• Anonym (Fattigt värre)

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Tjenixen
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:25:24 följande:
    Hur får du fram det från vad jag skrev? Jag skriver om hur jag mår och känner inför att köpa sådana varor och ha dessa märken i mitt hem. Hur andra gör bryr jag mig inte om. 
     

    Ts du ska absolut inte skämmas men jag förstår hur du känner dig.
    när jag blev av med min sjuklön och blev uppsagd och fick gå över på soc fick jag göra samma sak och även köpa kläder på secondhand. och jag skämdes som du .

    Nu är jag glad att jag fick den upplevelsen för jag har lärt mig och leva billigt och jag hittar oftast massvis med bra fynd för inte så många kronor på secondhandbutiker. Sist tre par nya kanonfina byxor från kappahl och lindex med nypris 499 kr för endast 30 kronor styck. Prislappen satt kvar till och med så du ska absolut inte skämmas.

    Lycka till :)        
  • Astarte
    sextiotalist skrev 2013-05-03 10:26:33 följande:
    OK, ICA basic Kyckling har fått bäst i test, att ha med fruktköttet i juice jistar extra, och jag köpte hem ICAs bacon och döm till min förvåning så var det mindre fett och mer kött än SCAN´s betydligt dyrare (för allmän information så är bacon fläsk och inget annat, om du försöker köpa bacon utan fläsk så får du söka dig till substituen troligen kalkon).

    Jag köper mycket från ICA.basic sortimentet och eldorado, gillar t.ex deras krossade och passerade tomater bättre (renare smak), tycker också att ICA´s ris är bättre än Uncel Bens  
    Jag vill inte sätta igång och predika på något sätt, men jag kände mig lite manad att inflika här. Anledningen till att ICA Basic etc har lika bra kött till lägre pris är för att de har sämre villkor för djuren. ICA Basic och de andra lågprismärkenas bacon kommer inte sällan från danska burgrisar, till exempel.

    Som sagt, ingen predikan, men jag tycker att det är viktigt att veta vad det är som gör det billigt. 
  • Enter Sandman
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:25:24 följande:
    Hur får du fram det från vad jag skrev? Jag skriver om hur jag mår och känner inför att köpa sådana varor och ha dessa märken i mitt hem. Hur andra gör bryr jag mig inte om. 
     

    Jag frågar dig vad du tycker om andra  för att se om din skam enbart gäller dig själv, eller om du hyser ett förakt för alla människor med dålig ekonomi.
    Varför kan du inte svara istället för komma med en motfråga?
    Jag misstänker att du sätter en annan standard för dig själv, än för andra, och det intrycket förstärks när du inte svarar rakt.
    Om jag har rätt i det, så betyder det att det här ligger djupare i dig än enbart vad du handlar för något.
    Då handlar det om något slags behov av att straffa dig själv/ överkrav på dig själv och kanske självförakt allmänt.
    I så fall spelar det ingen roll vad du handlar för något, dom lyxigaste varor kan inte bota dålig självkänsla.      
  • Anonym (Fattigt värre)
    Enter Sandman skrev 2013-05-03 10:31:46 följande:

    Jag frågar dig vad du tycker om andra  för att se om din skam enbart gäller dig själv, eller om du hyser ett förakt för alla människor med dålig ekonomi.
    Varför kan du inte svara istället för komma med en motfråga?
    Jag misstänker att du sätter en annan standard för dig själv, än för andra, och det intrycket förstärks när du inte svarar rakt.
    Om jag har rätt i det, så betyder det att det här ligger djupare i dig än enbart vad du handlar för något.
    Då handlar det om något slags behov av att straffa dig själv/ överkrav på dig själv och kanske självförakt allmänt.
    I så fall spelar det ingen roll vad du handlar för något, dom lyxigaste varor kan inte bota dålig självkänsla.      
    jag besvarade din fråga
  • Anonym (me2)
    snällochgla skrev 2013-05-03 09:49:38 följande:
    Billig juice med "stora fruktbitar"? 



    Fruktkött då.. Slemmigt och äckligt och man får sila juicen genom en tesil... Tar evigheter.
    Astarte skrev 2013-05-03 09:52:13 följande:
    Bacon som bara innehåller fläsk. . . menade du fett, eller?



    Ja givetvis.. Fett ja.. Inte riktigt i form idag.. :)
  • sextiotalist

    OK, jag bor i ett område där inkomsterna är väldigt höga, Willys är väldigt välbesökt, och jag vet även att mina grannar (båda läkare, så de har bra inkomster, dessutom råd med en au-pair) gladelligen handlar på Willys och även deras egna märken, jadå, jag vet, för vi stod bredvid varandra och småpratade under tiden vi köpte eldorados passerade tomater.
    Jag skulle nog säga att du har ett väldigt nyrikt beteende, där du inbillar dig att ha pengar innebär att man måste handla exklusiva varor och absolut inte på någon affär med
    Vem handlar på Willys på Lidingö, Willys i Johanneberg (bättre område i Göteborg) eller Willys i Limhamn (bättre område i Malmö)?

  • AnooYoo
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:25:24 följande:
    Hur får du fram det från vad jag skrev? Jag skriver om hur jag mår och känner inför att köpa sådana varor och ha dessa märken i mitt hem. Hur andra gör bryr jag mig inte om. 
     
    Men du vet ju att det är Eldorado inne i dina fina förpackningar? Om det inte är vad andra tycker du bryr dig om, varför åker du och handlar där ingen ska se dig?

    Är det dig själv du lurar med att hälla över billiga produkter i andra förpackningar?
  • snällochgla
    Anonym (me2) skrev 2013-05-03 10:34:55 följande:



    Fruktkött då.. Slemmigt och äckligt och man får sila juicen genom en tesil... Tar evigheter.




    Ja givetvis.. Fett ja.. Inte riktigt i form idag.. :)
    Nä fy faan för bacon som innehåller fläsk! Och juice med fruktkött? Fy faan. Juice ska vara tunn som saft. Blä för fruktkött.........Kräks
  • LillaMyn

    TS, varför bryr du dig om någon skulle se dig? Varför tycker du det är pinsamt att handla lågprisprodukter? Om du såg någon köpa lågprismärken, skulle du då börja ställa frågor kring det? Nej? Varför tror du då att andra skulle göra det? Du säger att du struntar i vad andra köper, men du tror inte att andra struntar i vad du köper?

  • Enter Sandman
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:34:38 följande:
    jag besvarade din fråga

    Ok, då tolkar jag ditt svar som att det bara är dig själv du föraktar för att du är fattig. 
    Ser du inte dubbelmoralen i det?
    Varför ska just du behöva skämmas om ingen annan behöver göra det?
    Varför gäller strängare regler för dig än det gör för andra?
    Borde du inte vara snällare än så mot dig själv?

    Men du är inte ensam, jag möter många som är som dig som jag hjälper och jag blir lika jävla ledsen varje gång, för det är ett sånt slöseri med resurser.
    Resurser som skulle kunna användas till något mycket bättre som att tycka om och göra bra saker för sig själv och andra, istället för att förakta och skämmas över sig själv. 
    Jag hoppas att du kommer till den insikten en dag,jag tror du kommer må mycket bättre den dag du slutar huka dig i skam och jag tror att du då också blir mer tillåtande både mot dig själv och andra, det brukar hänga ihop det där, är man intolerant mot sig själv är man det också mot andra och vice versa.
    Jag ska inte skriva mer här nu, men jag önskar dig lycka till i den resan.            
Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem