de varorna finns, för då räcker pengarna nästan hela månaden. Solig
    Jag tycker det är stora skillnader på kvalitet vad gäller många billiga märkens produkter. Ketchup t.ex. smakar vedervärdigt av märkena druvan (tror jag det heter), eldorado och många fler. 
  • snällo­chgla
    Äldre 3 May 10:17
    #43
    shivas skrev 2013-05-03 10:06:42 följande:
    Skaffa willyskort istället så du kan använda scanner och stoppa rätt ner i påsar så ser ingen vad du handlar. Då slipper du åka till annan kommun. :)
    Nu verkar det vara i hemmet som TS upplever den största skammen. Hon måste fylla "fina" förpackningar med "eldoradoskit"?? Jag tror att det bästa vore om TS köpte neutrala burkar (vita?) som hon fyller med kryddor och vad det kan vara istf att gå och köpa de dyra "fina" varorna för att kunna få förpackningen. Men har man "tihi-väninnor" så fungerar det kanske inte??
  • Äldre 3 May 10:19
    #44
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:13:11 följande:
    Jag tycker det är stora skillnader på kvalitet vad gäller många billiga märkens produkter. Ketchup t.ex. smakar vedervärdigt av märkena druvan (tror jag det heter), eldorado och många fler. 

    Ja, ketchup håller jag med om, det ska vara Felix eller Heintz. Sylt brukar inte heller bli bra som lågpris och inte saft (utom Garant, den är bra).

    Det finns någon gammal tråd här på FL som heter något med "vilket lågprismärke är lika bra". Den kan man kolla för tips.  
  • Äldre 3 May 10:19
    #45

    Äh shape up! Oavsett om du nu inte gillar produkterna eller vad det kan va så är den där ängsligheten något du kommer må bra av att försöka ta tag i i stort.

    Knalla in på ditt lokala willys bara och handla, du kommer märka att ingen jäkel bryr sig speciellt och att det hela hela är ett hjärnspöke och inget annat.

  • Enter Sandma­n
    Äldre 3 May 10:19
    #46

    Ts, nu måste jag fråga dig, borde alla som handlar billiga varor skämmas?
    Borde alla som inte har det så fett skämmas för det, ser du ner på människor som inte har så mycket pengar? 
      

  • Äldre 3 May 10:21
    #47

    Gå efter produktinnehållet och inte märket.


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym (Fatti­gt värre) Trådstartaren
    Äldre 3 May 10:25
    #48
    Enter Sandman skrev 2013-05-03 10:19:59 följande:
    Ts, nu måste jag fråga dig, borde alla som handlar billiga varor skämmas?
    Borde alla som inte har det så fett skämmas för det, ser du ner på människor som inte har så mycket pengar? 
      
    Hur får du fram det från vad jag skrev? Jag skriver om hur jag mår och känner inför att köpa sådana varor och ha dessa märken i mitt hem. Hur andra gör bryr jag mig inte om. 
     
  • sextio­talist
    Äldre 3 May 10:26
    #49
    Anonym (me2) skrev 2013-05-03 09:44:45 följande:
    Då är vi två.. Jag har inga problem med billig tvål och såna saker, märkesgrejer så kan jag köpa på ÖoB, men för halva priset typ..

    Men när det gäller mat.. Eldorado, Ica Basic, njae.. Där drar jag gränsen...
    Sambon däremot, han storhandla ENBART eldorados och willys egna grejer...
    Resultat, han har mat för hela månaden, jag går hellre hungrig och tar nån smörgås istället...

    Jag tycker att eldorado och willys andra billiga märken är äckliga..
    T.ex willys egna bordsmargarin, jag tål inte smaken..
    Inte heller smaken på mjölken med längre hållbarhet, billigaste margarinet, billigaste baconet innehåller ju bara fläsk, deras juice innehåller stora fruktbitar osv osv..

    Sen är det nog lite hormoner också då jag är gravid, men jag klarar inte och äta sån skit..
    OK, ICA basic Kyckling har fått bäst i test, att ha med fruktköttet i juice jistar extra, och jag köpte hem ICAs bacon och döm till min förvåning så var det mindre fett och mer kött än SCAN´s betydligt dyrare (för allmän information så är bacon fläsk och inget annat, om du försöker köpa bacon utan fläsk så får du söka dig till substituen troligen kalkon).

    Jag köper mycket från ICA.basic sortimentet och eldorado, gillar t.ex deras krossade och passerade tomater bättre (renare smak), tycker också att ICA´s ris är bättre än Uncel Bens  
  • Äldre 3 May 10:30
    #50

    För det första, hoppas du snabbt hittar ett välbetalt arbete du trivs med och lycka till i livet.

    För det andra, det kan vara ett bra tillfälle att granska ditt liv och dig själv. Du borde självklart sträva efter att ha en standard du vill ha och är bekväm med, men du borde heller inte skämmas över att anpassa dig efter en skralare ekonomi. En del håller istället skenet uppe med kreditkort tills korthuset kollapsar.

    Varför tror du att du skäms över att köpa genericmärken?
    Tror du att andra i din bekantskapskrets skulle tycka mindre om dig beroende på etiketterna på maten?
    Är det då verkligen folk man borde umgås med?   


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem